Författare Ämne: Tidiga byar och boplatser i Skandinavien  (läst 5603 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Tidiga byar och boplatser i Skandinavien
« skrivet: december 03, 2011, 13:36 »
Jag läser om Sven Lagmans förträffliga bok om "Skånes Historia före skrivkonsten" och där finns ett klipp från en artikel i Arbetet från 1979 när det gjordes mycket grävningar i Fosie.  Idag är Fosie en företagsby nästan helt inlemmad i Malmö.

Artikeln heter "Här grävs en skånsk by fram" och handlar om en by som skulle ha existerat mellan 1000-500 fkr och varit bebodd under 200 år. Ytan skall ha varit 200 x 400 meter med ett 150 tal anläggningar.

Fosie är bortglömt i skenet från dagens fokus på Uppåkra, här i Skåne åtminstone.

I artikeln finns också en bild på en rekonstruktion av den första skånelängan med korsvirke som kanske är lite mer sensationsinriktad?

Har vi äldre byar i Skandinavien?

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tidiga byar och boplatser i Skandinavien
« Svar #1 skrivet: december 03, 2011, 16:20 »
Sven Lagmans bok finns här:

http://www.fotevikensmuseum.se/pdf/prints.htm

Hör till saken att jag har letat efter en daterad by i Skåne under Bronsåldern men det var först vid en omläsning av Sven Lagmans bok som jag hittade uppgiften.

Korsvirkeshuset i Arbetets artikel pekar på "Skamlebaeshuset i Ebeltoft". På  nätet har jag inte hittat något om detta hus.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidiga byar och boplatser i Skandinavien
« Svar #2 skrivet: december 03, 2011, 17:35 »
Det beror nog på hur man definierar "by", och i den frågan finns det lite olika åsikter.

När det gäller äldre bosättningar som kan kallas "by" här i Sverige så är ¨bronsåldersboplatsen Apalle ett (dock ganska unikt) exempel.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Tidiga byar och boplatser i Skandinavien
« Svar #3 skrivet: december 03, 2011, 18:39 »
Fosie är bortglömt i skenet från dagens fokus på Uppåkra, här i Skåne åtminstone.

Nej, jag tycker inte man kan säga att det är bortglömt, även om det liksom Apalle inte sker några nya grävningar där som kan generera tidningsstoff. Fosie nämns och beskrivs exempelvis på minst ett tjugotal sidor i Burenhults standardverk "Arkeologi i Norden" som ju används i arkeologi-undervisningen (idag också såvitt jag vet, åtminstone för några år sedan). Det finns ju många sådana här platser i Sverige som var stora sensationer då de grävdes ut, men som gradvis sjunkit in i den vetenskapliga litteraturen och förlorat sitt "kändisskap" för allmänheten. Pollista i Uppland (strax bredvid Apalle) var en annan sådan uppmärksam grävning av en gård som ansågs tillföra mycket kunskap om järnålderns/medeltidens bebyggelseutveckling. Den grävdes samtidigt med Apalle på 1980-talet, men omtalas ju inte så ofta idag. Det är väl lite så inom arkeologin som inom andra vetenskaper att det finns vissa "heta" områden där det sker nya undersökningar, medan den tidigare kunskapsbanken finns där, men kanske inte får så mycket uppmärksamhet längre.

/Mats

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tidiga byar och boplatser i Skandinavien
« Svar #4 skrivet: december 03, 2011, 19:17 »
AndreasE. Är intressant hur ni proffs definierar en by. Tack för tipset om Apalle.

Mats: Ni som har lera på knä och stövlar och kan facklitteraturen känner säkert till Fosie men för mig som boende i Malmö sedan 1988 har platsen bara varit ett grått och trist företagsområde. Jag har kört igenom Fosie många gångar utan att se det som jag är medveten om idag. Tack för ytterligare ett namn.

Vad har vi i Småland, Halland, Västergötland, Öland och Gotland?
Vilka platser känner våra norska och danska deltagere på forumet till?

Edit: Om det finns byar med en kontinuitet finns det antagligen vägar.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidiga byar och boplatser i Skandinavien
« Svar #5 skrivet: december 03, 2011, 20:02 »
Håller med Mats om att Fosie knappast är bortglömt, tas som sagt upp ganska utförligt i Burenhult och för mig som inte är Malmöbo så är det de arkeologiska lämningarna som jag förknippar namnet med, inte dagens förort. Sen är det ju ytterst få arkeologiskt undersökta platser eller fornlämningar som tar sig in i den breda allmänhetens medvetande. De flesta människor jag känner som inte är "i branschen" har nog inte ens hört talas om arkeologiska "superkändisar" som Vendel, Valsgärde eller Helgö.

Det finns nog inte en enda definition av vad som är en by. Byar kan se ut på olika sätt beroende på tidsperiod och lokala bebyggelsemönster.


Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tidiga byar och boplatser i Skandinavien
« Svar #6 skrivet: december 03, 2011, 21:28 »
AndreasE. Jag refererar till folk som jag som kör förbi eller igenom Fosie flera gånger i veckan. Via mitt arkeologiska intresse ser jag saker som jag kanske inte vad medveten om för några år sedan. Många Malmöbor ser inget annat än bilfirmor, möbelfirmor, köpcentra och företagshus.

Hur svårt är det att definiera en by? Mer än byggnader inom 100 meter som funnits mer än två generationer? Vad är problemet?

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidiga byar och boplatser i Skandinavien
« Svar #7 skrivet: december 03, 2011, 23:33 »
AndreasE. Jag refererar till folk som jag som kör förbi eller igenom Fosie flera gånger i veckan. Via mitt arkeologiska intresse ser jag saker som jag kanske inte vad medveten om för några år sedan. Många Malmöbor ser inget annat än bilfirmor, möbelfirmor, köpcentra och företagshus.

