Författare Ämne: Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?  (läst 7498 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?
« skrivet: december 14, 2011, 10:30 »
Det sägs att världen hela tiden blir varmare. Även vårt land lär påverkas av klimatförändringarna. Frågan är ifall en sådan förändring (ifall den hålls inom rimliga ramar) inte skulle vara gynnsam för vårt land? Det verkar ju som om vi under den den sena boreala och den atlantiska tiden hade ett avsevärt varmare klimat här uppe i Norden vilket gjorde livet ganska behagligt. Vi hade också flera djur och växtarter som man inte ser här längre, t ex kärrsköldpaddor. Dessutom tycks det som om Sahara under denna period var fuktigare än nu med gynnsammare förhållanden för växter och djur. Så frågan är om en återgång till sådana förhållanden inte skulle kunna vara av godo?

Idag talas det också mycket om Arktis och att glaciärer smälter och isbjörnar och valrossar blir strandsatta. Hur var det under den atlantiska tiden? Hur var isläget i Arktis då? Hur påverkades de arktiska djuren?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?
« Svar #1 skrivet: december 14, 2011, 23:11 »
Norra Ishavet var nog mer eller mindre isfritt sommartid under atlantisk tid. Det bevisas av förekomsten av strandvallar på norra Grönland längs kuster som aldrig är isfria i nutiden, liksom av gammal drivved innanför den strandfasta shelfisen på norra sidan av Ellesmereland. Även förekomsten av skelett av strandade grönlandsvalar i de inre delarna av Parryarkipelagen, där arten aldrig förekommer i nutiden (den går inte in i tät is) visar på detsamma. Och det fanns renar på Frans Josefs land som nu är nästan helt istäckt.

Likartade förhållanden men i mindre skala rådde även under den varma perioden under medeltiden (MWP Medieval Warm Period).

Det är också riktigt att Sahara generellt krymper under varma perioder och expanderar under kalla. Detta gäller för övrigt för de flesta öknar och torrområden, dock inte alla.

Att Världen hela tiden blir varmare är förresten en sanning med viss modifikation. Totalt har temperaturen visserligen stigit ca 0,7 grader sedan 1850, men höjningen var helt koncentrerad till 1920-1945 och 1975-1998. Mellan 1945-75 sjönk temperaturen något och sedan 1998 har den varit oförändrad. Dessutom började ökningen från den lägsta temperaturen sedan den senaste istiden för 11.700 år sedan.
Det mesta tyder dessutom på att temperaturen ännu inte nått upp till samma nivå som under MWP (ca 800-1200 e. kr.), i varje fall på norra halvklotet.

Valrossarna som du nämner är egentligen inte några enbart högarktiska djur. Det fanns valrossar på Kolakusten under vikingatiden, men jakten på valrosselfenben har gjort att de utrotats på de flesta håll. Isbjörnarna kommer säkert att minska i antal och utbredning om klimatet blir markant varmare, men de är inte beroende av is året runt. Huvuddelen av alla isbjörnar lever faktiskt i områden som är isfria åtminstone under sensommaren.

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?
« Svar #2 skrivet: december 16, 2011, 08:57 »
Jag tror att Arkeologiforum har ett och annat att lära dagens hysteriska miljötallibaner >:D

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?
« Svar #3 skrivet: december 16, 2011, 11:01 »
Om man kunde isolera Skandinavien från omvärlden skulle det möjligen kunna vara positivt åtminstone för vårt jordbruk....      nu är det ju knappast aktuellt då vi trots allt är en del av världen!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?
« Svar #4 skrivet: december 16, 2011, 11:45 »
Å andra sidan är det svårt att se att en global temperaturhöjning på en eller att par grader skulle ha några stora negativa effekter överhuvud taget. Den förra mellanistiden var betydligt varmare än den nuvarande utan att något dramatiskt hände (utom att Sahara försvann nästan helt).

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?
« Svar #5 skrivet: december 16, 2011, 12:31 »
tty  ..Den stora havstransgressionen, eller kanske rättare sagt, den snabbaste  transgressionen skedde ju framförallt under Atlantisk tid då stora delar av Europas kustområden  hamnade under vatten.  Min fråga är:  Finns det idag egentligen tillräckligt med glaciärerytor kvar för att idag kunna åstadkomma de stora översvämningar som vissa klimatmegafoner hävdar.   Det har ju b.la hävdats att London skulle kunna sättas under vatten??  Vad är din åsikt??

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?
« Svar #6 skrivet: december 16, 2011, 12:44 »
Det finns ju naturligtvis inte lika stora landbaserade ismassor att "spela med" som strax efter senaste istiden. Det är väl i mycket Grönland och Antarktis som det handlar om nu. Å andra sidan måste man betänka att den senaste istiden faktiskt räckte att fylla upp så mycket som 120 m, så ett fåtal meters nivåhöjning nu är väl säkert ingen omöjlighet. Sen måste man komma ihåg att ökad medeltemperatur i världshaven också bidrar till en höjning av vattennivån p.g.a. densitetsändringen, hur mycket detta kan tänkas bidra vet jag inte, men har för mig att det inte är obetydligt.

