Författare Ämne: Fel bild av vikingatiden?  (läst 134090 gånger)

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Fel bild av vikingatiden?
« Svar #180 skrivet: februari 01, 2012, 15:38 »
Yngwe;

Det er et interessant eksempel du har fundet frem. Jeg har udført lidt research på klostret og Stift (bistum) Chur (Dioecesis Curiensis) - og denne klosterbevægelse ser ud at have haft stor indflydelse i det schweiziske område og under stærk indflydelse af Karolingerne på den tid. Den tyske tekst du tidligere henviste til, har jeg nu fundet en pendant til på engelsk. Det ser ud til at du har ret – klostret var befæstet.

Benedictine Convent of Saint John.
The Convent of Saint John is an ancient Benedictine monastery in Müstair village of Val Müstair, Switzerland, and, by reason of its exceptionally well-preserved heritage of Carolingian art, has been a UNESCO World Heritage Site since 1983. It is believed that the abbey was established ca. 780 by a Bishop of Chur. It was built during a wave of monastery construction that included the nearby monasteries at Cazis, Mistail, Pfäfers, and Disentis. The abbey was located along the Val Müstair pass over the Alps from Italy and was fortified to allow it to control the pass. In 881 the abbey passed over to be completely under the control of the Bishop of Chur. During the early years of the abbey, in the early 9th century, a series of frescos were painted in the church. Later, in the 11th and 12th centuries, the abbey experienced a second expansion and new paintings were added or painted over the old frescos. These paintings were lost and were only rediscovered in the 20th century.

Kilde: Bishop of Chur - InfoRapid Knowledge Portal

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Fel bild av vikingatiden?
« Svar #181 skrivet: februari 01, 2012, 15:58 »
Klostret Lindisfarnes landägendommar tas upp i Archeologia Aeliana 5th seri 5,1977 av CD Morris

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Fel bild av vikingatiden?
« Svar #182 skrivet: februari 01, 2012, 16:42 »
Påven Gregorius I skrev på slutet av 500-talet en biografi över St Benedictus, som ligger till grund för benedictinerklostren. Där är det ingen tvekan om en önskan att hålla den världsliga makten borta. (Att det är omdiskuterat hur "äkta" Gregorius biografi är är en annan femma)
Ingen källa jag känner till tyder på att de engelska benediktinerklkostren inte följde denna regel.
Vilket av naturliga skäl inte kan "bevisas"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Fel bild av vikingatiden?
« Svar #183 skrivet: februari 01, 2012, 16:50 »
Eller motbevisas. Frågan är ju - igen - vem som författat dom källor vi använder - och vem som har fått tolkningsföreträde. Det är väl knappt någon tvekan om att vikingtidens segerherrar skrivit och omskrivit såväl både bibel, som katekes och krönikor.

När man entligen kan diskutera medeltidens religiösa och politiska handlingar i vetenskapliga termer - får man ju efterpröva hur en enkel tolkning av dessa källor påverkat vårt grundläggande syn på vikingatiden. Att sådant väcker reaktioner är iofs. inte märkvärdigt - men det borde vara möjligt att diskutera skandinavernas försvar av eget område och gamla handelsvägar som något annat än "barbarisk piratvärksamhet".

När man nu kan följa karolingernas agresssiva erövringar från generation till generation - från 780 till 1080 - så behöver vi väl inte längre undra på vem som var aggressor - och vem som, slutligen, blev invaderad?! Att den dåvarande kyrkan och det romerska klerikat utvecklade en ideologisk bas för dessa kampanjer - "gå ut och gör alla folkslag till mina" - är det väl häller ingen tvekan om? 

I våra dagar behöver vi inte blanda "världens skapare" in i dessa frågor - med mindre vi insisterar på att han var, eller er, katolik. Håller man sej till dom ekonomiska, militära och politiska sidor av medeltiden så torde det klart framgå vem som tjänade och förlorade på dom större ändringar som ramade Nord-Europa under vikingatiden.   
« Senast ändrad: februari 01, 2012, 17:23 av Boreas »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Fel bild av vikingatiden?
« Svar #184 skrivet: februari 01, 2012, 17:28 »
It was built during a wave of monastery construction that included the nearby monasteries at Cazis, Mistail, Pfäfers, and Disentis.

