Författare Ämne: Templet i Ancona och Svantevit  (läst 6605 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Templet i Ancona och Svantevit
« skrivet: januari 18, 2012, 22:02 »
Jag undrar lite över guden Svantevit och hur den/dom har påverkat religionen i Skandinavien under Järnålder och Vikingatid.

Har sökt lite på nätet och det är en brist på sidor som förmedlar kunskap om denna kult som skall ha pågått i södra Östersjön fram tills 1100-talet.

Var kommer kulten ifrån?

Thomas I

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Templet i Ancona och Svantevit
« Svar #1 skrivet: januari 19, 2012, 09:07 »
En figur som tros vara svanevit har hittats på Fyn i Danmark.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Templet i Ancona och Svantevit
« Svar #2 skrivet: januari 19, 2012, 11:55 »
Svantevit var en vendisk (slavisk) gud. Det första ledet i namnet är samma rot som i ryska svjat- och polska swiet-, alltså 'helig'. Efterledets betydelse är omstridd.
Detta utesluter dock inte att Svantevit kan ha dyrkats i delar av Danmark, eftersom ortnamn (och arkeologiska fynd) visar på vendiska bosättningar på Mön, Falster och Lolland under tidig medeltid. Det gäller framförallt namn som slutar på -its(e).

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Templet i Ancona och Svantevit
« Svar #3 skrivet: januari 19, 2012, 12:31 »
Jag har för mig att Svantevit ska ha varit tregestaltad, precis som många keltiska och germanska gudomar, och således avbildats med tre ansikten.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Templet i Ancona och Svantevit
« Svar #4 skrivet: januari 19, 2012, 14:41 »
Tack för svaren. Finns det några teorier om vad denna gud har stått för och symboliserar?

Thomas I

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Templet i Ancona och Svantevit
« Svar #5 skrivet: januari 19, 2012, 14:45 »
Fyrhövdad var han väl ändå? Fynd antyder att han var relativt väl spridd inom de slaviska områdena, en staty som kan vara av Svantevit har hittats bla i Ukraina eller Rumänien vill jag minnas.
 
Ibland har han väl tolkats som en variant på Perun
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Templet i Ancona och Svantevit
« Svar #6 skrivet: januari 19, 2012, 15:51 »
Främsta historiska källor om de vendiska templen är Ebo: Vita Ottonis episcopi Bambergensis och Herbord Dialogeus de Ottone episcopo Bambergensi i Monumenta bambergensia. Otto av Bamberg såg själv de vendiska templen och gudabilderna på sin missionsresa på 1100-talet till vende  & Polen. Herbord ger en detaljerad beskrivning av templet i Riedegost. Han talar om att ytterväggarna var prydda med skulpturer:Inne i templet finns tempelskatten:
Citera
crateres..in quibus auguari epulari et potare nobilis solebant ac potentes..
2:32
Thede Palm översätter ett avsnitt till tyska:
Citera
Die drei anderen Tempel wurden für weninger heilig gehaltren und waren weniger ausgeschmückt.Hier waren Bänke und Tische längs die Wände aufgeställt; den hier pflegte man seine Zusammenkunfte und Versammlungen zu haben;denn wenn man trinken oder sich vergnügen oder über ernste Dinge beraten wollte, kann man in diesen Bauten am bestimten Tagen zu bestimmten Stunden zusammen
Thede Palm:Wendiische Kultstätten,Lund1937 sid 78
Och Palm kommenterar:
Citera
Es kommt daher,dass bei dieser Art von Tempeln der Raum, in dem die Götterbilder standen, und der Gildraum in der Weise voreinander geschieden sein konnten, dass sie, entweder durch eine Scheidenwand getrennt, in demselben Gebäude lagen oder in verschiedenen Gebäuder, wobei aber das Glidehaus dennoch ein Teil des Tempels war. Dieser Typ ist nämlich der germanische:man findet ihn auf Island ebenso wie iun  Uppsala
sid 79
Med andra ord: samma tempeltyp som på Island och i Uppsala:jämför Elleskildes rekonstruktion i Olrik & Elleskilde:Nordens gudeverden,Köbenhavn/Oslo 1926 sid 542

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Templet i Ancona och Svantevit
« Svar #7 skrivet: januari 19, 2012, 16:08 »
Längre fram planerar jag en sammanställning av en jämförelse mellan vendiska och germanska tempel - det finns mycket källmatereial om de vendiska som är lite kännt hos läsare som inte lärt latin i skolan. Någon ny modern svensk översättning av dessa källor har jag inte hittat.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Templet i Ancona och Svantevit
« Svar #8 skrivet: januari 19, 2012, 18:31 »
Tack Karl-Fredrik. Wiki-sidan nämner att Svantevit är gudarnas gud och att det offrades vin till denna gud. Det är säkert framentariska beskrivningar.

Vad är relationen till Asatron?. Platsen där biskop Abasalon förstörde templet till Svantevit heter väl Arkona?

Thomas I

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Templet i Ancona och Svantevit
« Svar #9 skrivet: januari 20, 2012, 09:06 »
Absalon förstörde templet i Arkona på Rügen för att den då tillhörde Danmark och kristendommen skulle införas. Otto av Bambergs missionsresa gick till Venden och Polen.
Vendisk religion anses besläktad med asatron. Eftersom den fanns kvar längre har vi flera källor än till asatron, liksom till baltisk religion.