Författare Ämne: Träldom i Danmark och Island på 1700- och 1800-talet  (läst 9427 gånger)

Utloggad Jotuni

  • Stammis
  • Antal inlägg: 356
Träldom i Danmark och Island på 1700- och 1800-talet
« skrivet: december 19, 2011, 18:27 »
Jag läste en roman La catedral del mar av Ildefonso Falcones vars huvudperson var en träl i 1300-talets Cataluna. Han tvingades t.e att lämna sin brud över till en feodalherr för sin bröllopsnatt.

Nordiska länderna Danmark och Island har haft träldom. Hur var det? Skilde den från den tyska träldom, och på vilket sätt?

Huvudperson i romanen flydde till Barcelona och fick frihet. Var det en fristad i Christiania i Köpenhamn där de förrymda trälar fick frihet?

Varför det tog nästan till 1900-talet före träldom i Island stoppades?

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Träldom i Danmark och Island på 1700- och 1800-talet
« Svar #1 skrivet: december 20, 2011, 08:41 »
I sammanhanget bör vi väl inte glömma att även Sverige har varit inblandad i slavhandeln under 1600-, 1700 och in på 1800-talet (trots att den gamla träldomen hade förbjudits redan på 1300-talet). Vi deltog i handeln med afrikanska slavar och hade t om en slavhandelsstation på Cabo Corso i nuvarande Ghana på 1600-talet och förstås ön St Barthelemy på 1700- och 1800-talen. Några av slavarna hamnade även i själva Sverige.

Sverige avskaffade slaveriet slutgiltigt 1847.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Jotuni

  • Stammis
  • Antal inlägg: 356
SV: Träldom i Danmark och Island på 1700- och 1800-talet
« Svar #2 skrivet: december 20, 2011, 13:32 »
Sveriges slavhandel var kungens privata affär om jag minns rätt.

Jag undrar också om det har varit träldom i form av feodalismen i Skåne. Sverige friade inte trälarna i områdena den erövre.

Under 1500- och 1600-talet hade man flera bondeupprörelser mot adel i många länder och bara i en land bonderna vann. Det var Schweiz. Jag tror det ses ut i förhållandena fortfarande t.e i form av folkomröstning, beväpnade medborgare, relativt svag central regering jämfört med regional och lokal regering.

Enligt wikipedia slutade träldom i Denmark 1788 och i Island bara 1894.

Utloggad Anna-Carin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
    • http://hem.bredband.net/annbet/
SV: Träldom i Danmark och Island på 1700- och 1800-talet
« Svar #3 skrivet: december 20, 2011, 18:38 »
Beroende på hur man definierar frågan kan det kanske skilja 500 år på svaret.   ;)

Jag googlade på träldom och Danmark, och landade på Lantbrukets historia, där det stod att först genom Magnus Erikssons förordning år 1335, att ingen av kristen fader eller moder född fick säljas till träl, kan träldomen anses slutligen avskaffad i Sverige. I Danmark skedde det under Erik Glippings tid (1249—1286).

Apropå definitionen - för ett tag sen snavade jag på någon websida (minns tyvärr inte var) där det stod att slaveriet i Sverige avskaffades på 1940-talet (syftande på statarsystemets avskaffande)! Visst, statarna hade mycket dåliga lönevilkor, men de hade trots allt kontrakt på ett år i taget; inte på livstid, och de var inte egendom som kunde säljas.

Utloggad Jotuni

  • Stammis
  • Antal inlägg: 356
SV: Träldom i Danmark och Island på 1700- och 1800-talet
« Svar #4 skrivet: december 20, 2011, 19:37 »
Tack Anna-Carin. Jag var inte medveten om statarsystemet.

Vad jag är efter är livegenskapen, hoppas det är rätta ordet, där bonder var förbjudna att flytta utan tillstånd från sina herrar, landägaren. Livegenskapen var för att försäkra tillräckligt arbetskraft för herrarna.

Det är så annat som i Finland. Här bonden måste flytta från sina gårdar om de kunde inte betala skatt för tre år. De förlorade sit land till svenska kungen. >:(

Jag har hittat en engelsk artikkeln om livegenskap i Danmark. Länkan är här:
http://www.kulturarv.dk/1001fortaellinger/en_GB/theme/serfdom/article

"Around 1800, two-thirds of homes had between one and two hectares of land to use to supplement their income, the rest had just a garden"

Hur olik det är. En av mina förfader hade 6000 hektar land 1693 för en bondefamilje.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Träldom i Danmark och Island på 1700- och 1800-talet
« Svar #5 skrivet: december 20, 2011, 20:24 »
Vi har väl aldrig haft feodalism här i Sverige. Tendenser till det har funnits inom adeln vid några tillfällen, men det lyckades aldrig riktigt.

Livegenskap har vi väl aldrig heller haft – däremot tvång på att utföra visst antal dagsverken per år – vilket man kanske kan säga är en form av livegenskap – lite långsökt i så fall, enligt min uppfattning.

