Författare Ämne: Völvor och völse???  (läst 5939 gånger)

Utloggad bottica

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
  • BIpolär
Völvor och völse???
« skrivet: december 08, 2011, 22:37 »
Hejsan , läste en artikel om  utgrävningar där man hittat Völvor och deras stavar och det nämndes lite om Völse..
Undrar om Völvor var av folklig släkt eller om dom var en egen klass??

Är nyfiken på vad Völse egentligen står för.Visst  en fallosymbol  förstår jag , men vilken innebörd hade den i Vår kultur ???
Hejsan , är en 48 årig kvinna med många frågor  om bla tiden före vikingatiden.Vilka bodde här ,vilka var dom ?? Det finns ständigt nya frågor att utforska,Har tyvärr varit indisponibel pga sjukdom en längre tid

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Völvor och völse???
« Svar #1 skrivet: december 09, 2011, 09:44 »
Hejsan , läste en artikel om  utgrävningar där man hittat Völvor och deras stavar och det nämndes lite om Völse..
Undrar om Völvor var av folklig släkt eller om dom var en egen klass??

Är nyfiken på vad Völse egentligen står för.Visst  en fallosymbol  förstår jag , men vilken innebörd hade den i Vår kultur ???

Inga lätta frågor... Har för mig att Britt-Mari Näsström funderar bra kring detta i nån/några av hennes böcker. "Nordiska gudinnor" är förövrigt en mycket bra bok om det kvinnliga under denna tid. Ska nog läsa den igen snart (fördelen med dåligt minne är att man får njuta av bra böcker flera ggr...;)

Utloggad bottica

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
  • BIpolär
SV: Völvor och völse???
« Svar #2 skrivet: december 10, 2011, 18:40 »
OK .jätte tack .Har läst för många år sedan innan jag insjuknade   en avhandling om Vanerna och deras seder men vill ha lite kött på benen om detta för min egen räkning..Men jag kollar upp Näsström och ser vad jag kan hitta..
Tusen tack för tipset..
Hejsan , är en 48 årig kvinna med många frågor  om bla tiden före vikingatiden.Vilka bodde här ,vilka var dom ?? Det finns ständigt nya frågor att utforska,Har tyvärr varit indisponibel pga sjukdom en längre tid

Utloggad Ájlis

  • Stammis
  • Antal inlägg: 160
SV: Völvor och völse???
« Svar #3 skrivet: december 11, 2011, 10:46 »
Du måste läsa Lotte Hedeager "Iron Age myth and materiality, an archaeology in Scandinavia AD 400 - 1000", 2011.

Hon har en utförlig beskrivning av  just Volsi och Volva och seidr. "Volsi", som är ett kultföremål, en hästphallus... Så här skriver hon på ett ställe, sidan 126; "...just as 'Volsi' is the Old Norse word for penis, 'Volva' is the corresponding name for the female genitals (vulva) although the usual Old Norse term was 'Wand-bearer' (Simek 1996: 367, Price 2005)..."

Intressant är tycker jag att samiskan har ordet 'seite', med tanke på 'seidr'...

Jag måste lägga till; seiterna kunde vara av trä, förutom en del av sten, de av trä var som kraftiga käppar med ett huvud, eller bara ett ansikte överst.


Utloggad bottica

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
  • BIpolär
SV: Völvor och völse???
« Svar #4 skrivet: december 11, 2011, 20:07 »
Jätte tack för hjälpen uppskattas..
Hejsan , är en 48 årig kvinna med många frågor  om bla tiden före vikingatiden.Vilka bodde här ,vilka var dom ?? Det finns ständigt nya frågor att utforska,Har tyvärr varit indisponibel pga sjukdom en längre tid

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Völvor och völse???
« Svar #5 skrivet: december 12, 2011, 01:31 »
Intressant det där med  völva och vulva, men jag har för mig att det förstnämnda har med att snurra eller vrida sig att göra (jmfr. revolver, omvälvning etc.); völvan vrider sig i extas under transen, lite som de dansande dervischerna. ;)
Hell thir regin donaraz!