Författare Ämne: Städer med bastioner och vallgravar  (läst 3746 gånger)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Städer med bastioner och vallgravar
« skrivet: januari 14, 2012, 13:45 »
Av någon anledning kom jag att bläddra i STF:s årsbok från 1995, "Kanaler" och fastnade på en artikel om Göteborgs kanalsystem. Mycket intressant. Som Stockholmare så måste jag tvingas erkänna att Göteborg har en väldigt intressant geografi och stadsplan. Det som fångar uppmärksamheten redan från en nutida karta är "spetsarna" runt den centrala stadskärnan - resterna av vallgravar och bastioner runt staden, från 1600-talet. Genom staden löpte också tre stora kanaler - Stora hamnen, Västra och Östra hamnen (man kallade kanalerna för "hamnar", uppenbarligen). Av dessa finns bara Västra hamnen kvar idag. Det är faktiskt lite synd att man lade igen de västra och östra kanalerna, den sista igenläggningen gjordes så sent som på 1930-talet. Hade man låtit dessa kanaler vara ifred så hade Göteborg haft något av karaktären från Amsterdam, med en massa små broar som löpte över kanalerna. Detta syns tydligt på häftiga gamla fotografier från slutet av 1800-talet. Hade varit första klassens turistmärke idag.

Min fråga var egentligen om det finns flera städer i Sverige eller Norden som har bevarade bastioner eller vallgravar från stormaktstiden, typ. Då menar jag inte bastioner runt en borg, utan runt själva stadskärnan, som i Göteborg. Jag ser på ett gammalt kopparstick från Vänersborg som jag har på väggen att även denna stad hade en sådan här försvarsanläggning, men såvitt jag vet finns ingenting kvar av denna idag.
Någon som vet?

/Mats

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Städer med bastioner och vallgravar
« Svar #1 skrivet: januari 14, 2012, 14:12 »
Malmö utbyggdes mellan åren 1680 till 1697 till Skandinaviens då kanske mäktigaste fästningsstad. Genom att förse den med breda vattengravar, sex meter höga vallar och utskjutande bastioner, raveliner och contraskarper blev den svårintaglig. Fortfarande kan man se dessa bastioner utan vallar utmed hela Norra Vallgatan och runt slottet Malmöhus. I Kungsparken finns dessutom den sex meter höga försvarsvallen bevarad på en längre sträcka. 

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Städer med bastioner och vallgravar
« Svar #2 skrivet: januari 14, 2012, 16:47 »
Vet inte om Sven håller med men Köpenhamn borde väl också passa in?

Thomas I

Utloggad rick

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
SV: Städer med bastioner och vallgravar
« Svar #3 skrivet: januari 14, 2012, 19:30 »
Igenläggningen "gjordes" dessutom så att det skulle vara möjligt att återställa kanalen. Kommer inte däremot vad jag läst detta. Fast vad skillanden är mot att inte förberedda en eventuell återställning förstår jag inte.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Städer med bastioner och vallgravar
« Svar #4 skrivet: januari 14, 2012, 22:40 »

De städer jag omedelbart kommer på är Kalmar, Kristianstad, Malmö och Landskrona, litet rester finns också i Halmstad och Karlskrona. I Landskrona är hela systemet runt Citadellet mycket välbevarat. I Varberg finns välbevarade bastioner runt fästningen, men inte staden som sådan.
Karlsborg kommer man också att tänka på, men där är graven torr.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Städer med bastioner och vallgravar
« Svar #5 skrivet: januari 15, 2012, 22:04 »
Tack för informationen, fanns mer än jag trodde. Vad gäller Kristianstad och Landskrona kan man faktiskt ana vallgravarna redan på stadskartorna om man kollar på hitta.se. Får komma ihåg det här nästa gång man är i Malmö och de andra nämnda städerna.

/Mats