Jotuini, Finland var en del av Sverige under lång tid, ett vanligt landskap. Samma lagar gällde där som här. Det var ingen skillnad på en Svensk bonde och en Finsk bonde inför lagen. Om en svensk bonde inte betalade skatt miste han också sin gård. Det gäller än idag.

Lite OT kanske, men, jag tycker mig se att en del Finnar anser att Sverige ockuperade Finland. Jag anser inte det – men visst, Sverige tog Finland i krig i samband med att finland kristnades gissar jag. Därefter var Finland som ett vanligt landskap i Sverige – på samma sätt som Skåne, Bohuslän o.s.v. är det idag. De kom till Sverige 1658, alltså långt efter det att Finland införlivades med Sverige. Ändå anser sig en del Finnar att Finland var ockuperat av Sverige - medan få Bohuslänningar, Skåningar osv inte ser det så med sina landskap. (Själv bor jag i Republiken Jämtland… ;))

Informera mig gärna mer i denna fråga i en egen tråd om du är intresserad

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Träldom i Danmark och Island på 1700- och 1800-talet
« Svar #6 skrivet: december 20, 2011, 20:46 »
Tja -  man fick inte lov att flytta utan godsägarens/adelsmannens tillstånd.
 Man var TVUNGEN att ha pass när man färdades inom Sverige. 
 Om man gick på vägarna utan att ha pengar  så  fälldes man för lösdriveri och fick tvångsarbete.
En borgerlig (icke adlig) man fick aldrig köpa  jord/mark som tillhörde en adelsman. Endast arrendera.  Det är striden om sådan mark,  odlad i många generationer av samma bondefamilj,   som det uppstår strid om idag, i år,  när adelsmannen vill vräka   bondefamiljen.  Och bonden, odlaren blir vräkt med polishjälp och greven får rätt.

Dessutom  verkar du ha glömt  Gotland, som också blev svenskt landskap.      ;)

Men jag håller med om att ordet  "ockupation"   kan användas på olika sätt  och det visar vilket värde man sätter på det.

Utloggad Jotuni

  • Stammis
  • Antal inlägg: 356
SV: Träldom i Danmark och Island på 1700- och 1800-talet
« Svar #7 skrivet: december 20, 2011, 21:26 »
Carl Thomas

Jag skrev  >:(  som en liten provokation. Kunde väl har skrivit  >:D eller  :D. Ta det inte seriöst.

En gång i Lund en lundbo berättade om norrbor (från Stockholm han frörklarade) som var englit honnom barbarer som erövrar Lund-trakten. Han sade att de firar något danks kung i stället av svensk. ;)

Ockupation eller inte. Pengar från Finland gick till Stockholm och stannar kvar där.

Sven-Åke. Menar du det finns strid om mark mellan bonden och adeln i dag? Hur?

Det var relativt hur fria bonderna var och det varierade i tid och ort i Sverige och Finland. Förläningar på 1600- och 1700- talet fösvagade bondernas ställning i områdena som var förlänat till oftast utländska adel.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Träldom i Danmark och Island på 1700- och 1800-talet
« Svar #8 skrivet: december 20, 2011, 22:20 »
Tja -  man fick inte lov att flytta utan godsägarens/adelsmannens tillstånd.
 Man var TVUNGEN att ha pass när man färdades inom Sverige. 
 Om man gick på vägarna utan att ha pengar  så  fälldes man för lösdriveri och fick tvångsarbete.
En borgerlig (icke adlig) man fick aldrig köpa  jord/mark som tillhörde en adelsman. Endast arrendera.  Det är striden om sådan mark,  odlad i många generationer av samma bondefamilj,   som det uppstår strid om idag, i år,  när adelsmannen vill vräka   bondefamiljen.  Och bonden, odlaren blir vräkt med polishjälp och greven får rätt.

Jag tror du har missuppfattat ett och annat. Slaveriet upphörde i Sverige (liksom i stort sett överallt i nord- och mellaneuropa) på 1300-talet. I medelhavsländerna fanns slaveriet kvar fram till upplysningen på 1700-talet, även om det i stort sett saknade ekonomisk betydelse inom Europa.

Livegenskap har aldrig funnits i Sverige eller Finland (men däremot i de baltiska provinserna, även när dessa var svenska, liksom i Danmark).

Det fanns absolut inget hinder för en icke-adlig att köpa jord av en adelsman. Däremot kunde han inte köpa frälsejord, alltså skattebefriad jord. Sådan kunde i princip bara ägas av adel (frälse) (men kunde däremot märkligt nog faktiskt ärvas av en ofrälse, som då brukade kallas "halvfrälse").

Vad beträffar gårdsarrenden så finns det nog inte någon annan form av avtal där besittningsrätten är så stark. Det är näst intill omöjligt att säga upp ett sådant arrende utom vid självinträde, d v s då ägaren själv skall bruka jorden.   


Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Träldom i Danmark och Island på 1700- och 1800-talet
« Svar #9 skrivet: december 20, 2011, 22:37 »
Intressant läsning om de "fria" svenska bönderna på Dagö, om deras kamp mot livegendom först mot den svenska adeln och sedan de nya ryska härskarna.

http://www.gammalsvenskby.se/Dagotideb1.htm

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Träldom i Danmark och Island på 1700- och 1800-talet
« Svar #10 skrivet: december 20, 2011, 23:27 »
Visst kan jag missförstå  -  och misstolka saker. 
Här är ett exempel på långvarig arrendestrid  (dock inte vräkning)    som skett i år.   http://svt.se/2.84885/1.2462099   

Det jag menade  om köp av jord  var just det,  han fick inte köpa frälsejord! 

Jodå,  det formella slaveriet upphörde gradvis under 12- 1300-talet. Jag har inte påstått något annat.  Dock var man tvungen att ta ut pass om man skulle förflytta sej inom riket, om man skulle flytta skulle man även  ha flyttbetyg.
Som släktforskare . . . . .   ser man en del sådana.

Detta luckrades gradvis upp mot slutet av 1800-talet, men man kan i husförhör och liknande se kommentarer av typen  "Flytt till N Amerika"    Dessa personer har emigrerat utan att uppge detta för socken-prästen,   och det kunde ofta vara väl känt av familj och grannar. 

Men  jag skrev INTE att det fanns livegenskap eller slaveri. 

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Träldom i Danmark och Island på 1700- och 1800-talet
« Svar #11 skrivet: december 21, 2011, 08:30 »
Slaveriet upphörde i Sverige (liksom i stort sett överallt i nord- och mellaneuropa) på 1300-talet. I medelhavsländerna fanns slaveriet kvar fram till upplysningen på 1700-talet, även om det i stort sett saknade ekonomisk betydelse inom Europa.

Samtidigt så hittade några slavar vägen till Sverige på 1700- och 1800-talen. Ett känt fall är ju t ex när en prästfamilj från Hudiksvall omkring 1825 tog med sig ett par minderåriga slavar från St Barthelemy. Barnen blev sjuka i Sverige och man planerade skicka tillbaka dem men de dog dessförinnan.

Ju äldre desto bättre.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Träldom i Danmark och Island på 1700- och 1800-talet
« Svar #12 skrivet: december 21, 2011, 08:51 »
Detta luckrades gradvis upp mot slutet av 1800-talet, men man kan i husförhör och liknande se kommentarer av typen  "Flytt till N Amerika"    Dessa personer har emigrerat utan att uppge detta för socken-prästen,   och det kunde ofta vara väl känt av familj och grannar. 

Sedan skall man inte förtiga att en och annan nog hade goda skäl att hålla tyst för prästen och/eller fjärdingsman om att man begav sig till Norra Amerika. För att citera Fröding:

"...rymde broder Andersson i natt
med Fia Bergman till Amerikat"

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Träldom i Danmark och Island på 1700- och 1800-talet
« Svar #13 skrivet: december 28, 2011, 00:17 »
Några av slavarna hamnade även i själva Sverige.
Var de fortfarande slavar efter att ha hamnat i Sverige? Exempelvis i Nederländerna som också sysslade med slavhandel så kunde man inte vara ofri på nederländsk mark utan alla slavar som kom dit blev fria.

Citat från: Jotuni
Det är så annat som i Finland. Här bonden måste flytta från sina gårdar om de kunde inte betala skatt för tre år. De förlorade sit land till svenska kungen.

Det brukar hävdas att det inte fanns någon enskild äganderätt innan Gustav III, innan hans reformer så skulle man kunna säga att all mark ägdes av kungen (mer exakt så var ägandet skiktat på olika vis). Fast det var trots allt ett ganska generöst och förstående system innan, tänk er tre år utan att betala skatt. Idag skulle kronofogden lagt beslag på gården långt tidigare än så...

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Träldom i Danmark och Island på 1700- och 1800-talet
« Svar #14 skrivet: december 28, 2011, 08:14 »
Var de fortfarande slavar efter att ha hamnat i Sverige? Exempelvis i Nederländerna som också sysslade med slavhandel så kunde man inte vara ofri på nederländsk mark utan alla slavar som kom dit blev fria.

Åtminstone i fallet med prästfamiljen i Hudiksvall så tycks de ha varit slavar. Det står t o m i hävderna att prästfrun, som var mycket lynnig av sig, skall ha behandlat dem ganska hårt ibland. Även andra fall med slavar på svensk mark har nämnts i litteraturen. Det verkar inte som om de frigavs automatiskt utan det var väl upp till ägaren ifall han ville frige dem. Det verkar mest som om de slavar som kom till Sverige var ett sätt för deras ägare att visa sin makt och status.
Ju äldre desto bättre.