Jag skulle inte känna mig så lugn om jag bodde i London...

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sea_level_temp_140ky.gif

/Mats

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?
« Svar #7 skrivet: december 16, 2011, 12:56 »
Citera
senaste istiden faktiskt räckte att fylla upp så mycket som 120 m

Jo Mats  .. Men då får man ju betänka att den nordliga glaciären för Europas vidkommande  nådde långt ner till nordtyskland.  Hur tjock var den i snitt  ..??  I den jämförelsen kan väl dagens iskalotter liknas vid pudersockret på en fettisbulle :P

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?
« Svar #8 skrivet: december 16, 2011, 13:02 »
Det de flesta missar i diskussionen är att det inte nödvändigtvis skulle bli "bättre" klimat, utan mer extremt klimat. Kallare vintrar och varmare somrar och högre andel stormar m.m.

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?
« Svar #9 skrivet: december 16, 2011, 13:09 »
Ja Sindre ..Vid det här laget har jag nog hört ALLA varianter :D

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?
« Svar #10 skrivet: december 16, 2011, 13:28 »
Jo Mats  .. Men då får man ju betänka att den nordliga glaciären för Europas vidkommande  nådde långt ner till nordtyskland.  Hur tjock var den i snitt  ..??  I den jämförelsen kan väl dagens iskalotter liknas vid pudersockret på en fettisbulle :P

Är nog inte rätt person att svara. Man säger väl allmänt att inlandsisen var 1-2 kilometer (jag har sett siffran 3 också), men jag tror det är omdiskuterat fortfarande, vissa hävdar nog att tjockleken överdrivits tidigare. Men jag skulle nog inte säga att dagens iskalotter på Grönland och Antarktis är pudersocker. T.o.m. de mindre glaciärerna på Island reser sig ju som berg högt över omgivningen vilket man blir varse på många ställen på den ön.
Om man gör tankeexperimentet att dagens iskalotter är jämförbara i tjocklek med inlandsisen, så kan man ju betrakta att om Grönland+Antarktis bara så är 10% av den yta som inlandsisen täckte, och som smälte av (dvs. man räknar då bort Grönland+Antarktis), så motsvarar det ändå 12 meters nivåskillnad! (Vore det så bara 1% så motsvarar det i alla fall 1.2 meter).

/Mats

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?
« Svar #11 skrivet: december 16, 2011, 13:52 »
Ja man tycker ju att det hela bör handla om enkel matematik  och det gör det nog egentligen också  om man räknar med ett linjärt klimatutvecklingsförlopp och får med ALLA parametrar.  (Ditt tankeexperiment stämmer säkert Mats)

Tack & lov så ger ju nu inte den postglaciala klimatutvecklingen  särskilt linjära kurvor (ser mer ut som ett illa hanterat sågblad.)   Jag tror faktiskt att det fortfarande finns hopp om en framtid även för isbjörnarna .
 :-\

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?
« Svar #12 skrivet: december 16, 2011, 21:48 »
Det är väl oftast så att det som är till gagn för någon är en annans olycka? En sak som jag personligen uppskattar är ekens återkomst, fast det hinner man kanske inte uppleva....... ;)

Jag önskar naturligtvis inte livet ur någon annan människa (för tillfället :D), men nog är det värsta hotet mot planeten och dess biologiska system den eskalerande överbefolkningen? Hade vi t.ex. inte varit fler än vi var för bara hundra år sen hade vi , enligt mitt förmenande, kunnat "brassa kol "så det stod härliga till, utan att fördenskull hotat miljön i någon avsevärd mening.

Jag nekar absolut inte till att människan, oavsett hur få eller många vi är, utövar ett stort tryck på sin omgivning, men jag är övertygad om att det finns långa cykler, främst hos solen, som vi inte kommit underfund med än.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?
« Svar #13 skrivet: december 17, 2011, 01:35 »
Effekterna är väldigt svåra att förutse av en eventuell temperaturhöjning med 4 - 6 grader.
Kommer den stora mängden sötvatten att medföra att Golfströmmen tar ett annat förlopp.  Den ytliga strömmen går ju upp hit, sedan förändras saltbalansen med någon  promille och vattnet sjunker, - och rinner i en båge tillbaka mot Karibien.  Kommer denna rundgång att förändra  eller byta riktning?
Det finns andra scenarior som visar på att  Skandinavien kommer att  "Irlandiseras"  -  mera regn hela året, mera gräs.   Däremot kommer ett nytt vindsystem med regn uppstå (återuppstå)  som säsongsvis  kommer att medföra mycket regn från Nigeria till Egypten.
Spekulationerna är många, - ingen vet.   Kommer detta att medföra förändringar inom arkeologin?  Troligen, -  att man hittade  "Ötsi"   lär bero på den globala klimatförändringen.
 