Her er lidt information om klostret Disentis, der var en andel af bevægelsen Stift Chur. Læg mærke til at Karl Martel muligvis var involveret i klostret i Schweiz.

Disentis Abbey
Disentis Abbey (Kloster or Reichskloster Disentis) is a Benedictine monastery in the Canton of Graubünden in eastern Switzerland, around which the present town of Disentis/Mustér grew up. Formerly the date of the foundation of this abbey, attributed to the local saints Placidus and Sigisbert, was held to be 614. The tradition further states that this monastery was destroyed by the Avars in 670, when the abbot and thirty monks were martyred. The abbey, dedicated to Saint Martin, was then supposedly rebuilt by Charles Martel and Saint Pirmin in about 711. The second and current view, based on more substantial research, is however that the foundation did not take place until the early 8th century. This is corroborated by archaeological investigation showing that the first traceable structure on the site was built in or about 700 and was destroyed in about 940, which is attributed to raiding Saracens.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Fel bild av vikingatiden?
« Svar #185 skrivet: februari 01, 2012, 20:27 »
Påven Gregorius I skrev på slutet av 500-talet en biografi över St Benedictus, som ligger till grund för benedictinerklostren. Där är det ingen tvekan om en önskan att hålla den världsliga makten borta. (Att det är omdiskuterat hur "äkta" Gregorius biografi är är en annan femma)
Ingen källa jag känner till tyder på att de engelska benediktinerklkostren inte följde denna regel.
Vilket av naturliga skäl inte kan "bevisas"

Hela Cluny-reformen under 900-talet och följande århundraden är väl vittnesbörd om att klosterrörelsen inte alls förs i den anda det var tänkt, och skyller väl stor del av elände på just det att klostren integrerats med den feudala världen och att biskopar och abbotar tillsätts av den värdsliga makten.  Cluny-rörelsen verkar sen snabbt sjäkv ha hamnat i moraliskt förfall....  Cluny-reformen omfattar även england , och därmed är det väl ändå styrkt att man inte ens där levde enligt St Benectictus önskan.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Fel bild av vikingatiden?
« Svar #186 skrivet: februari 01, 2012, 20:48 »
Yngwe;

Det er et interessant eksempel du har fundet frem. Jeg har udført lidt research på klostret og Stift (bistum) Chur (Dioecesis Curiensis) - og denne klosterbevægelse ser ud at have haft stor indflydelse i det schweiziske område og under stærk indflydelse af Karolingerne på den tid. Den tyske tekst du tidligere henviste til, har jeg nu fundet en pendant til på engelsk. Det ser ud til at du har ret – klostret var befæstet.

Det finns en uppsjö exempel på befästa kloster, och jag kan inte låta bli att länka till ytterligare ett.
http://www.worldwidetapestries.com/tapestry/bayeux-mont-st-michel.html
Det är alltså Bayeux-tapeten som visar vad som verkar vara ett befäst Mont-St-Michel.  Det ser onekligen ut som om en mur mellan två torn strax neranför själva byggnaden.  Inte för att den egentligen bevisar något men ändå.
 
När det gäller Johannes Döparens kloster så är det så vitt jag kan förstå biskopens residens, som är integrerat i klostret, som är ett befäst torn ( Wohnturm).  Möjligen fanns även andra befästningar, det har jag inte lyckats hitta uppgifter om.  Intressant är då att om Biskopen i Chur kan ha en befäst bostad integrerat med klostret , så måste man väl anta att Biskopen i Lindisfarne i teorin också skulle kunna ha det. 
 
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Fel bild av vikingatiden?
« Svar #187 skrivet: februari 02, 2012, 01:28 »
På 500-talets mitt klarade dom gamla romerska senatorsfamiljerna - med hjälp av kejsaren i Istanbul - att fördriva dom legitima kungarna från tronen i Rom - och ta död på dom gamla fruktbarhetsritualen. Så snart kejsarens trupper åkt hem kunde dom gamla patricierfamiljerna kliva upp på Jupiters gamla tron och insätta Gregor - den stora drakdödaren - so härskare i Rom. Tronen blev så "andlig" - blev välsignad av självaste Gud själv - och fick därmed namnet "Peters Stol". Snart kunde planen om "Det Nya Rom" och "Den Nya Tid" komma igång - igen. I planerna låg en återerövrng av Roms gamla kolonier och slavmarknader i norra Europa...

