Författare Ämne: Brutala barnoffer i Peru.  (läst 49010 gånger)

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Brutala barnoffer i Peru.
« Svar #40 skrivet: januari 10, 2012, 07:01 »
Vil man söka förklaring på dessa figurer får man starta med någon form av kompetens inom den forn-.indianska mytologin, baserad på genuina källor och inte på korrumperade versioner och post-koloniala spekulationer. Nu har man just lärt sej tolka maya-folkens gamla skriftspråk med en relativ hög grad av säkerhet. Det betyder att vi redan kan hoppas på skriftliga belägg som faktisk förklarar dom gamla maya-dynastierna, jmte deras deras arenor, akademier och helgedomar.
Precis, och denna kompetens lyser med sin frånvaro på detta forum. Jag har i ett tidigare inlägg just refererat till tolkningar som baserar sig på mayas skriftspråk. Boreas får gärna kommentera dessa med. Men Boreas bör dock känna till att även dessa tolkningar gjorts av "korrumperade" forskare som inte är av maya-etnicitet. Man har använt sig av etnografiska och etnohistoriska källor samt lexikon skrivna av spanska missionärer som skapade maya reducido, ett förkristnat mayaspråk. Boreas borde därför inte heller förlita sig på det skriftliga materialet, men han är välkommen att göra sina egna tolkningar men att sätta sig in i denna enorma textmassa lär ta några år (wikipediaartiklar duger inte här).
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Brutala barnoffer i Peru.
« Svar #41 skrivet: januari 10, 2012, 07:17 »
För att nyansera debatten så är jag inte helt emot vad Boreas säger. Kristna idéer har visst smygit sig in i mayaforskningen genom det frekventa anvädandet av etnografiska analogier:

http://haecceities.wordpress.com/2009/03/29/ethnographic-analogies-in-archaeology/
http://haecceities.wordpress.com/2011/03/14/ethnographic-analogies-in-mayanist-cave-studies-again/
http://haecceities.wordpress.com/2009/07/01/dante-and-the-multilayered-model-of-the-mesoamerican-cosmos/

Detta är ett problem men när det gäller mayaområdet så finns det en så pass rikt ikonografiskt och epigrafiskt material att tillgå som kan användas mot argumentet att alla tolkningar är färgade av en medelhavskontext. Därför är jag mer intresserad av att veta varför t.ex. Boreas så kraftigt motsätter sig sådana tolkningar. Vilka är Boreas ideologiska motiv? Det får vi inget svar på, enbart påståenden om att det inte hör hit för det är osakligt. Det är klart det inte är osakligt i detta sammanhang.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Brutala barnoffer i Peru.
« Svar #42 skrivet: januari 10, 2012, 10:33 »
Våldsamheter och grymheter förekommer nog i de flesta kulturer. Frågan är väl bara hur omfattande sådana seder varit. Man kan kanskae också anta att när de väl förekommit så har folk lagt dem noggrannt på minnet och berättat om dem, ofta i flera generationer efter själva händelserna. Så om man i de prekolumbianska kulturerna då och då offrat människor så kan dock avbildningar och berättelserna om dessa dåd vara flera än dåden själva. Också kan man ha överdrivit dådens grymhet och omfattning av olika skäl.
Sedan tillkommer ju att många skildringar färgats genom utomståendes ögan, speceillt utomstående som varit fientliga till kulturen ifråga (såsom missionärer).

