Författare Ämne: Kvinna,man och barn  (läst 1789 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Kvinna,man och barn
« skrivet: januari 17, 2012, 13:19 »
Gro Steinsland skriver:
Citera
Husbonden hade inte myndighet över kvinnornas arbetsområden. Den symboliska gränsen för arbetsområde och bestämmanderätt gick vid dörrstocken, tröskeln. Det mångskiftande arbetet innanstocks, innanför tröskeln, med matlagning, barnaskötsel och skötsel av husdjur var kvinnans dömän
Gro Steinsland: Fornnordisk Religion,2009 sid 413
Det förefaller mig som om detta inte var en unik företeelse i vikingatidens Skandinavien, utan har förekommit vid olika tider och platser. Eller har jag missat något?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Kvinna,man och barn
« Svar #1 skrivet: januari 17, 2012, 19:53 »
Samerna hade denna indelning långt in i vår tid - och den finns säkert kvar på sina ställen än idag.

Mannen arbetade i hårda material, kvinnan i mjuka. Mannen basade för renskötsel, jakt, ved, osv - men kvinnan bar in veden, basade för boplatsen och var chef över kåtan. Ville hon ha en ny kåta tvingades mannen bygga en ny sådan.

Jag tror att det är en mycket gammal indelning i arbetsområden som var fysiskt lämpade för respektive kön - och - den var inte tvingande eftersom kvinnor kunde bådr arbeta med renskötsel och jakt.

ATT vi har överlevt som art är att vi, tillsammans, man och kvinna, är starka och täcker 100% av det vi behöver behärska för vår överlevnad. Ensamma, oavsett kön, överlever vi inte. Indelningen av "ansvarsområden" bör därmed vara mycket gammal.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kvinna,man och barn
« Svar #2 skrivet: januari 18, 2012, 08:41 »
Om man skall tro på att Tacitus Fenni kan ha varit samernas förfäder så tycks det som om kvinnorna på den tiden deltog i jakten.
Ju äldre desto bättre.