Citera
 

Gregor kom fra den gamle romerske adelsfamilien gens Anicia, og var i familie med de tidligere pavene Felix II og Agapetus. Faren var senator, og en svært rik patrisier med et storslått byhus på Celiohøyden i Roma og store eiendommer på Sicilia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pope_Gregory_I

Gregory was not always forgiving, or pleasant for that matter, even in his monastic years. For example, a monk lying on his death bed confessed to stealing three gold pieces. Gregory forced the monk to die friendless and alone, then threw his body and coins on a manure heap to rot with a curse,

Amid all his burdens and anxieties, it seems that the Pope had never forgotten the English slaves whom he had once seen in the Roman Forum.[35] Pope Gregory had strong convictions on missions. "Almighty God places good men in authority that He may impart through them the gifts of His mercy to their subjects. And this we find to be the case with the British over whom you have been appointed to rule, that through the blessings bestowed on you the blessings of heaven might be bestowed on your people also.”[36]

Gregory is credited with re-energizing the Church's missionary work among the barbarian peoples of northern Europe. He is most famous for sending a mission, often called the Gregorian mission, under Augustine of Canterbury, prior of Saint Andrew's, where he had perhaps succeeded Gregory, to evangelize the pagan Anglo-Saxons of England. The mission was successful, and it was from England that missionaries later set out for the Netherlands and Germany. The preaching of the true Catholic faith and the elimination of all deviations from it was a key element in Gregory's worldview, and it constituted one of the major continuing policies of his pontificate

http://en.wikipedia.org/wiki/Pope_Gregory_I


Den rika Ancia-familjen gjorde alltså en egen form och orden av tjänstemän med namnet "Dom Välsignade" - svenska för "Benedictiner". Vad dom hette er en sak, vad dom gjorde en annan.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Fel bild av vikingatiden?
« Svar #188 skrivet: februari 02, 2012, 01:54 »
Påve Gregors text om hur hedna tempel och riter kan konverteras till kristna:

Citera

Very often quoted, but rarely in full, is a letter sent by Pope Gregory to Abbot Mellitus, who was about to join Augustine in England, in the year 601; we know of it only through Bede's Ecclesiastical History of the English Nation, written in 731 (book 1, chapter 30). Those who wish to demonstrate the origins of traditional customs and lore in pagan times use it as a much needed bridge across the societal chasm of Christianization; they take it to mean that the Church in England adopted a general policy of appropriation rather than confrontation, and from this basis argue for a large-scale survival of non-Christian elements within the Church and/or within society. It has become a key element in many modern interpretations of folklore.

This is thus a crucial text, requiring close scrutiny. The numerous translations agree in substance but differ a little in emphasis; the one quoted here was first published by Dent in 1910. Gregory asks Mellitus to tell Augustine:

what I have, upon mature deliberation of the affair of the English, determined upon, viz., that the temples of the idols in those nations ought not to be destroyed; but let the idols that are in them be destroyed; let holy water be made and sprinkled in the said temples, let altars be erected, and relics placed.

For if those temples are well built, it is requisite that they be converted from the worship of devils to the service of the true God; that the nation, seeing that their temples are not destroyed …may the more familiarly resort to the places to which they are accustomed.


http://www.answers.com/topic/pope-gregory-s-letter#ixzz1lBIHrwpm

Citera

The Christmas Compromise
Pope Gregory and The Devil


When the Catholic Church attempted to convert them to Christianity - a large compromise was made.   They were allowed to keep and retain many of their Devil-worshipping habits and customs.  Their heathen religion was absorbed and tolerated by the church, with their demonic traditions almost fully intact.  The churcu did this - so as to keep the pagans from causing any trouble in the process of their nominal conversion to Christianity.

