Författare Ämne: Vad ä detta?  (läst 3481 gånger)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
Vad ä detta?
« skrivet: december 18, 2011, 11:13 »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Ájlis

  • Stammis
  • Antal inlägg: 160
SV: Vad ä detta?
« Svar #1 skrivet: december 18, 2011, 11:29 »
Engelska arkeologer undrar - någon som hittat liknande?
http://www.bajrfed.co.uk/showthread.php?4953-Mystery-Artefact&p=71186&viewfull=1#post71186

Kikade på fyndet. Förstod inte vad den hade för ålder? I alla fall har jag en sak i mina händer precis just nu, fast den är finare gjord, inte riktigt lika klumpig.

Jag odlar kryddväxter i den. Jord mitt i och växterna sticker ut genom hålen. På sommaren hänger den ute i en trädgren och jag nyper växter från den när jag lagar mat. Remmen den hänger i går genom två hål.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vad ä detta?
« Svar #2 skrivet: december 18, 2011, 22:08 »
Mycket intressant. Har redskapen ett namn?! 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Vad ä detta?
« Svar #3 skrivet: december 19, 2011, 00:04 »
Kan det inte vara till för att tvinna band eller trådar med?
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vad ä detta?
« Svar #4 skrivet: december 19, 2011, 00:35 »
Tvinna rep av läderremsor?
Verkar vara lite stor för det men fem eller sex flätade tillsammans l skulle bli ett runt och smidigt rep.
Är det vertikala hålet genomgående? Ett rep av flätat gräs (eller annat material) kunde löpa genom det vertikala hålet och täckas med flätade läderremsor som löpte i hålen i dess periferi.

Alternativt, det vertikala hålet är inte genomgående. ”Glurpen” sitter monterad på toppen av en pinne som hålls vertikalt, läderremsor löper genom hålen och man flätar runt den stående pinnen. Man kan välja antal läderremsor beroende på användningsområdet på det man skall fläta.

Ovanstående är alltså en ren gissning – men jag tror att det är ett bra redskap för just flätning eftersom den håller alla ”trådar” isär från varandra = mindre trassel under flätningen.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Ájlis

  • Stammis
  • Antal inlägg: 160
SV: Vad ä detta?
« Svar #5 skrivet: december 19, 2011, 12:47 »
Tvinna rep av läderremsor?
Verkar vara lite stor för det men fem eller sex flätade tillsammans l skulle bli ett runt och smidigt rep.
Är det vertikala hålet genomgående? Ett rep av flätat gräs (eller annat material) kunde löpa genom det vertikala hålet och täckas med flätade läderremsor som löpte i hålen i dess periferi.

Alternativt, det vertikala hålet är inte genomgående. ”Glurpen” sitter monterad på toppen av en pinne som hålls vertikalt, läderremsor löper genom hålen och man flätar runt den stående pinnen. Man kan välja antal läderremsor beroende på användningsområdet på det man skall fläta.

Ovanstående är alltså en ren gissning – men jag tror att det är ett bra redskap för just flätning eftersom den håller alla ”trådar” isär från varandra = mindre trassel under flätningen.

Thomas

Ja, detta tror jag på också. Jag tror inte centrumhålet är genomgående, så det är nog sidohålen som gäller. De där brickbandens träbrickor, har inte de också fyra hål i varje bricka? Liknande funktion? Man kanske hänger upp "glurpen" och stoppar in flätremsorna genom hålen. Man kanske kan snurra "glurpen" och låta remsorna glida bakom och få ett tvinnat rep?