Dessutom så kan man inte alltid tolka utstyrslar på avbildade männikor bokstavligt. Något som ser ut som en dräkt bestående av människodelar kan mycket väl vara en dräkt som består av andra material men som är designad att se ut som människodelar i syfte att skrämma eller injaga respekt. Tolkar man alla människoavbildningar bokstavligt så hamnar man i absurda föreställningar om att forntidens människor titt som tätt sprang omkring insvepta i allehanda bisarra objekt.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Brutala barnoffer i Peru.
« Svar #43 skrivet: januari 10, 2012, 10:50 »
Man kan kanskae också anta att när de väl förekommit så har folk lagt dem noggrannt på minnet och berättat om dem, ofta i flera generationer efter själva händelserna. Så om man i de prekolumbianska kulturerna då och då offrat människor så kan dock avbildningar och berättelserna om dessa dåd vara flera än dåden själva. Också kan man ha överdrivit dådens grymhet och omfattning av olika skäl.
Sedan tillkommer ju att många skildringar färgats genom utomståendes ögan, speceillt utomstående som varit fientliga till kulturen ifråga (såsom missionärer).
Avbildningarna av människooffer är få och i vissa av de fall jag hänvisat till, t.ex. den stela som visar en offrad människa nedanför en stege i Piedras Negras, är det inte fråga om flera generationers minnen. Det är ett minnesmärke över en kungs trontillträde, skapat under dennes livstid, långt innan missionärer satte sin fot i området.

Däremot går tolkningarna av andra kontexter med problematiska bendepositioner ofta i riktning mot offer. På senare år har man dock allt oftare talat om "förfaderskult" snarare än offer. Här är Boreas kritik berättigad. Är den dock berättigad när inskriptioner omnämner att skallar staplades och blod flöt? Eftersom kontexten är ett inbördeskrig mellan två bröder så kanske det inte är osannolikt att forntida maya faktiskt hade ihjäl varandra, något som styrks av fynd i bl.a. Cancuen där en massgrav från ca. 800 e.Kr. påträffats: http://www.usatoday.com/tech/science/discoveries/2005-11-17-maya-massacre_x.htm?csp=34

Man hamnar lätt i politiskt korrekta tolkningar där man ska tona ned ursprungsbefolkningens våldsuttryck pga rädsla för att bli kallad för rasist, etc. På samma sätt har mayarörelsens ledare hävdat att maya visst inte bedrev miljöförstörande svedjebruk som ledde till kollapsen. Sedimentprov från sjöar visar dock på att så skedde. Sådana här tolkningar styrs enbart av en nutida politisk agenda.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Brutala barnoffer i Peru.
« Svar #44 skrivet: januari 10, 2012, 12:05 »
Frågan är väl hur vanliga regelrätta offer var. Om avbildningar av sådana händelser är få kan det ju också tyda på att offren var lika få, eller ännu färre.

Däremot betvivlar jag inte att krig också har förekommit här precis som på de flesta håll i världen.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Brutala barnoffer i Peru.
« Svar #45 skrivet: januari 10, 2012, 13:00 »
Frågan är väl hur vanliga regelrätta offer var. Om avbildningar av sådana händelser är få kan det ju också tyda på att offren var lika få, eller ännu färre.
Personligen tror jag inte offren var vanliga men jag tror dock att de förekom. Om man ska se idéhistoriskt på mesoamerikansk forskning så utkristalliserades de klassiska maya som områdets greker (kultiverade) medan de senare postklassiska aztekerna sågs som områdets romare (råare och mer krigiska). Detta byggde dock på en idealiserad bild av maya som fredliga tidsdyrkare som bodde i folktomma städer. Bebyggelseinventering bortom monumenten visade på 60- och 70-talen att även de hade stora städer, försvarsanläggningar, etc. Nya genombrott i dechiffreringen av mayas skrift bortom kalenderinskriptionerna visade att man inte dyrkade tiden utan man noterade viktiga händelser i kungars liv. Detta ledde till uppkomsten av schamankungarna och det s.k. "killer king complex" under 1980-talet. Pendeln slog åt motsatt håll och allt tolkades från en eliadisk schamanism med fokus på visioner orsakade av bloddrypande ritualer. Sedan 90-talet och framåt har pendeln dock stannat någonstans mitt i.