http://christmasxmas.xanga.com/685692399/item/


Det kan alltså förklara hur endera gamla hov i Norge fick överleva, som stavkyrkor - där portaler och tak-konstruktioner fortfarande har dom gamla idolen - som Midgårdsormen och/eller Laxormen - kvar...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Fel bild av vikingatiden?
« Svar #189 skrivet: februari 02, 2012, 09:10 »
Många har synpunkter på Lindisfarne. Här en kollega:
Citera
Jeg har læst et eller andet sted (eller måske en TV udsendelse), at angrebet på Lindisfarne kun findes beskrevet i en ansøgning ca 803 til paven, der tilbyder erstatning for tab ved vikingeangreb, men ikke i klostrets egen årbog om 793. Der er således grund til at tro, at dette angreb er opfundet til lejligheden, når man ikke tog det med ang. store begivenheder i året.
I øvrigt skulle der have været vikingeangreb på klostre i Irland allerede omkring 750

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Fel bild av vikingatiden?
« Svar #190 skrivet: februari 02, 2012, 09:41 »
Fynden från klosterområdet Münsair går tillbaka till sen bronsålder:
Citera
Im J 1978 wurde ein prähist Pfostengebäude untere dem N-S-Stall entdeckt. Nachgewissen sind Wandgräbschen z T mit seitlichen Keilsteinreihen und Pfostenlöchern, z T mit Grundplatten, Gruben und Steinwälle. Es handelt sich um einen mehrphasigen Pfostenbau,zuletzt ein zweischiffiges Fistpfettenhaus mit 6 bwz 5 querrechteckigen Jochen, das offenbar zu einen grösseren Ensemble gehörte
Sennhauser sid 77
Uppenbarligen hade klostret övertagit en redan befintlig helgedom? av något slag från heden tid,
kanske befäst 1500 år före klostret anlades ("Spät BZ")
Efter att ha gått igenom fynd arkeologiska från 1500 år fram till 700-talet kommer Sennhauser äntligen in på det karolinska klostret.
I syd och östflyger var ett konvent, västflygeln gästrun samt nordflygeln biskop och abbotsresidens.
Helt rätt var det befäst, ett "dreigeschossenes Wohnturm byggdes 957/958 som bostad och skyddsrum
det karolinska klostret.Det hade fyra flyglar, Syd och ostflygeln konvent, västflygeln gästhus och

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Fel bild av vikingatiden?
« Svar #191 skrivet: februari 02, 2012, 09:59 »
Sen schweizisk bronsålder är 1100-800 f Kr - då grundades klostret Mustairs hedniska föregångare

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Fel bild av vikingatiden?
« Svar #192 skrivet: februari 03, 2012, 01:27 »
Citat Yngwe:Håller inte med Yngwe - Svens påstående följer standardverk som Dumville,Lovecy och Cramp
och kan väl knappast anses kontroversiellt.

Var har jag påstått att det är kontroversiellt?
 
Jag har varit mycket tydlig med att inte säga att Sven har fel, eller ens är kontroversiell. Jag har bett honom styrka sitt uttalande, vilket han inte gjort och ingen annan heller. Jag har dessutom referat till källor som ger information som inte stämmer med Svens påståenden för att motivera mitt ifrågasättande.
 
Om Dumville & co ger underlag för påståender är det bara att igen ta lite omak och redovisa här.
 
 
Anledningen till mitt engagemang är att Sven mycket hårt gick ut och kallade vissa saker för rena fantasier och ett hån mot vetenskapen, och trots upprepade möjligheter inte backade ett halvt steg från detta.
Enligt mig är god vetenskap att samla så mycket fakta som möjligt och dra en slutsats av det. Inte att påstå något och sen leta bevis för det. I denna punkt har jag tidigare i andra trådar kritiserat just Boreas också.
 
Därför bestämde jag mig för att träda fram som mitt alterego Don Quijote och ta en fight med väderkvarnarna!  :)
 
Var och en får göra en bedömning, men nu efter lite grävande framstår nu Svens påstående som mycket svagt, och flera av följdutsagorna som ännu svagare och rent av felaktiga.
 
