Författare Ämne: Ursprunget för Jul (och Påsk)  (läst 4641 gånger)

Utloggad Ájlis

  • Stammis
  • Antal inlägg: 160
Ursprunget för Jul (och Påsk)
« skrivet: december 20, 2011, 22:40 »
http://www.ccg.org/english/s/p235.html


Buorre Áejlis Mánno! (Bra helig (Dievvamánno) fullmåne!) Egentligen i år först 9 januari.

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Ursprunget för Jul (och Påsk)
« Svar #1 skrivet: december 21, 2011, 13:54 »
Bures Ájlis !

Buorre Basse Aske ! (God Helig Måne !) Dutnje nai.  :)
Aske är det gamla ordet för "måne". Aske betyder också "famn, sköte"
(och har då förmodligen en koppling till kvinnornas menstruationscykel).
Basse Aske är den måne som tänds närmast midvintersolståndet
(gäller alltså hela perioden från ny till nedan ....)
Návdi

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Ursprunget för Jul (och Påsk)
« Svar #2 skrivet: december 21, 2011, 21:38 »
Hm, vad heter trädet ask på samiska?
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Ursprunget för Jul (och Påsk)
« Svar #3 skrivet: december 23, 2011, 16:27 »

SUORDNA
Návdi

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ursprunget för Jul (och Påsk)
« Svar #4 skrivet: december 24, 2011, 11:27 »
Utan traditioner var vi betydligt fattigare. I en kall och funktionalistisk värld behövs visserligen en ljusfest som markerar medmänsklighet, samvaro, generositet, tacksamhet och glädje.

Under julen firar vi alla ljuset och tron på det goda i tillvaron, hur vida vi hyllar barnet i krubban eller tackar våra förfäder och den natur som håller oss vid liv - genom att fira tomten, julgranen och stjärnorna på himmelen. Julen angår och tillhör oss alla - hur som helst.  :)

Riktig god och trevlig jul - och kom i håg att medan framtidshoppet skal besjungas så skal Jultomten ha gröt!



http://no.wikipedia.org/wiki/Julenissen
http://www.kolumbus.fi/seanhype/luckan/tomten/1_tomten.html




“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Ájlis

  • Stammis
  • Antal inlägg: 160
SV: Ursprunget för Jul (och Påsk)
« Svar #5 skrivet: december 24, 2011, 11:45 »
Woden i germansk mytologi, gjorders till personifikationen av många tidigare gudar, gudarna för vind, för krig, dödsguden, fruktbarhetsguden, visdomens gud och solguden. Han finns i vissa legender ridande på sin häst med fladdrande mantel. Han har långt vitt skägg ibland. Han var visdomens gud så han har en skrift i sin hand med runor och ett stort spjut.

Han åtföljs av jätten Nöwi som har svart ansikte. Det anses ha gett upphov till Sinterklaas och Svarte Piet. Julkärven lämnas kvar vid skörden till Sinterklaas häst. Sedan blev Sinterklaas till Santa Claus.

Och det är han som är på din bild, en sammansmältning av mängder av myter och gudar och traditioner från hela världen och allt i kommersialismens tecken idag.

Läs mer här, det var faktiskt riktigt kul, det är en skrift från en Unitariansk kyrka.
http://www.ccg.org/english/s/p235.html

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ursprunget för Jul (och Påsk)
« Svar #6 skrivet: december 26, 2011, 13:39 »
Ajils -

Länken till norska wikipedia (ovan) har en mer utförlig artikel om jultomten i Norden. Den äldsta omnämnande man har om jultomten är tydligen "Jolne" och Jolnir" - som finns i t.ex. Ågrip och Ynglingatal. Den äldsta beskrivning vi känner till av dagens röd-vita "allfaders-figur", med stav och säck, finns tydligen i Schäfferus bok "Lapponia"

Historien om biskopen av Myra, i likhet med jungfrun Lucia från Siracusa, är en efterkonstruktion som idkar egendom på midvinterns ljus-bringande idoler.

http://badarchaeology.wordpress.com/tag/christmas/ 

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
Ursprunget för Jul och Påsk
« Svar #7 skrivet: april 10, 2012, 12:54 »
Medan julen markerade solens återfödelse och 'det stora livshjulet' har påsken varit en markering av det jordiska livets gång och markeringen av reproduktionens slutsatts - nytt liv och nya födslar. Firandet av att snön smälter, vattnet springer och kycklingarna tittar fram har både en symbolisk mening och en konkret betydelse.

