Författare Ämne: Fira jul?  (läst 21588 gånger)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Fira jul?
« Svar #40 skrivet: december 29, 2011, 17:38 »
Man har sett att vissa djur äter flugsvamp utan problem, men även tvärtom. Flugsvampens gift verkar variera rätt rejält runt om i världen. Giftet verkar även bero på ålder, samt om skinnet på hatten tas bort. Hur den tillreds osv.

Sniglar älskar den, men rör inte kantarell...

Finns en rysk notis om att röd flugsvamp är bra för får - de slipper mask.

När vi började äta svamp i detta land (startades av patriotiska sällskapet i början på seklet för att vi skulle klara av krisår) så var röd flugsvamp en gång klassad som trestjärnig matsvamp. Blev visst goda omeletter på den.

Ett av de kändaste dödsfallen av röd flugsvamp är förövrigt Achilles de Vecchi som sopade i sig två dussin röda flugsvampar. Hans vän Dr Kelly, som endast åt ett dussin, överlever - efter lite kramper osv.


Ett avkok på svampen tillsammans med mjölk skall vara ett hyfsat bra medel mot just flugor.


Återigen: flugsvampen och människan - en fantastisk bok, läs den :)

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Fira jul?
« Svar #41 skrivet: december 29, 2011, 17:47 »
Visst, ett jättebra medel mot allsköns ohyra, hense flugsvamp, men jag tror att den kanske från börjar hette Flygsvamp, tack vare sina hallucinogena egenskaper.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Fira jul?
« Svar #42 skrivet: december 29, 2011, 23:07 »
Visst, ett jättebra medel mot allsköns ohyra, hense flugsvamp, men jag tror att den kanske från börjar hette Flygsvamp, tack vare sina hallucinogena egenskaper.

Det finns även sådana teorier, men man misstänker att det handlar om forna tiders aversion mot maskar, flugor osv - flugornas herre = satan. Svampen var farlig.
I dalarna vet man att den såldes och användes för att döda flugor. Linné skriver om detta, och att använda den mot vägglöss.

Men, försök visar att flugor inte dör av den... Iaf inte på kontinenten. Här skall det dock ha fungerat.

...och flugsvampen hette märkligt nog lyckosvamp i Tyskland. Hmm...


Flugsvampen har uppenbarligen setts på med olika ögon utifrån olika kulturer. I Sverige har man inte ansett att annat än kossor skall äta svamp, långt in i modern tid. Man svalt hellre än rörde detta skräp.

Det krävdes en hel del arbete för att ändra dessa attityder.


Vilket jag tackar för - har numera bestämt mig att införa en ny svampsort som plockas varje år. I höstas blev det pepparriskan - fantastiskt trevlig svamp som ingen mer än jag verkar plocka :)