Författare Ämne: dISCIPLINPROBLEM I 1200-TALETS SKOLA  (läst 841 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
dISCIPLINPROBLEM I 1200-TALETS SKOLA
« skrivet: januari 13, 2012, 12:41 »
Samme författare berättar målande om elevernas lathet:
Citera
Curruptae quidam sunt indolis, ut meliora'
Displiceant,placeant detoriora sibi..
Eftersom alla inte hänger med på latinet, återger jag den danska översättningen:
Citera
”Nogle af dem er en saa fordærvet Karakter, at de ikke finner Behag i det gode, men foretrækker det slette. Ved ulovlige og uhædelige Gerninger vover de skændigt at nedværdige deres blomstrende
Ungdom. Saadane smager ikke Vokset (vaxet i skrivtavlorna) men Pengene; ikke Griflen, men Tærningkastet: ikke ”trocus”(Tillåten lek) men ”globus” (förbjuden lek) I Stedet for Læsning foretrækker de Værtshuset, for Lærere Kroværten, forBogen Skøgene. De er ikke rene (lat:Pueri) er de heller ikke Drenge (lat: pueri) de opfører sig ikke som Drenge, og de plejer ikke heller at holde deres Sti ren. De fordærver andre Drenge ved deres Laster, fordi de besmitter de rene; saaledes befænger det ene Faar det andre med Skab. Afsindighed plager nogle, der er helt tøjlesløse; selv naar Huden piskes av dem er de ikke til at holde Ordets Honning, Formaningens Nælde, Risens svirpende Saft kan ikke bringe dem til Ro. For saadane plejer Kiv og Strid være deres Stil, Skældsord er dem liflige, Slagsmaal passer dem best, og Tvedragt har for dem en Lugt af den utæmmede Frihed.”

aa
EUERARDUS ALEMANNUS(1212-1280): LABORINTUS 


Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: dISCIPLINPROBLEM I 1200-TALETS SKOLA
« Svar #1 skrivet: januari 13, 2012, 17:34 »
 ;D
Om lärarkåren redan på 1200-talet insett att aga inte var en fungerande metod för att skapa studiedisciplin och arbetsro, varför i hela friden i fortsatte man använda metoden i ytterligare sjuhundra år?