Författare Ämne: Jönköping  (läst 14611 gånger)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Jönköping
« Svar #20 skrivet: november 28, 2011, 14:33 »
Hur stor procent av materialet som dyker upp vid metalldetektorundersökningar beror på massor av saker - hur djupt man har plöjt, jordens sammansättning (lera är tex svårsökt då densiteten är så hög), när på året man söker av ytan osv.

Vikingatida handelsplatser är ju generellt väldigt dåligt kända, och Mälarområdet är inget undantag. Centralplatser som Gamla Uppsala och Ulltuna uppvisar tecken på handel, men undersökningarna är ju än så länge väldigt fragmentariska. Nu i somras undersökte man för första gången en förmodad hamnplats inom ramen av ett forskningsprojekt.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Jönköping
« Svar #21 skrivet: november 28, 2011, 21:50 »
Här är en mer undersökt plats i DK, Ärö.

http://www.fibula.dk/coppermine/thumbnails/album=320/page=4/sort=na.html

Man börjar tro att det finns Vikingatida köpingar i Västsverige liknande de Skånska. Finns det något ortsnamn i Mälardalen som motsvarar köping (vikingatid)? Birka kan förstås vara ett sådant namn, men finns det fler Birkor?

Marty

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Jönköping
« Svar #22 skrivet: november 28, 2011, 22:01 »
Trådens ämne var Jönköping mina herrar...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Jönköping
« Svar #23 skrivet: november 28, 2011, 22:29 »
Ett problem när det gäller Jönköping är "sjööverstjälpningen" (ja det finns faktiskt ett sådant ord), d v s att landhöjningen i norra delen av Vättern går märkbart fortare än i södra delen varför sjön "stjälps över" åt söder. Stora delar av den medeltida staden har troligen eroderats bort och/eller ligger under Vätterns yta.

För flera år sedan hörde jag på ett forskarseminarium ett föredrag om just marinarkeologi i anslutning till Jönköpings strandlinje. Det var helt fantastiskt. Under vatten fanns gravhögar, vägar och t.o.m. en medeltida kyrkogård om jag minns rätt. Om man således ska söka den äldsta bebyggelsen för Jönköping får man nog kränga på sig dykarutrustning och ta med slammsugare.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Jönköping
« Svar #24 skrivet: november 28, 2011, 23:58 »
Sedimentlagren på Vätterns botten är ju närmast obefintliga, i Jönköpingsbukten är det mestadels ljus sandbotten, längre ut lerbotten. Men möjligen finns det sdedimentlager väster om "kanalen" då vågbrytaren tvingar vattnet från Munksjön västerut. Helt klart är vattnet mer färgat där.  Siktdjupet är ju annars så gott att tydliga strukturer på ett fåtal meters djup borde ses från ytan.
 
Vissa spår har man väl funnit efter medeltida bebyggelse, kyrka eller iallafall kyrkogård senast anlagd på 1200-talet finns vid V. Storgatan - Kyrkogatan. Det är ju relativt nära dagens strandlinje.  Kan man anta att kyrkor placeras på ett visst läge och tolka något därutav?  Frågan är också om det funnits fler kyrkor. Vore inte det normalt för en relativt betydande stad?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Jönköping
« Svar #25 skrivet: november 29, 2011, 08:20 »
Finns det inte ett vapenofferfynd från centrala Jönköping?

Marty

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Jönköping
« Svar #26 skrivet: november 29, 2011, 08:28 »
Under vatten fanns gravhögar, vägar och t.o.m. en medeltida kyrkogård om jag minns rätt.

Tippningseffekten för Vättern p.g.a. olika landhöjning är ju ett faktum, men sedan medeltiden kan det inte handla om så mycket. Niclas Björck anger det till bara en meter för Huskvarnaviken i detta artikelutdrag:
http://www.abc.se/~pa/publ/huskvarn.htm
och jag är böjd att hålla med. (Om det inte är så att Vätterns strandlinjer generellt har höjts sedan dess, p.g.a. några effekter vid utloppet.)

Så en medeltida kyrkogård borde man väl nästan, som Yngwe är inne på, se från ytan.

/Mats


Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Jönköping
« Svar #27 skrivet: november 29, 2011, 08:31 »
Kanske handlar om två köpingar, Jönköping och Köpingen Norrhammar

Wiki:
Den nuvarande tätorten har uppstått genom att tidigare separata orter har växt samman. Redan 1960 var städerna Jönköping och Huskvarna sammanväxta och vid tätortsavgränsningen 1970 kom även köpingen Norrahammar och samhället Lockebo att innefattas i tätorten Jönköping.
Namnet Jönköping (1278 in castro Junakøpung) innehåller troligen i sin förled det gamla namnet på Junebäcken. Förleden kan komma av *æwinn, 'ständig, permanent', och det skulle då innebära 'den aldrig sinande bäcken'. Efterleden är köping 'handelsplats'

Exempel på grävning:

http://www.jkpglm.se/arkeologi/publikationer/PDF/2003_32.pdf

Marty


Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Jönköping
« Svar #28 skrivet: november 29, 2011, 08:43 »
Vissa spår har man väl funnit efter medeltida bebyggelse, kyrka eller iallafall kyrkogård senast anlagd på 1200-talet finns vid V. Storgatan - Kyrkogatan. Det är ju relativt nära dagens strandlinje.  Kan man anta att kyrkor placeras på ett visst läge och tolka något därutav?  Frågan är också om det funnits fler kyrkor. Vore inte det normalt för en relativt betydande stad?

