Det endelige sammenbrud tror jeg følger efter Kong Harald Hildetand's nederlag og død ved Slaget ved Bravalla ved Õstergötland's kyst ca. år 770-772 e.Kr.
I perioden år 772-777 skete en række forskellige hændelser, hvor bl.a. Kanhave Kanalen på Samsø blev lukket år 776 efter 50 år. En anden hændelse var, at saksernes såkaldte "Irminsøjle" blev ødelagt år 772 og en tredje, at både frisere og sakser, året 775, blev fuldstændig knust af Karl den Store.
Omkring år 776 mener jeg det berømte "Bråvalla" slag sker som nævnt i de norrøne kilder. Se blot dette uddrag fra Ryd Klosters Årbog –
"Han (Harald Hildetand) dræbte fem konger
og blev derved så mægtig, at alle konger på
denne side af Middelhavet ydede ham skat.
Da hans søstersøn, kong Ring af Sverige,
nægtede at betale skat, faldt han ind i Sverige
og døde dér i et slag, og sammen med ham
faldt Ubbe af Frisland og mange andre
konger og 30 tusinde ætlinge fra den frisiske
konges hær".
Det er ikke til at overse, at friserne her spillede en primær rolle.
Harald Hildetand?
I et register til annalerne er nævnt Harald Klak som Harioldus II og samme sted nævnes også en Harioldus I som bedstefar til Harald Klak.
Kilde: Quellen zur Karolingischen Reichsgeschichte af Reinhold Rau, Bd. 1 Berlin 1955. I mit indlæg af Januar 19, 2012, 15:00, nævner jeg for året 784-85 den latinske tekst som
»Daniae Regi Heraldi filio despondet«, hvor der refereres til en kong Harald, der regerer i ”danerland”.
De frankiske annaler nævner en Anulo år 812 der var søn af den Alfdeni, som år 807 underkaster sig Karl den Store.
»Anulo nepos Herioldi, quondam (et ipsius) regis« dvs. Anulo er nevø til Harald den tidligere konge.
Kilde: Annales Regni Francorum 741- 829. s. 479.Harioldus I: < 737-ca. 776 (muligvis Harald Hildetand)
Heraldi / Herioldi: ca. 757-< 798
Harald Klak: ca. 782-846