Författare Ämne: Konst på Uppsala högar  (läst 5582 gånger)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Konst på Uppsala högar
« skrivet: augusti 19, 2005, 22:16 »
Såg i Svenska Dagbladet idag en artikel om att man låtit uppföra ett konstverk ("installation") på en av Uppsala högar. Se SvD:s sida (så länge sidan finns kvar). En konstnär, Patrik Qvist, har gjort tolv "tankebubblor i stål" som klättrar uppför den mittersta av högarna. Med installationen "tänktänktänk" vill konstnären "inte bara synliggöra platsen utan även förändra människors relation till fornminnesområdet". "Uppsala högar har betytt mycket för människor under en så lång tid och jag vill få folk att se det" säger Patrik Qvist.

Utställningen genomförs i samarbete med Riksantikvarieämbetet med stöd från Kulturnämnden i Uppsala. RAÄ:s chef för kulturarvsturism, Ewa Bergdahl, menar (enl. artikeln) att "synen på historiska monument förändrats och därför behövs ett förnyat användande av dem". "-Det är så här vårt kulturarv ska användas" säger hon enl. SvD.

Ja, vad säger man?

Behövs sådana här projekt eller är det bara flum?

Själv blir jag lite obstinat i sådana här lägen, men det är naturligtvis orättvist innan man varit på plats tittat på utställningen (som pågår till 2 oktober, gudskelov inte för evigt). Är lite tveksam att enstaka människors ideer så totalt kan komma att få dominera en så speciell miljö och monument som högarna utgör. Och "ser" man inte högarna utan de här stål-installationerna, ja då kan det lika gärna kvitta, känner jag. (Som faktiskt beundrar en del konstnärer mycket, och själv fuskar med akvarellmålning).

Var nu inte lika tråkigt negativa som jag utan skriv något positivt om detta jippo!

/Mats

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Konst på Uppsala högar
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2005, 08:01 »
Jag tycker att hans reflektioner är relevanta. Det är bra frågor han ställer. Jag tycker åxå att kulturarvet bör bearbetas på olika sätt, dock får inte det ena dölja det andra. Det viktigaste för kulturarvets överlevnad (anser jag) är att folk får relationer till det. Med detta menar jag att de förankras i folks medvetande på olika sätt. Utan detta faller det i glömska. Att starta upp något sådant här väcker flera tankar. Dels nyfikenhet över själva anläggningen och den tid då den anlades, dels hur vi manisfesterar oss idag, men även vämjelse över fulheten i tankebubblorna. Men som utropstecken fungerar de definitivt.

Själv bor jag på landet och det vimlar av fornlämnningar där jag bor. Men det är något som bönderna ser som en belastning (många i alla fall).
Som jag ser det så har markägarna en nyckelroll i kulturarvets överlevnad som ägare till fornlämningarnas miljö. Att se nedtrampade gravhögar efter sommarens betande känns hopplöst. Att veta att så mycket tas bort i lönndom är trist. Att få markägarna intresserade till att hitta lösningar på en samexistens vore en god idé.

Uppsala högars tankebubblor är ett sätt att starta diskussion, något som borde göras överallt. Om människor får en relation till kulturarvet (med detta menas här forntida kulturarv) så kommer fler att försvara det. Det behövs. Och helt plötsligt kanske man kan se fördelen i att ha fornlämningar på sin mark istället för att sucka över belastningen. Trots allt så finns det många möjligheter till att förhålla sig rent praktiskt till kulturarvet (även om man inte gör det känslomässigt) och känner man till dessa så ser man även möjligheterna. Inte bara svårigheterna.

Tankebubblorna ser som sagt inte roliga ut men frågorna och tankarna bakom idén känns mycket aktuella för mig i alla fall.
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Konst på Uppsala högar
« Svar #2 skrivet: augusti 21, 2005, 01:05 »
Jag tycker att ett av felen med att göra liknade installationer är att det är på en grav. Man bör vidare ställa sig frågan om konstnären skulle få tillstånd att göra samma installation på en grav på skogskyrkogården i Stockholm, eller på andra begravningsplatser runt om Sverige? Om inte bör han/hon inte heller få det här. Vidare ger konstverket någon merinformation eller något egentligt mervärde till tolkningen av den givna fornlämningen?

Min känsla att detta blir ungefär lika fel som historiska museets intention. Dvs. man verkar vilja ge en yttermera dimension till fornlämningen visa modern konst, men man låter inte konsten samverka med fornlämningen. Minns jag inte fel sa Kristian Berg vid något tillfälle ungefär som såhär: ”att konstnärer och konstvetare kan ställa nya frågor till de fynd och fornlämningar vis har och att dessa nya frågor skulle kunna ge nya svar.” Detta finner jag i och för sig relevant men inte om man inte ställer konsten eller dess frågeställning i jämförelse med fornlämningen.