Frågan blir ju om kyrkan grundades i den existerande staden, eller var en äldre gårdskyrka som senare kom att "byggas in" i staden.

Vad det gäller antalet kyrkor så hade tex Uppsala minst fem kyrkor på 1200-talet/1300-talet; Domkyrkan, Trefaldighetskyrkan, S:t Eriks kapell, Vårfrukukyrkan och S:t Pers kyrka, plus ett kloster. Och jag har för mig att Sigtuna hade upp emot sju kyrkor redan på 1100-talet. Är dock inte säker på att en sådan kyrkotäthet gick att finna generellt i Sveriges tidiga städer.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Jönköping
« Svar #29 skrivet: november 29, 2011, 08:56 »
Hittade denna rapport på nätet. Kyrkan är uppenbart Sanda medeltidskyrka vars kyrkogård helt dränktes av vatten varför kyrkan måste överges.
http://www.jkpglm.se/arkeologi/publikationer/PDF/2005_18.pdf

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Jönköping
« Svar #30 skrivet: november 29, 2011, 10:10 »
Skaras kyrkor:

Förutom domkyrkan uppfördes under medeltiden tre andra kyrkor ett hospital, ett härbärge för gamla präster, ett helgekorskapell samt två kloster.

Tror dock kanske att Falköping kan vara en bättre jämförelse.Falköping är en liten stad som verkar ha haft endast 1 kyrka.

Wiki:

På 1200-talet omtalas även Faluköpungs skäppa, vilket var en särskild kyrkoskatt.[3] Stadens kyrka S:t Olof är från 1100-talet och anses vara av riksintresse.


Carl von Linné besökte Falköping under sin Västgötaresa (1746).[5] Han finner staden vara 400 steg lång och 200 steg bred och bestå av mestadels envånings trähus. Torget stegar han till 140 stegs längd och 66 stegs

Tillförlitliga befolkningstal från medeltiden finns inte att tillgå. Bo V:son Lundqvist uppskattar att det bebodde 150 - 200 personer i Falköping under 1400-talet

Marty

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Jönköping
« Svar #31 skrivet: november 29, 2011, 11:18 »
Tippningseffekten för Vättern p.g.a. olika landhöjning är ju ett faktum, men sedan medeltiden kan det inte handla om så mycket. Niclas Björck anger det till bara en meter för Huskvarnaviken i detta artikelutdrag:
http://www.abc.se/~pa/publ/huskvarn.htm
och jag är böjd att hålla med. (Om det inte är så att Vätterns strandlinjer generellt har höjts sedan dess, p.g.a. några effekter vid utloppet.)

Så en medeltida kyrkogård borde man väl nästan, som Yngwe är inne på, se från ytan.

/Mats

Den syntes åtminstone, har förstahands uppgift om att tonårspojkar plockade benknotor för att sälja till slaktarn som gjorde benmjöl... hände på 30-talet.   Har fått platsen utpekad av samma källa, djupet är ungefär 2-3 meter där.  All jord är bortsköljd så det är ren sandbotten där. Siktdjupet i denna del av vättern är närmare 15 meter så rätt dag kan du se en femkrona på botten utan att bli blöt.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Jönköping
« Svar #32 skrivet: november 29, 2011, 20:23 »
Jag har åkt igenom Jönköping många gånger och i år två gånger. Det är mycket fornminnen runt hela Vättern och platser med lång historia. När jag åker igenom Jönköping från nordöst, nordväst eller södrifrån tycker jag det är otvetydigt att det är en strategisk plats.

Yngwe. jag vet att det tar tid men kan du inte peka på några viktiga fynd i området, utöver vad du och andra nämnt, runt Jönköping som sätter staden i ett historiskt perspektiv under Vikingatid och tidig medeltid?

Vad har man levt av? Skogen, jakt och fiske, jordbruk och /eller metaller?

Thomas I

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Jönköping
« Svar #33 skrivet: november 29, 2011, 22:27 »
Egentligen finns det väl de som är betydligt bättre lämpade att svara, jag har inte hundra koll på vilka typer av fynd som är vanliga eller ovanliga osv. Leif borde väl ha bättre koll, men han kanske är ute och jagar istället för att hänga på forumet....
 
 
Man kan väl iallafall konstatera att både människa och natur farit ganska hårt fram, det medeltida Jönköping har bränts otaliga gånger av såväl danskar som stadsborna själva, sista gången enligt uppgift totalt jämnad med marken. Vidare verkar man inte haft nån vidare önskan att bevara.. man har sprängt grävt och schaktat rätt vilt.... en bronsåldershög vid Ljungarum undersöktes visst med hjälp av dynamit....
 