Det är dock intressant att notera mayaforskarnas reaktioner när Apocalypto hade premiär. Även de som tidigare fört fram de blodtörstande schamankungarna var snabba att kritisera Gibsons blandning av maya, spanska myter om aztekernas blodtörstighet, den ädle vilden och nazityskland:

http://haecceities.wordpress.com/2009/05/10/apocalypto-%e2%80%93-a-little-late-i-know/
http://haecceities.wordpress.com/2009/05/12/apocalypto-%e2%80%93-turning-the-mayanists-arguments-against-themselves/
http://haecceities.wordpress.com/2009/05/15/apocalypto-%E2%80%93-not-only-gibson%E2%80%99s-fault/
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Brutala barnoffer i Peru.
« Svar #46 skrivet: januari 10, 2012, 15:20 »
Jag är alldeles för dålig på Amerikas historia för att egentligen uttala mig om dessa saker - men, jag vill bestämt hävda att det är snudd på löjligt att inte se de grymheter som präglat delar av kulturerna där. Som på så många, många andra ställen.

Jag vänder mig rätt kraftigt mot förklaringar som att "kristendom gjorde ditt å datt" - klart den gjorde massa dumt - precis som så många andra trossystem, kulturer osv.
....

Jag är helt enig om att man absoluit inte bör se hedningen som mindre grym än de kristna. Att bortförklara allt med kristen mytbildning går inte alls.
 
Min enda reflektion är att den dräkten inte har människofötter, och så vida man faktiskt inte har annat underlag med bevisvärde berörande just denna figur bör man nog se det som att han iklätt sig något annat än en människa.
 
I övrigt vet jag inget om några flågudar vare sig där eller här och vill inte alls uttala mig om just den saken.
 
PS  "Etablerade åsikter" räknar inte jag som underlag med bevisvärde.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Brutala barnoffer i Peru.
« Svar #47 skrivet: januari 10, 2012, 15:56 »
Visst förekom barnaoffer också i Skandinavien, enligt arkeologiska fynd. Jag har för mig att Sven Lagman nämner ett i Skåne, själv känner jag till offer av två barn i Trelleborgen på Själland.
Förmodligen förekom barnaoffer i många religioner i forntiden.
Människooffer förbjöds av romarna, men nämns inte i skandinavisk eller tysk(germansk)  lagstiftning.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Brutala barnoffer i Peru.
« Svar #48 skrivet: januari 10, 2012, 16:04 »
Min enda reflektion är att den dräkten inte har människofötter, och så vida man faktiskt inte har annat underlag med bevisvärde berörande just denna figur bör man nog se det som att han iklätt sig något annat än en människa.
De flesta avbildningar av Xipe Totec har inga fötter alls. Bildgoogla. Varken maya eller aztekerna hade några strikta direktiv hur diverse gudar skulle avbildas. Du lägger nog för stor tonvikt på "tumfoten"...

Xipe Totec omnämns först av Bernardino de Sahagún (1499-1590), inte av arkeologen Matos Moctezuma på 1940-talet som Boreas antydde efter sin wikipediaforskning. http://en.wikipedia.org/wiki/Bernardino_de_Sahag%C3%BAn
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Brutala barnoffer i Peru.
« Svar #49 skrivet: januari 10, 2012, 19:44 »
Bilder vi ser från andra kulturer kan avbilda verkliga händelser – de kan även vara bilder från religiösa sagor. Om man hittar John Bauers tavlor om 1000 år – fanns det verkligen troll i vår tid då?

Avbildningar kan alltså vara rent religiösa avbildningar av någonting som aldrig hänt i verkligheten.
Gravar med offer är något annat, då står vi inför fakta – men det gäller då att tolka dessa fakta med stor ömhet. Skärmärken behöver inte nödvändigtvis vara kannibalism, osv.

Jag kan tänka mig att när ett människooffer till Gudarna inträffade så tog man även väl hand om liket efteråt som en hedersbetygelse till Gudarna, man slängde det alltså inte på soptippen. Därmed bör offer kanske begravas lite mer omsorgsfullt, eller annorlunda, än vanliga normala döda – vilket bör öka chanserna att offer kanske är bättre bevarade än normala döda, kanske även lättare att hitta?

Jag såg ett reportage från trakten runt Tibet (tror jag det var) där de döda bars upp på ett berg av den dödes son som sedan styckade kroppen och kastade ut mjukdelarna till gamar. Det var, och är fortfarande, deras begravningsritual. Då uppstår också skärmärken på skelettet. Jag kan tänka mig ett antal andra alternativ där skärmärken också uppstår på skelettdelar.

