Författare Ämne: Rimbegla och Falköping  (läst 6424 gånger)

Utloggad Beowulf

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
Rimbegla och Falköping
« skrivet: augusti 16, 2005, 21:57 »
I Rimbegla står det.
I det Västra Götland är Falan en stor bygd, där är Falukaupangr(Falköping), där är Fredagsting alla 12 månaderna.
Vad jag vill veta är. Var någonstans i Falköping var Fredagstingen?
Ha de gött
Thomas

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Rimbegla och Falköping
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2005, 03:47 »
I Rimbegla finns en ganska kort beskrivning  av Sveriges geografi och ett par ord om ett par platser i Sverige. Det är längesedan jag läste texten men jag tror inte att någon närmare angivelse av var tingen utfördes finns. Har inte heller riktigt i minnet hur ordalydelsen kring Falköping går. Översättningarna är ofta kraftigt redigerade av utgivarna, dessa tolkningar går dock inte alltid ihop med vad som faktiskt är skrivet i orginaltexten. Jag rekomenderar därför att du söker upp texten och ser vad som faktiskt står där, t ex i textkritisk utgåva eller något dyligt (Jag har för mig att denna brukar anses som en god utgåva: Beckman, N. Rimbegla. Ett bidrag till isländsk lärdomshistoria. Studier i Nordisk filiologi. 4:e bandet). Sedan kan du försöka jämföra detta med t ex ortnamn eller smånamn i och kring Falköping. Det är inte helt osannolikt att någon lokalhistoriker, arkeolog eller ortnamnsforskare sökt efter detta tidigare, se t ex Vitalis, kontakta länsmuseet eller fornminnesföreningen.

Det är också möjligt att man kan finna något i andra medeltida texter som Västgötlagen.

Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Rimbegla och Falköping
« Svar #2 skrivet: september 06, 2005, 15:58 »
Det slår mig att det finns en fornlämning vid namn Tingshögen i det nuvarande Falköping. Denna har beteckningen Friggeråker sn Raä nr 46 och ligger i ett grönområde vid Bergsliden i norra delen av staden. Det växer någon slags syrenberså uppepå högen och en fornlämningsskylt står på V sidan av buskaget. Om denna hög skulle ha någon koppling till fredagstingen i Rimbegla vet jag dock ej.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Beowulf

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
Rimbegla och Falköping
« Svar #3 skrivet: september 06, 2005, 23:58 »
Tack ska ni ha för svaren.
Det finns också ett företag på valsbogatan 3 som heter Tingshögens Servicestation.
Ha de gött

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Rimbegla och Falköping
« Svar #4 skrivet: februari 18, 2009, 15:04 »
Ännu en gammal tråd som får lite HLR
Rimbegla-hur gammal är denna samlingsvolym?
På nätet finns lite olika uppgifter.
De jag hittat pekar mellan 1180-1251 beroende
på om man diskuterar tillkomsttid och avskrift.
Någon som har något pålitligt?