Vättern har ätit sig in i trakten sakta men säkert, data om hur stor denna effekt är verkar motstridiga...  men det rör sig om flera hundra meter de senaste 1000 åren.  En jämförelse med 1600-tals karta visar att på Rosenlundsbankarna och i Huskvarnaviken har upp till 150 meter försvunnit sen kartan gjordes, det skulle kunna ge upp till en halv kilometer sen vikingatiden. Förhållandena i Jönköpingsviken bör vara relativt lika.

På idag försvunnet område vid Rosenlundsbankarna låg åtminstone fram till 1600-talet ett omfattande höggravfält kallat Högagärde. Läget är onekligen imponerande men man kan knappast vettigt bedömma antalet gravar eller deras omfattning, men Nicander skriver år 1670 "Vid randen av denna äng, just nere vid sjön Vättern, ligger en mängd kullar, sammankastade av sand, om vilka gängse sägen förtäljer, att de innehåller mera guld silver och penningar än eljest de rikaste städer och slott. Många andra minnesmärken på denna plats, som äro kända för vårt folk genom sägner, har förstörts genom tiderna,"
 
Det är bara att skaffa sig en undervattensarkeolog och ett tillstånd och ge sig ut att dyka med andra ord... min gissning är bebyggelsekoncentrationen låg nära Vättern. Möjligen har även en koncentration funnits vid Ljungarum, och min gissning är även en vid Sanna/Oset.
 
Vad gäller ekonomin så är väl lämningarna efter järnframställning vid Axamo och Torsvik omfattande och det är väl inte långsökt att tro att detta varit en viktig ekonomisk motor. Jordbruket är väl svårbedömt, det är ju oklart hur stora lämpliga arealer man haft att tillgå, men klimatet är gynnsamt. Utanför vättersänkan är jordbruket knappast högproduktivt, där är kallt och stenigt.  En mängd toponymer (-drätt) talar för att fisket varit viktigt, gissningsvis har sik och siklöja varit främsta fångst i Vättern, I småsjöarna Munksjön och Rocksjön var nog vitfisk och gädda vanligast då som nu. På hösten bör öring kunnat ha fångats i stora mängder i framförallt utflödet från Munksön och dess tillflöde Tabergsån, givetvis också i Huskvarnaån.
Om fågel ingick i jaktbytena så passerar ju mycket flyttfågel förbi höst och vår.
Jönköping ligger ju dessutom mycket lämpligt till ur kommunikationssynpunkt,  i mossarna söder ut, (vid Axamo och Torsvik) ligger Lagan och Nissans uppriningsområden. Oavsett om man färdades på eller bredvid dessa vatten så framstår Jönköpingsbyggden som en knutpunkt söderut. Här finns en väg eller iallafall stig belagd under tidig medeltid i toponymen Stigamot. 
 
 
Känns nästan som namnet Smålands Jerusalem skulel kunan bytas ut mot Smålands Atlantis...  Har bott i närheten av Jönköping nästan hela mitt liv men känner ändå att jag nästan inte vet någonting om det tidiga Jönköping, trots allt läsande och trots att jag en kort tid arbetade på museum och där kom i kontakt med många som också sökt kunskap...
 
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Jönköping
« Svar #34 skrivet: november 29, 2011, 22:42 »
Som tillägg, redan för 20 år sedan upptäckte jag vid fiske att det ligger vad som såg ut som huggen sten utanför Rosenlundsbankarna, på udden just vid Sanna och den äng som idag kallas Högagärde. Då la jag inte så mycket notis om det, och därför blev det givetvis inget rapporterande. Nu är det längesen jag var där, men man blir ju ändå lite fundersam.
 
Stensamlingen syns på Google Earth, bifogar platsmarkering.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Jönköping
« Svar #35 skrivet: november 29, 2011, 22:50 »
Det är kul med ett nytt område att diskutera eftersom många trådar här är Uppsala fokuserade. Blir tjatigt till slut eftersom det finns så mycket intressant forntidshistoria på många andra platser.

Intressant sammanställning Yngwe. Näs på Visingsö är en intressant referenspunkt för Jönköping. Men det finns mycket mer runt Jönköping som du beskriver ur kommunikationssynvinkel.

Thomas I

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Jönköping
« Svar #36 skrivet: november 30, 2011, 23:58 »
Kan inte annat än instämma...
 
 
Om Jönköpings kontakter söderut talar det att under i stort sett hela medeltiden är den för Jönköping viktigaste kusthamnen Halmstad, och Jönköpingsborna behåller sin rätt att handla med Halmstad även om mer eller mindre öppen konflikt råder med Danmark. 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Jönköping
« Svar #37 skrivet: december 10, 2011, 00:09 »
Tydligen finns uppgift om att kung Valdemar Birgersson gifter sig med Sofia Eriksdotter av Danmark i Jönköping år 1260.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Jönköping
« Svar #38 skrivet: december 10, 2011, 01:57 »
Jag har även för mej att Jönköping hade en regelbunden förbindelse med västra Blekinge  (även det i Danmark)   ungefär vid nuvarande Karlshamn. Finns det belägg för detta?