Kristus korsfästes för 2000 år sedan. Hur många avbildningar av denna händelse finns det i världen? 1,2,3 -10 miljoner? Hur såg det verkliga korset ut? Var det ett kors eller var det ett T? Hur framställs det vanligast idag? Om 1000 år, när vår kultur grävs ut – och man hittar kanske hundratusentals krucifix – vilka slutsatser drar man om vår tid? Att vi spikar upp miljontals människor på kors?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Brutala barnoffer i Peru.
« Svar #50 skrivet: januari 10, 2012, 21:48 »
Visst förekom barnaoffer också i Skandinavien, enligt arkeologiska fynd. Jag har för mig att Sven Lagman nämner ett i Skåne, själv känner jag till offer av två barn i Trelleborgen på Själland.
Förmodligen förekom barnaoffer i många religioner i forntiden.
Människooffer förbjöds av romarna, men nämns inte i skandinavisk eller tysk(germansk)  lagstiftning.

Sen har vi ju Skedemosse som vi diskuterade på en annan tråd. Det är såvitt jag kan se 5-8 barn som ev. har offrats där, av dem var 4 spädbarn.

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Brutala barnoffer i Peru.
« Svar #51 skrivet: januari 10, 2012, 22:18 »
De flesta avbildningar av Xipe Totec har inga fötter alls. Bildgoogla. Varken maya eller aztekerna hade några strikta direktiv hur diverse gudar skulle avbildas. Du lägger nog för stor tonvikt på "tumfoten"...

Xipe Totec omnämns först av Bernardino de Sahagún (1499-1590), inte av arkeologen Matos Moctezuma på 1940-talet som Boreas antydde efter sin wikipediaforskning. http://en.wikipedia.org/wiki/Bernardino_de_Sahag%C3%BAn

Att bara se förbi tummarna på fötterna är faktiskt att blunda för den verklighet man har framför sig.  Hur ska man förklara dom? Fötterna är relativt detaljerade liksom figuren i övrigt, och dess proportioner är naturliga. Det får väl därför antas att avbildningen relativt väl beskriver sin tänkta förlaga. (verklig eller imaginär)
 
 Gjorde som du sa och bildgooglade. Så där värst tydligt är inte resultatet, inget visar med tydlighet att det skulle vara en människa, men ingenting motsäger det heller förutom apfötterna på nämnda bild.  Möjligen framstår vissa dräkter som lurviga , t.ex.
http://www.explore-beautiful-el-salvador.com/images/xipe-totec-small.jpg
 
Lurvighet och apfötter är ju en intressant kombination.  Vill dock inte alls påstå varken det ena eller det andra, lurvighet och apfötter kan förklaras med en "humaniserad" utveckling där man senare använt apskinn istället. I så fall synnerligen intresant ur ett biologiskt perspektiv då det skulle påvisa en stor primat i Sydamerika, kanske nämnda Mono Grande  ;D
 
Men till den egentliga kärnfrågan, finns det något som säger att det tänkta människoskinnet kommer från en offrad människa? Ett människoskinn påvisar ju inte människooffer mer än ett kranie skulle göra. Och ingen tror väl att fantomens dödskallar kommer från människooffer?  ;D
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Brutala barnoffer i Peru.
« Svar #52 skrivet: januari 10, 2012, 23:00 »
Håller med om att just denna staty är skum - jag vill hävda att masken är människa, men att fötterna ser aplika ut, eller reptilaktiga.
Egentligen är hela statyn oerhört fascinerande, vad är det runt magen..?

Här är dock en bild som påvisar hur man klär sig i ett människoskinn.

http://www.corbisimages.com/stock-photo/rights-managed/QC001086/huastec-sculpture-of-a-priest-wearing-the/?ext=1 




Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Brutala barnoffer i Peru.
« Svar #53 skrivet: januari 10, 2012, 23:20 »
Blundar? Nej, jag ser mig omkring på andra aspekter av denna verklighet. Om det nu vore en apa borde svans finnas... Om det nu dessutom rör sig om en "god impersonator" måste personen ha varit ett barn för så stora apskinn finns inte i den Nya Världen. Spindelapor och vrålapor är ganska små och tämligen distinkt avbildade (i mayakonsten åtminstone). Vad jag kan se bland de få aztekiska avbildningar av apor jag sett så ser inte deras fötter särskilt "aplika" ut. De avbildas även med utstickande mun (saknas hos Xipe Totec).