Ur ett arkeologiskt, kulturmiljömålsmässigt och etisk synpunkt tycker jag att detta är fel.

Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Konst på Uppsala högar
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2005, 08:33 »
Etiskt kan det vara fel, det beror på hållning. Jämför man med vad man vill att folk ska få göra på ens mormors grav kommer det i ett annat ljus. Ser man på gravar som funktionella platser kan gränserna förflyttas.
Ur ett arkeolgiskt perspektiv kan det vara värdefullt att få folk intresserade (sedan hur man väljer sätt är en sak). Det är lika fel att låta barnen åka pulka som man gjort på Uppsala högar i många år. Eller tillåta vandring på dem. Kulturmiljömålsmässigt kan ett intresse vakna hos allmänheten. (Jag vill dock betona att jag aldrig hade kommit på idén själv och att jag tycker att tankebubblorna är fula, men så länge kulturmiljön får uppmärksamhet hålls den vid liv. DET är viktigt!) Etiskt..ja, det beror på vilken syn man har på gravar. Konsten och vetenskapen hör i hop mer än vi tror. Det som jag tycker utmärker vetenskap är exaktheten, en realism som verkar lagbunden, som man ska kunna lita på, sägs det. Den vill skildra det specifika i det stora sammanhanget på något sätt, kanske den enskilda personen eller den lilla texten genom det lagbaserade generaliserade uttrycket. Vetenskapen vill producera allmängiltiga sanningar för den enskilde i helheten. Människan behöver svar som hon kan vila i, som för att placera sig i ett sammanhang som verkar meningsfullt. Vetenskapen fyller ett behov av förståelse. Individen framträder genom kollektivet.

Det som uttrycker konsten är att den skildrar det generella och allmängiltiga genom en specifik person. Det som utmärker konsten är ju det individuella skapandet av en livsåskådning, kan man säga. Konsten är lika irrationell som människan. Men det irrationella ses snarare som opålitlighet av vetenskapen, som vill skapa generella lagar för individen.
Och det finns ironiskt nog en generell lag hos människans uttrycksformer – och det är olikheten.
Det konstnärliga är massan uttryckt genom en specifik person.
Kollektivet framträder genom individen.

De båda skiljer sig just genom att konsten får vara högst personlig i det officiella rummet, det ses bara som pikant eller skojigt extravagant, medan vetenskapen är helt avpersonifierad. Visserligen går den under enskilda personers namn men namnen kan lika gärna bytas ut mot andra. Det spelar inte så stor roll. Inom konsten ska man vara individualist, inte inom vetenskapen. Vetenskapen ska sträva efter en sanning medan konsten accepterar alla sanningar. Vetenskapen håller sig till strikta lagar, konsten inventerar egna efter behov.
Individen speglas genom konsten. Kollektivet speglas genom vetenskapen, FAST genom individen.

Konsten väljer du om du tycker om den, eller låter bli den om den inte säger dig något. Vetenskapen blir din fast du inte vill ha den.
Likheterna då? Ja, båda är en uttrycksform, ett språk som beskriver hur man ser på världen. Olika språkliga läggningar, kanske. Fast de uttrycker samma värld. Man kan definitivt inte lita på något utav uttrycken, då de är val av ett subjektivt medvetande, men däremot kan man kanske lita på det enskilda uttrycket som ligger till grund för det valda språket.

Samverkan kan ske genom att låta vetenskapen inspireras utav konsten. Jag tror på det individuella uttrycket och förståelsen för det. Trots allt så är det individuella det som styr vetenskapen, fast alla låtsas att det inte är så. Det konstnärliga hos individen pressas ned i en aladåbform som kallas vetenskaplig korrekthet men kryddas inifrån av kryddor från den egna örtagården.