Sven påstår att kloster inte är befästa och inte kan ha beväpnade soldater.
Sennhauser påstår motsatsen han redovisar kloster som är befästa, bland annat Monte Cassino som likt en stad är omgärdat av en mur med många torn. Han citerar också källor som nämner att kloster med omkringliggande bebyggelse är muromgärdat och har 110 soldater till skydd och om dessa sägs "quorum unusquisque semper equum, scutum, gladium, lanceum, ceteraque arma militaria in promptu habere debebat".  Med andra ord, inga enkla bönder som försvarar sitt hem, utan fullt utrustade soldater!
 
Sven påstår att Vallum är enbart en avgränsning av klostret från det värdsliga
Sennhauser omnämner ganska utförligt utbyggnad av Vallum i försvarssyfte, alltså att Vallum kännar både som "symbolisk" avgränsning och som befästning.  Mould och Bitel reflekterar över att Vallum på tidiga irländska kloster mycket liknar de som finns runt äldre ringfort och även runt samtida befästa stormannsgårdar. Vissa har också en inre och en yttre vallum, där den inre omfattar det rent religiösa delen, medans den yttre omfattar även den omkringliggande bebyggelsen. I senmedeltid utfärdar kungen i England tillstånd att krenelera vallum till utsatta kloster. I ryska Suzdal är Vallum mycket tydligt en fortifikation med tillhörande torn.
 
Sven säger att inga kloster löd under kungamakten utan endast under sina moderkloster.
Tidiga benediktinska kloster var ofta helt självständiga enheter utan moderkloster, någon benediktinerordern fanns inte, bara ett gemensamt regelverk. Kunglig inblandning i klosten nämns bl.a. i fråga om Johannes döparens kloster som tidigare redovisats. Termen Reichskloster innebär att klostret inte ansvarar inför det lokala styret, utan direkt inför kungakronan.
 
 
 
Jag är givetvis beredd att backa om man kan visa att Sennhauser och de andra pratar i nattmössan.
 
När vi klarat av det kan vi se på Lindisfarne med öppna ögon och utan förutfattade meningar!
 
 
 
 
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Fel bild av vikingatiden?
« Svar #193 skrivet: februari 03, 2012, 09:20 »
Hittade en bild på den vallum som det finns rester av i Iona:
http://www.ionahistory.org.uk/iona/ionahome/ionaabout/abbey/columbamonastery.htm
Det är väl någonting sådant som man tänker sig ha funnits också i Lindisfarne, även om man där bara finner den i form av "crop-marks" och magnetometer-utslag på några ställen. Orsaken till att man anser att Lindisfarne byggdes upp på liknande sätt som Iona är dels det likartade läget, dels att grundaren Aidan samt de två efterföljande abbotarna hämtades direkt från Iona.

Betr. kungamakten vid Lindisfarne så säger O'Sullivan/Young bara att det rådde "goda kontakter" mellan klostret och kungen, som (tidvis?) huserade i Bamburgh Castle c:a en mil söder om Lindisfarne. Klostret grundades ju på kungens uppdrag. Men det sägs inte något om vem som kontrollerar vad (men källorna är nog ganska magra från den tiden för det som inte direkt rör klostret, St Cuthbert och det religiösa livet). En av kungarna gick in som munk i klostret på sin ålders höst.

/Mats



Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Fel bild av vikingatiden?
« Svar #194 skrivet: februari 03, 2012, 10:08 »
Yngwe: Du har inte refererat till vilket verk av Sennhauser du refererar till, eller vilken sida!
Du anger inga årtal eller omständigheter.
Mitt uppdrag var att kolla vad som gällde för 700-talets engelska kloster och där stämmer Svens uppfattning med referenslitteraturen. Däremot bör klargöras vad som generellt gäller för klostren- därför dubbelkollar jag dina uppgifter.
Naturligtvis kan jag inte svara på Svens uttalande, men på ditt ifrågasättande om klostren kunde användas för militära ändamål - även i England på 700-talet.
Sedan finns det alltid undagtag för regler - som historiker kan man väl sällan säga att något aldrig inträffat, utan snarare att det inte fanns några belägg för detta.
Vad beträffar Lindisfarne befästes det på 1200-talet, jag har inte hittar någon som arkeolog som hävdar att det var befäst. Jag tror också man kan säga att klostren generellt inte var bäfästa på 700-talet, även oim något lokalt undantag kan gälla. Inte heller Hernes hävdar detta!
Om vi lämnar Svens exakta uttalanden och koncentrerar debatten till om klostren kunde användas för militära ändamål på 700-talet.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Fel bild av vikingatiden?
« Svar #195 skrivet: februari 03, 2012, 12:42 »
Sennbauers uppgifter är hämtade ur "Wohn- und Wirtschahtsbauten frühmitteralticher Klöster" i avsnittet "Klostermauern und Klostertürme" med start på på sidan 195.    Den finns online på
 
