Författare Ämne: Massproducerade arméer?  (läst 2361 gånger)

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
Massproducerade arméer?
« skrivet: januari 02, 2012, 19:26 »
Hej!
När man tittar i populärarkeologiska böcker har alla soldater väldigt snarlika rustningar och vapen. Detta känns i många fall orealistiskt, men fanns det massproducerade krigstillbehör? Roms utrustning verkar i det lilla jag kollat upp vara ganska serietillverkade. Grekiska hopliter brukar se väldigt snarlika ut också, men jag har svårt att tänka mig Rustningbolaget AB på den tiden.
Tacksam för svar!

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Massproducerade arméer?
« Svar #1 skrivet: januari 15, 2012, 19:20 »
I kejsartidens romerska armé tillhandahöll staten soldaternas utrustning. Den tillverkades i stora statliga verkstäder (fabricae) och var tämligen hårt standardiserad, men varierade med rang och vapenslag och över tiden.

Hopliter skaffade sin egen utrustning, och hopliter var helt enkelt de medborgare som hade råd med utrustningen. Den var inte standardiserad, men spjut och sköld måste ändå ha varit ganska likformiga eftersom falangtaktiken inte fungerade annars.
Spjut och sköld var absolut minimiutrustning, utöver detta hade hopliterna ofta en eller flera av följande: hjälm, kroppspansar/kroppsskydd, benskenor och sekundärt vapen (oftast ett kort svärd).

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Massproducerade arméer?
« Svar #2 skrivet: januari 16, 2012, 08:56 »
Sedan bör ju även hopliternas utrustning varit i viss mån enhetlig p g a de krav som ställdes på den och dels p g a av att det i varje stadsstat bör ha funnits ett begränsat antal tillverkare. Även behovet av att kunna skilja vän från fiende kan ha bidragit till enhetligheten. Och som nämnts i en annan tråd så ser ofta hopliterna ganska enhetliga ut i samtida ikonograif (även om bilderna kan vara något idealiserande).

http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/images/gal_aow_chigi_vase.jpg

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQRzPPs45S5qHuQlSvr87ljzcjGjhH_D6tHzir8IWWi8zEPAJzeKQ

Det verkar däremot funnit en hel del regionala varianter vilket kan ses i utformningen av hjälmar o dyl.
Ju äldre desto bättre.