I den gamla, hedna fruktbarhetskultur var julen tiden då släkters gång, representerade vid gubbarna och gummorna stod i fokus. Men det var också tiden då förlovningar skulle avtalas, fästas och firas - derav namnet 'jul-fest'. Sen fick valet 'borgas' och bröllopp firas i mai månad, innan brud och brudgum skulle ta smekmånad fram blev midsommarens stora firande - då man satte pricken över i-et och de nya barnen fick göras.  :-*

Sen fick man vänta till kommande vår, då livets underbara mirakel kom att uppenbaras - eftersom fullmånen kom, vattnet gick och nya människobarn tittade fram - ur sina ägg. Påsken har alltså varit den mest betydelsesfulla, gladaste och heligaste av alla högtider under fruktbarhetskulturens tid...  8)
   
Påskens gula kycklingar har alltså en historisk och symbolmättad historia. I anknytning till kvinnornas födslar spelar dom (tidigare) brudtärnorna en central roll.  Känt som nornor, hexor, heliader eller gratier "spann dom livets trådar" fram till påsken - under tillsyn av storjungfrun Frigga, med rocken -  också kallad Idun, Maja, Ostara, Eostra, Eastre, Ereutia, Eleutio, Εἰλείθυια, Eileutheia ('den stora spinnerskan').   

http://en.wikipedia.org/wiki/Eileithyia

Ostara/Idun/Frigga/maja/Måndrottningen:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3300.msg41070.html#msg41070

Undre romartid kunde hon också avbildas som Artione - enligt sabinsk (hednisk) tradition:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3559.msg29643.html#msg29643

Påskmånaden stod alltså kvinnornas helighet i fokus, varför dom samlades till festligheter på eget bevåg, där dom enligt folktron gjorde 'hexmos i stora kittlar', dansade skålade och drev 'utagerande festande'. Anknytningen till dessa dansande riter finns avbildat ikring ett fåtal skålgropar - där kvinnorna i hedenhös eldade, dansade och praktiserade vad sagorna kallar "utiseta" - där man firar sina kvinnliga krafter och safter utomhus - i lund eller hult.   Sägnen om Blåkulla - där självaste Mån-drottningen (Asarnas storjungfru) bodde - blev troligen den sista av dessa kult-orter som uppgavs när tiderna skiftade, nya herrar tog makten och man fick överge dom gamla kulturformer - som torsblot och disablot - där man dyrkade sexualitetens vitaliserande och glädjande sidor, fritt och riskfritt på var sin sida om könsgränsen.

Jungfruar och jungkarar fick alltså dyrka sina instinkt och kroppskänslor fritt och i reguljära riter, men i strikt avstånd till promiskuösa förbindelser mellan könen - och tillfälliga befruktningar utan fäste eller familjernas deltagande och godtycke.   :-[ 

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4878.0.html

Naturens gång fortsatte dock - och enstaka minnen efter dom hedna tiders sed och skick har alltså levt kvar, som mytologi och folklore.  Att dessa historier levt längst i norra Eurasien hänger givetvis i hop med att det var i dessa strök - 'mot världens yttergränser' - att den europeiska antikens naturvetenskapliga filosofi och fruktbarhetskultur dog ut sist.   

From Birth to Burial - The Curious Case of Easter Eggs:
http://www.pasthorizonspr.com/index.php/archives/04/2012/from-birth-to-burial-the-curious-case-of-easter-eggs
« Senast ändrad: april 10, 2012, 13:25 av Boreas »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
Ursprunget för Jul och Påsk
« Svar #8 skrivet: april 10, 2012, 12:56 »
Storjungfruns äldsta broder, Storjunkarn, hade också många namn - som Tor, Tyr, Seppo, Zevs och Silvanus. Under romertiden avbildas han som en parallell till Nehalinna (alias Idun, Maja, Eostra). Inloggade medlemmar kan se bilderna här:

Den 'sägrande' eller 'jublande' Nehalinna - med rikdomen och visdomen - och vinthunden /garmhunden/fen-ris:


Se högupplösning:
http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:WLANL_-_mystic_mabel_-_Voltarief_van_de_Godin_Nehalennia_150-250_na_Chr..jpg&filetimestamp=20090823

Sivanus - med rikdomen, visdomen (vinkelhaken, hellebarden) och vinthunden/ull-ven:


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7e/Silvanus.png

Storjunkarn från Nämforsen, med grip och vinkelhake (hellebard), firar födelsen av ett nytt familjmedlem - troligtvis hans arvtagare (se markerad grip):


http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4815.msg44766.html#msg44766

Mer om sambandet mellan Östersjöns och Medelhavets antika idealer och idol:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,5031.msg46295.html#msg46295
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ursprunget för Jul och Påsk
« Svar #9 skrivet: april 10, 2012, 14:18 »
Citera

In olden times the English people - for it did not seem fitting that I should speak of other nations' observance of the year and yet be silent about my own nation's - calculated their months according to the course of the Moon. Hence, after the manner of the Greeks and the Romans, [the months] take their name from the Moon, for the Moon is called mona and the month monath

The first month, which the Latins call January, is Giuli; February is called Solmonath; March Hrethmonath; April, Eosturmonath [...]

Eosturmonath has a name which is now translated 'Paschal month' and which was once called after a goddess of theirs named Eostre, in whose honour feasts were celebrated in that month. Now they designate that Paschal season by her name, calling the joys of the new rite by the time-honoured name of the old observance.


Citera

If anyone, in ignorance, eats or drinks by a heathen shrine they are to promise never to do so again and to do forty days penance on bread and water. If it is deliberately done again, that is, after a priest has declared that it is a sacrilege and the place of demons, the offender shall do penance on bread and water for thrice forty days. But if it is done to glorify the idol the penance shall be for three years...


Bede: "Historia Ecclesiastica Gentis Anglorum or A History of the English Church and People", skriven ikring 690.
http://www.manygods.org.uk/articles/essays/Eostre.shtml
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”