http://books.google.se/books?id=mMXvOAdRFIAC&pg=PA210&lpg=PA210&dq=klosterbefestigung&source=bl&ots=Rp31oNxw4D&sig=7d52oi4-sE0JUeC-N-6P-2H9Rg8&hl=sv&sa=X&ei=1akpT5ijBe_14QSxgbHVAw&ved=0CCoQ6AEwATgK#v=onepage&q=klosterbefestigung&f=false
 
Jag föredrog att redogöra för en del som skrivs där istället för att bara ange källa då den dels är på främmande språk och det dels blir svårt att få en flytande diskussion om alla hela tiden ska behöva plöja metervis med text. Självklart skulle jag ändå preciserat källa så att den som vill kan kontrollera. Mea culpa! Vore jättebra om du Karlfredrik som är språkligt bevandrad kunde kontrollera, det skulle uppskattas.
 
 
Men på samma vis skulle jag vilja ha kortfattat beskrivet varför situationen måste vara annorlunda i England.  Det är ju avgörande för hur man för diskussionen om Lindisfarne.  Det är därför jag vill ha Svens påstående styrkt eller strykt eller kanske då preciserat till gällande England.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Fel bild av vikingatiden?
« Svar #196 skrivet: februari 03, 2012, 13:08 »
Om vi omformulerar frågan till vad gäller för engelska 700-talskloster så antar jag utmaningen.
Frågan om varför kan vara svårare. Varför klostren inte var befästa kan givetvis ha samband med
att de inte upplevde något hot vid denna tid.,
Händelseutvecklingen i Monte Casino skall jag dock kolla upp.
Själv vill jag av princip se orginaltexterna - ibland kan en mening vara dubbeltydig, ibland kan en fotnot leda fram till en helt ny ledtråd. Givetvis bör man även återge innehållet på svenska.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Fel bild av vikingatiden?
« Svar #197 skrivet: februari 03, 2012, 13:42 »
Det kan gå ett tag innan jag har fullständig dokumentation av de engelska 700-talsklostren - mycket av källmaterialet är utlånat eller omöjligt att få tag i.
Men jag återkommer när jag har svar på Yngwes fråga. :( :(

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Fel bild av vikingatiden?
« Svar #198 skrivet: februari 03, 2012, 14:26 »
Bra vi formulerar om frågan så då, och utgår från början igen.
 
Med varför menar jag inte varför är de/är de inte befästa? utan varför kan de inte vara befästa? 
 
Det blir då av vikt att påpeka principiella skillnader mellan det kontinentala och det brittiska klosterväsendet.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Fel bild av vikingatiden?
« Svar #199 skrivet: februari 03, 2012, 15:08 »
Om bäfästningar:
Det är rätt att några kloster i väst var bäfästa på 700-talet, men de flesta av Sennhausers exempel är senare.
Notera också att han skriver:
Citera
Aber es gab offenbar auch Klöster ohne solche (Befestungen) auskamen, zum Beispiel die vielen Inselklöstern, bei uns etwa Reichenau, Rheinau.. (etc )
Han säger här att det fanns även kloster utan befästninger exempelvis de många klostren som var belägna på öar
Varför tog du inte med detta i din sammanfattning?
Jag får återkomma om Monte Cassino.
Jag kan bara svara på det källorna säger - därför måste jag omformulera frågan:
Kunde klostren användas för militära ändamål?
De övriga frågorna får du ställa till Sven.