För att späda på med "groteskheterna" så har man tolkat vissa dekorationer på vissa mayakungars klädesdräkt som förkrympta huvuden pga deras likhet med sådana huvuden från amazonas. Hittar tyvärr ingen bra bild.

Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Brutala barnoffer i Peru.
« Svar #54 skrivet: januari 10, 2012, 23:58 »
Jasaw, jag respekterar ditt kunnande, men här gör du faktiskt det som Boreas påpekar,du gör högst slarviga avfärdanden vilket får det att verka som att du faktiskt inte tar dig tid att överväga andra fakta.
 
Alla primater har inte svans, och primaten jag hänvisade till är inte en spindelapa eller en vrålapa utan en icke bevisat existerande primat. Att den inte bevisats existera betyder egentligen ingenting, den kan ha existerat, den kan rentav existera. Om det är troligt eller inte, det är oerhört svårt att avgöra, även för en arkeolog.
 
Alltså, om man inte alls väljer att ordentligt förklara varför det ser ut som apfötter så blundar man helt enkelt för dom.
 
 
Förkrympta huvuden tolkas väl i regel inte som människooffer utan som krigstroféer.  Så återigen, vad styrker att människohudar är resultat av ett offer?  Finns det källor av gott värde som beskriver några ritualer.  Jag kan inte påstå att jag tror Boreas på orden, men om materialet vore entydigt borde det vara relativt enkelt att sammanfattande redovisa detta på några rader.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Brutala barnoffer i Peru.
« Svar #55 skrivet: januari 11, 2012, 06:47 »
En icke bevisat existerande primat? Så nu är avsaknaden av bevis bevis i sig (och dessutom "fakta")? Vem är det som gör slarviga avfärdanden... :D Här är några andra "fakta" som du själv inte har tagit dig tid att överväga: kanske den "offrade" var en människa med missbildade fötter eller skaparen av statyn kanske rentav hade egen konstnärlig frihet, det kanske var ett practical joke?

Återigen, när aztekernas avbildningar av fötter på apor inte ser ut som dina påstådda apfötter varför skulle de göra det på denna staty?

Det mesta som maya gör än idag räknas som offer (det kan röra sig om enkla saker som att stänka lite vatten i sin milpa). Mao, vad som är "offer" varierar. Kungar använde sig av titlar som "han med 20 fångar" osv. Dvs, kungens mål var att ta högättade fiender tillfånga. Vi vet att en del av dem förlorade sina huvuden i senare ritualer (som t.ex. "18 Rabbit": http://en.wikipedia.org/wiki/Uaxaclajuun_Ub%27aah_K%27awiil). Vad som hände med just hans huvud är inte känt. Huvuden förekommer emellertid frekvent i mayaikonografin, dels som vördade förfäder men även som trofeer (och i det senare fallet har de sannolikt föregåtts av ett offer i en eller annan version).
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Brutala barnoffer i Peru.
« Svar #56 skrivet: januari 11, 2012, 08:31 »
Här är något rykande färskt från National Geographic (osäker om det innehåller några offer då jag inte sett den ännu): http://www.pasthorizons.tv/palenque-and-the-ancient-maya-world-national-geographic-live/
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Brutala barnoffer i Peru.
« Svar #57 skrivet: januari 11, 2012, 13:24 »
En icke bevisat existerande primat? Så nu är avsaknaden av bevis bevis i sig (och dessutom "fakta")? Vem är det som gör slarviga avfärdanden... :D Här är några andra "fakta" som du själv inte har tagit dig tid att överväga: kanske den "offrade" var en människa med missbildade fötter eller skaparen av statyn kanske rentav hade egen konstnärlig frihet, det kanske var ett practical joke?