Det svåra med vetenskapen är att den kräver grupperingar för sitt uttryck. Referensgrupper. Det är mycket svårt att stå ensam om en åsikt då denna värld kräver likriktning. Vad andra anser om din enskilda åsikt kan du däremot fullständigt ignorera som konstnär. Här kan du stå för ditt uttryck och ingen kan argumentera emot. Visst kan det vara fult, vackert, väcka avsmak eller glädje, men det kan aldrig betraktas som fel. Det skulle underlätta inom forskarvärlden om större vilja till det individuella uttrycket fanns. Det ligger så fruktansvärt mycket prestige i sanningsskapandet inom vetenskapen, medan konsten uttrycker en sanning som antingen finns där för betraktaren eller inte. Egentligen så är det samma sanning, men uttrycken är så vitt skilda. Personligen tycker jag att allt det vackra som en människa består av ofta går förlorad i den vetenskapliga processen. Medan hon i konsten åtnjuter full tryckfrihet. Jag kan tycka att det viktigaste som finns är att väcka tankar, inte att alltid bevisa korrektheten i dem. Men det som styr idag är att bevisningen av korrekthet. Och visst det kan vara viktigt. Men att skapa processer genom att väcka frågor känns mer angeläget än att fabricera svar. För det är just frågeställningarna som tar oss vidare. Inte alltid svaren. Kanske kan man sammanfatta deras ömsesidiga behov av varandra: Konsten väcker frågorna, vetenskapen försöker att svara på dem. usch vad lång det här blev!!! MVH Nina
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Konst på Uppsala högar
« Svar #4 skrivet: augusti 22, 2005, 20:25 »
Citat från: "Reuterdahl"
Jag tycker att ett av felen med att göra liknade installationer är att det är på en grav. ...


Ja, den aspekten hade jag faktiskt inte alls tänkt på, skäms på mig. Men ändå, ja, är det bara en grav? Själv blir jag alltid mest "etisk" när det gäller små och obetydliga gravar. Som en liten stensättning på ett yngre järnåldersgravfält, men det är kanske för att man liksom kommer närmare den lilla människan då. Vad gäller så stora gravmonument som Uppsala-högarna så får man ju känslan att de som beordrade/utförde gravsättningen hade mer avsikter med monumentet än att bara ge en person en värdig sista vila. Extremfallet är ju Egyptens pyramider. Man ville kanske manifestera makt för samtidens människor, eller dokumentera en lång period av fred och välstånd under en viss hövding. Och då tycker jag kanske att det blir mer legitimt för oss i vår tid att undersöka och förvalta gravmonumentet så att vi får svar på våra frågor om vad anläggningen en gång manifesterade.

Ingenting av detta håller väl för en "etisk domstol" så, visst, du har rätt. Men vår tids människor är nog inte riktigt så etiska som du visar prov på här.

/Mats

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Konst på Uppsala högar
« Svar #5 skrivet: augusti 22, 2005, 20:48 »
Citat från: "nina"
Jag tycker att hans reflektioner är relevanta. Det är bra frågor han ställer. Jag tycker åxå att kulturarvet bör bearbetas på olika sätt, dock får inte det ena dölja det andra.


Jag efterlyste ju lite positiva inlägg om detta så då ska jag inte komma och argumentera mot dig, Nina. Det verkar som du faktiskt fattat ganska bra vad det är man vill åstadkomma här, kanske rent av fattat det bättre än konstnären och RAÄ själva! Och det kanske visar att dessa inte är ute och cyklar helt (får man hoppas). Så jag ger mig. Som ett experiment tycker jag att det är helt OK.

Men som alla griniga gubbar måste man ändå få med ett litet "men" eller "dock" på slutet, och varför skulle jag vara ett undantag, så här kommer det:

Detta med konst på en fornlämning kan väl bara fungera för stora och väl synliga fornlämningar. Märk väl att Uppsala högar är en av våra mest spektakulära fornlämningar, som syns på kilometeravstånd där de reser sig på Uppsalaslätten. En installation på ett så synligt fornminne drar naturligtvis blickarna till sig och ja, kanske rentav kan få människor att "se" fornlämningen på nytt. Men hur är det med alla små, obskyra fornlämningar, långt från allfartsvägarna?

Jag skulle inte vilja att man tog pengar från grundläggande fornvård och lägger på dessa spektakulära projekt, hur vettiga de än kan synas. Med "grundläggande" menar jag då att lyfta fram fornlämningar i landskapet på det gamla goda sättet, nämligen genom röjning, uppstädning och skyltning (inte minst vägskyltning till fornlämningen). Så kanske allmänheten kan få "se" även nu hotade och undanskymda lämningar, som de som du befarar trampas ned av betande djur, och de som jag ser omkring mig här växa igen och bli skräpiga. (Förresten tror jag att om man installerade några "stålbubblor" på en del av de gravfält jag tänker på häromkring så skulle nog allmänheten förväxla dessa med sådant som ligger bredvid, dvs. "riktigt" skrot. :(  )

/Mats

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Konst på Uppsala högar
« Svar #6 skrivet: augusti 22, 2005, 21:03 »
Citat från: "nina"
Det som uttrycker konsten är att den skildrar det generella och allmängiltiga genom en specifik person. ...