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?
« Svar #14 skrivet: december 17, 2011, 09:15 »
Det är väl oftast så att det som är till gagn för någon är en annans olycka? En sak som jag personligen uppskattar är ekens återkomst, fast det hinner man kanske inte uppleva....... ;)

Jag önskar naturligtvis inte livet ur någon annan människa (för tillfället :D), men nog är det värsta hotet mot planeten och dess biologiska system den eskalerande överbefolkningen? Hade vi t.ex. inte varit fler än vi var för bara hundra år sen hade vi , enligt mitt förmenande, kunnat "brassa kol "så det stod härliga till, utan att fördenskull hotat miljön i någon avsevärd mening.

Jag nekar absolut inte till att människan, oavsett hur få eller många vi är, utövar ett stort tryck på sin omgivning, men jag är övertygad om att det finns långa cykler, främst hos solen, som vi inte kommit underfund med än.

Instämmer fullt ut och är lite förvånad över hur lite det pratas om att minska befolkningsökningstakten på planeten - tvärtom så "måste vi bli fler" tydligen - för att upprätthålla standard (läs köpkraft...)


Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?
« Svar #15 skrivet: december 17, 2011, 15:22 »
Vad beträffar mängden is som finns på Jorden så skulle en total avsmältning av alla glaciärer höja havsnivån med ca 70 meter. Av detta finns 5-7 meter vardera på Grönland och i Västantarktis, resten i Östantarktis. Alla andra glaciärer är försumbara i sammanhanget.

Isen i Östantarktis är extremt stabil (årsmedeltemperaturen i inlandet är ca 50 minusgrader). Isen på Grönland och i Västantarktis skulle teoretiskt kunna smälta till större delen vid ett varmare klimat (fullständig avsmältning blir det inte ens med en kraftig temperaturhöjning eftersom det finns höga berg under isen i båda områdena).
Under den förra mellanistiden var det ca 5 grader varmare än nu på Grönland och inlandsisen där minskade då rätt kraftigt, troligen motsvarande 1-2 meters havsnivåhöjning.
Det har gjorts många försök att hitta tecken på att isen i Västantarktis också smälte under den förra mellanistiden, men hittills med negativt resultat.


Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?
« Svar #16 skrivet: december 17, 2011, 20:33 »
Tack tyy  för ditt väl genomarbetade svar.  Har googlat lite på nätet och hittade en mycket intressant interaktiv karta där man lätt och behändigt kan slå in önskat  antal m.ö havet och vipps ser man effekten på världens  kustområden.  London med sina ca: 24 m.ö havet ser ut att klara sig ganska väl med en höjning av havsnivån på tex  2m  eller t.om betydligt mer.   

http://flood.firetree.net/

Kartan verkar vara mycket tillförlitlig. Slår man tex in 13 m och zommar in den Svenska västkusten som jag är ganska så bekant med så får man t.om fram det nu försvunna bronsålderssundet på Hisingen utanför Göteborg.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?
« Svar #17 skrivet: december 18, 2011, 16:17 »
London med sina ca: 24 m.ö havet ser ut att klara sig ganska väl med en höjning av havsnivån på tex  2m  eller t.om betydligt mer.   

Då kanske rentav delar av Göteborg ligger risigare till. Såg en bild från stormen häromveckan då havet stod någon dryg meter högre än normalt, och det såg ut som det inte var långt från att Fiskekyrkan skulle få vattenkänning.

/Mats

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?
« Svar #18 skrivet: december 18, 2011, 18:14 »
Ja Mats, absolut!.  Malmö samt en rad   halländska städer ser ut att ligga ännu risigare till.  Men dessa områden har ju varit utsatta för ett pågående transgressionsförlopp  under de senaste 7000 åren.  Landhöjningen  blir  inte dominant förrän man kommit norr om Varberg.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Klimatförändring, till skada eller till gagn för oss?
« Svar #19 skrivet: december 18, 2011, 21:28 »
Sydligaste Sverige har ingen landhöjning utan en landsänkning. När inlandsisen breder ut sig så trycker den långsamt undan materialet under sig medan landnivån däremot stiger i zonen utanför iskanten "the forebulge". När isen smälter flyter materialet långsamt tillbaka varvid "gropen" efter inlandsisen långsamt flylls ut och "valken" utanför iskanten sjunker tillbaka.
Därför sjunker bl. a. sydligaste Sverige, stora delar av Danmark och trakterna kring södra Nordsjön något. Hur långt ut denna effekt egentligen sträcker sig är omstritt eftersom det beror på viskositeten i jordens inre som är nästan helt okänd.