Absolut, och det är ju samma sak med 95% av alla arkeologiskt undersökta platser i landet. Jag lovar att många som bor i Vendel idag har som bäst bara en svag uppfattning om vad som hittades där på 1800-talet. Och 99% av alla som bor i säg Stockholms förorter har ingen aning om alla gravfält som grävdes ut där under miljonprogrammets gång. Det är som sagt bara en otroligt liten grupp platser - Birka, Gamla Uppsala, Uppåkra, Eketorp, kanske några till - som är allmänt kända. Om arkeologin inte syns (eller görs synlig med hjälp av tex museum eller liknande) så kommer de allra flesta inte känna till den.

Hur svårt är det att definiera en by? Mer än byggnader inom 100 meter som funnits mer än två generationer? Vad är problemet?

För att byar kan se väldigt olika ut. Vissa är koncentrerade med flera hushåll på samma plats, kanske centrerade runt en gemensam aktivitetsyta/allmänning, och med alla gårdars mark utanför bynkärnan i ett gemensamt hägnadssystem. Andra byar kan bestå av en grupp gårdar som ligger glesare, med åkertegnar mellan de olika gårdarna och ett eget hägnadssystem för varje gård, osv. Det finns massor av olika bebyggelsemönster som ger olika arkeologiska lämningar. Att dra gränsen för vad som är en tät byggd av ensamgårdar, och vad som är en by är alltså inte alltid särskilt lätt.

När man arkeologiskt undersöker boplatser så tillkommer problemet att man nästan aldrig får möjligheten av undersöka hela boplatsytan, utan bara de delar som berörs av exploatering. Det betyder att vi nästan alltid får en fragmentarisk bild av bebyggelsen. Vidare så är det ofta svårt att datera tex hus så noggrant att man säkert kan säga om de varit samtida eller inte. Då det på många håll var vanligt att man flyttade gårdsläget lite grann med jämna mellanrum så kan den, om gården hade betydande kontinuitet, lämna efter sig dussintals husgrunder på en ganska begränsad yta, och att reda ut hur många som var samtida är ofta jättesvårt. 

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Tidiga byar och boplatser i Skandinavien
« Svar #8 skrivet: december 03, 2011, 23:59 »
Vad det gäller Fosie industriområde så är området intressant eftersom det var det första riktigt stora exploateringsområde i landet som arkeologiskt hårdbevakades vid grävningar på alla tomter och gator. Området var ju jättestort och eftersom marken i stort sett helt ägdes av kommunen kunde vi på Malmö museum agera med kraft. Jag satt t.ex själv med i Fastighetskontorets planeringsgrupp för nybyggnation och vi fick på detta sätt framförhållning att göra våra undersökningar i tid innan byggena sattes igång.

Det var min dåvarande chef,  Bengt Salomonsson som lade grunden till detta, vågar jag säga, unika förfarande när det gällde arkeologiska undersökningar. Förutom dessa kommunala planeringsmöten hade vi också rapportörer ute på fältet. Vi hade också hjälp av två amatörarkeologer som snokade reda på de mest fantastiska saker.

1976 skulle så exploateringen av det 60 ha stora industriområdet Fosie IV starta. Som chef för utgrävningarna i Malmö blev jag tvungen att bege mig till Danmark för att finna arkeologer, vi behövde ett sjuttiotal anställda arkeologer  under en mycket lång period och det fanns få lediga i Sverige. 25 danska arkeologer kom över och de fick egna lägenheter som anställningsförmån inne Malmö så att en danskkoloni uppstod här under några år. Jag satte Nils Björhem och Ulf Säfvestad som grävningsledare och de har publicerat mycket viktiga och omfattande avhandlingar om den forntida bebyggelsen i Fosie IV. I området kunde vi tydligt se bosättningsmönstren från sen stenålder fram till vikingatid. Deras avhandling "Fosie IV. Bebyggelsen under brons- och järnålder" 1993 tar bl.a. upp husklungor och dåtida bystrukturer. 

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Tidiga byar och boplatser i Skandinavien
« Svar #9 skrivet: december 04, 2011, 00:17 »
Vad är en by?    Finns förmodligen flera olika definitioner men här är en.
Har tidigare sett en annan  definition där man anger antal gårdar och ett visst max-avstånd, mm.

 http://www.sofi.se/10709


Vad är en by? Idag använder vi ordet by om ett litet samhälle vilket som helst, men i äldre tid var
byn något mer speciellt. En by var ett antal gårdar med ett gemensamt namn, gemensam bytomt
och gemensamma ägogränser. Gårdarna i byn var delvis beroende av varandra och hade ibland
gemensamma tillgångar som t.ex. ängar och fiske. Förhållandet mellan gårdarna kunde regleras
genom en särskild byordning som var ett slags regelverk för hur man skulle samverka.  På sina håll,
t.ex. i Skåne, Västergötland och Dalarna, kunde byarna vara ganska stora, men i andra områden,
t.ex. i Mälarlandskapen, bestod de ofta av bara två eller tre gårdar

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tidiga byar och boplatser i Skandinavien
« Svar #10 skrivet: december 04, 2011, 18:12 »
Fosie IV är ett annat område av Fosie som inte skall blandas ihop med nuvarande Fosie Kyrby som är från 900-talet enligt Sven Lagmans bok.

Jag har inte hittat någon bra karta över Fosie IV men det är på denna plats som man har hittat den bybildning som nämns tidigare i tråden men Fosie IV har kontinuitet tillbaka till Stenåldern. Hindby mosse, som också kanske är känt i arkeologikretsar låg väldigt nära Fosie IV.

Jag vet var PLM/Rexam fabriken finns men Fosie IV är mycket större än denna fabrikstomt.

Thomas I