Vet inte vad du försöker argumentera mot här, Nina, men det blev ett vackert brandtal för konsten som jag tycker du ska spara undan och använda dig av någon gång senare i livet. Ja, jag menar det faktiskt. Hur som helst har du rätt i att konst och vetenskap båda behövs här i livet. I Uppsala-projektet låter man det ena brytas lite mot det andra, och det kanske inte är så dumt ibland. (Nu är ju kanske högarna ursprungligen "konst" de också.) Men det finns också situationer i livet där man absolut inte vill ha en sammanblandning av konst och vetenskap. För att ta några extremfall: Vem vill ha en konstnär till att diagnosticera om jag har blindtarmsinflammation eller kolik? Eller vem vill ha en botaniker till att kommentera huruvida färgen i bladverket på en van Gogh-tavla är rimlig?

/Mats

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Konst på Uppsala högar
« Svar #7 skrivet: augusti 23, 2005, 08:25 »
Hej! Jo, jag vill helst att kulturarvet ska tas fram genom röjning, osv, som du påpekar. Absolut. Det är förskräckligt när anläggningar bara täcks över av tiden och försvinner. Och sedan kurvar skogsmaskiner omkring på det hela och river upp stora sår... Projektet på Uppsala högar är bara ETT sätt att få uppmärksamhet. Själv fördrar jag förtjusning över en stensättning någonstans i landskapet. Men om någon som ser Uppsala högar i och med hans skrotutställning och tänker "det där med forntiden är ändå rätt ballt, men vänta, har inte vi en sån där kulle på landet..."? Då är mycket vunnet för kulturarvet. På så sätt skapas ett medvetande.

Angående att konsten uttrycker det generella och allmängiltiga genom en specifik person: Att folk har uppfattningar om sin omvärld, alla på sitt sätt. En del uttrycker det genom konst. Som får tala för kollektivet. Många konstnärer blir uppmärksammade för att de uttrycker sådant som de flesta känner igen, ett gott exempel är ju alla naturalister. Som avbildar det som de flesta uppfattar som vackert, där man känner igen sig osv, många strävar efter ett uttryck som allmänheten kan förstå. Medan andra inte gör det, men ändå finns en skara som dras till hur någon uttrycker sin livsvärld och kanske känner att de skulle gjort likadant (om de bara kommit på det!) Många fascineras av Dali, Watteau osv för att det ger perspektiv. Och behoven av perspektiv ser olika ut.
Konsten kan ses som ett språkrör som olika grupper tyr sig till. Själv är jag ganska okunnig i konst, men jag tycker mycket om naivismen. Jag ser konsten som ett verktyg för språk. Ett språk som kan närma sig alla men utan ord. På så vis når man ut till vem som helst.

Angående vetenskap och konst i sammanblandning. Visste du att man har gjort studier på läkare och deras intressen och funnit att de dras oerhört till de naturalistiska målarna och den klassiska musiken? Det är en intressant aspekt, eller hur? Och ju "skickligare" de är desto större intresse för konst och musik! Tyvärr har jag inga skriftliga källor för detta i nuläget, jag menar vilken rapport som tar upp detta. Min egen reflektion är att det explicita, det finstilta, det exakta är det som är gemensamt för yrket och konsten (Obs spekulation!). Och det skulle vara spännande att se om en botaniker KAN fastställa exaktheten i bladens färg, bara för att kanske kunna analysera HUR intresserad och noga van Gogh var med sin livsvärlds uttryck. Inte för att det är viktigt, utan för att det är intressant.

Min egen syn på arkeologin som vetenskap är att man inte bör ordna in sig i fack. Ska man studera forntida människor bör man ta med de aspekter som människor kan bestå av. Däri finns konst, ekonomi, psykologi, antropologi, etologi, etnologi, samhällsvetenskap, religion, religionspsykologi, ja, det mesta som man kan komma på. Att bara titta på en av dessa spekter gör att mycket innehåll går förlorat. Alla dessa ingredienser samverkar och man bör nog vara intresserad av det mesta för att förstå helheten. Sedan har man ju favoritområden, men jag tycker att om man som arkeolog rent proffessionellt ska ägna sig åt att tyda samhällen bakom tingen, då bör man nog begrunna alla aspekter som ligger till grund för ett samhälle. Annars gör man materialet orättvisa.
Men man kan naturligtvis inte kunna allt om allt, men jag tycker att man måste lyssna på mycket även om man kanske inte hade valt att jobba med det själv. Fler bitar kommer på plats då! Bra frågor du ställde, jag ser att det var lite otydligt! MVH Nina
If you are going through hell, keep on going!