Återigen, när aztekernas avbildningar av fötter på apor inte ser ut som dina påstådda apfötter varför skulle de göra det på denna staty?

Det mesta som maya gör än idag räknas som offer (det kan röra sig om enkla saker som att stänka lite vatten i sin milpa). Mao, vad som är "offer" varierar. Kungar använde sig av titlar som "han med 20 fångar" osv. Dvs, kungens mål var att ta högättade fiender tillfånga. Vi vet att en del av dem förlorade sina huvuden i senare ritualer (som t.ex. "18 Rabbit": http://en.wikipedia.org/wiki/Uaxaclajuun_Ub%27aah_K%27awiil). Vad som hände med just hans huvud är inte känt. Huvuden förekommer emellertid frekvent i mayaikonografin, dels som vördade förfäder men även som trofeer (och i det senare fallet har de sannolikt föregåtts av ett offer i en eller annan version).

Primaten är inte bevisad men inte heller okänd, det går alltså att bygga en förståelig hypotes omkring det. Givetvis går det att göra det runt missbildningar och konstnärlig frihet också, inte tu tal om det.   Som sagt igen, jag har inte försökt bevisa att det skulle vara en apa, jag har framfört en möjlig förklaring.
På något sätt måste man ta ställning till de märkliga fötterna eller erkänna att man väljer att blunda för dom.     
 
Givetvis är det så att även en trofé i form av ett kranie i viss mån kan ses som ett offer i det att kraniet får en symbolisk "mystisk" innebörd och blir del av en ritual. Offerbegreppet i sig kan ju utvecklas rätt långt, och om ritaliserat dödande skall anses som ett människooffer så är det väl snarast att se som något mycket vanligt i världen.
 
Återigen, finns det bra källor som faktiskt beskriver dessa offer hos maya eller rör det sig om tolkningar?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Brutala barnoffer i Peru.
« Svar #58 skrivet: januari 11, 2012, 14:14 »
Återigen, finns det bra källor som faktiskt beskriver dessa offer hos maya eller rör det sig om tolkningar?
Det är ju det som är problemet... Vilka källor man än anger så kommer någon att vara skeptisk. Visst, det finns tidigkoloniala källor skrivna av spanjorer (inte alltid att lita på). Så har vi förspanska representationer som under klassisk mayatid var tämligen naturalistiska och som jag länkat till tidigare. Dessa kan också ifrågasättas som "propaganda", etc. Risken är dock att man snärjer in sig i knepiga resonemang. Jag köper inte argument som "de menade egentligen något annat" eller "forskare lägger in sina egna färgade tolkningar", etc. Det gör alla, även kritikerna. Jag var själv skeptisk till det mesta förr. Det är så lätt att kritisera (det gör man som student och doktorand). Sedan inser man förhoppningsvis att det är svårare att bygga något konstruktivt. Så, jag föreslår att du kollar igenom de dussintals studier som gjorts av bl.a. Xipe Totec, dvs ser vad som döljer sig i dess svarta låda på ett djupare plan. Därefter börjar ditt verkliga eldprov, dvs att lansera en egen hållbar tolkning och övertyga andra. Om du inte lyckas övertyga dem stängs lådan igen tills näste kritiker dyker upp. Om man nu som du inte accepterar etablerad forskning som sanning så får man arbeta hårdare att övertyga andra. Jag har inte blivit övertygad av apargumentet och det beror främst på att det finns enorma luckor i din kunskap om aztekisk forskning. Tolkningar kommer och går men materialet består. Om alla Xipe avbildningar hade apfötter hade jag kanske köpt den tolkningen men inte om en har det. Hade dessutom fler haft apfötter hade nog den tolkningen redan lanserats. Man är sällan först.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Brutala barnoffer i Peru.
« Svar #59 skrivet: januari 11, 2012, 14:20 »
Det gäller bara att inte tolka in för mycket i forntida bilder. Då kan man till slut hamna högt i det blå:

http://www.paranormal-encyclopedia.com/p/pacal/images/sarcophagus.jpg

 ;)
Ju äldre desto bättre.