Arkeologi > Järnålder/vikingatid

Fel bild av vikingatiden?

(1/63) > >>

Karlfredrik:
Jag undrar om vi inte ibland ger en felaktig bild av vikingatiden - krig, plundring, blodshämnd.
Dessa fanns förvisso - men jag undrar om inte dessa 300 år ändå inte för det mesta handlade om jordbruk, handelsresor, fiske och hantverk.
Under de stora krigstågen på 800-talet samlades naturligtvis ett stort antal av de yngre männen för vikingatåg - men utgjorde inte krigstjänst vid denna tid även en betydlig av tiden även för yngre män i England och kontinenten?
De fanns även ett antal av kungarna olagliga vikingaflottor som  levde av shjöröveri även av  sina landsmän,framgår det av källorna. Men sjöröveri var inte heller okänt på medelhavet bedrivet av andra folkslag, inte bara morer.
För att vara elak- handlade inte tiden 1914-1945 i Europa lika mycket om krig,plundring och förstörelse som på 800-talet?

Carl Thomas:
Om vi tittar på massmedia idag så skrivs inte mycket om den dagliga handeln – men ett bankrån får helsidor i flera dagar ibland.

Min tro är att det fungerade på samma sätt förr, våldsdåd var skrämmande och ryktet om våldsdåd spred sig fort.
Jag tror att det är ganska troligt att redan bronsålderssnubbarna hade handel med England, en fredlig sådan som pågått under lång tid. Ingenting skrevs om detta eftersom det var normalt. När första våldsdådet inträffade och munkar slogs ihjäl – då startade en ny tidsperiod, Vikingatiden. Man präntade ned alla våldsdåd – därför upplever vi det idag som om de var dominerande.

”Plundringsekonomi” hur bra den än fungerar, kan aldrig komma i närheten av vad handel och export/import omsätter. Dessutom, i handeln ligger att alla invånare, från jägaren, kolmilaren, tjär-producenten och fäbodstintan som kärnar smör – får avsättning för sina produkter genom export – och hela landet, hela befolkningen, får en ökad ekonomi. Det var det som hände under vikingatiden.

Plundringsekonomi innebär att några få blir, eventuellt, mycket rika – och de andra förblir ”fattiga” eftersom de inte får avsättning för de varor de har utrymme till att producera.

Jag uppfattar vikingatiden som en stor handelstid – där de riktiga vikingarna, handelsmännen, försökte få tag i ”sjörövarna” och slå ihjäl dem eftersom de påverkade handeln negativt.

Handelsmän söker nya marknader och nya intäkter och de tar stora risker för att göra detta. De söker nya områden som ligger långt bort eftersom priserna är lägre där.

 Sjörövare söker sig till platser där folk redan bor – för det är där de kan plundra. De söker sig inte till platser långt bort – eftersom priserna är lägre där – och därmed finns det mindre att plundra.

Thomas

Piankhy:

--- Citat från: Karlfredrik skrivet december 07, 2011, 13:15 ---Jag undrar om vi inte ibland ger en felaktig bild av vikingatiden - krig, plundring, blodshämnd.
--- Slut citat ---

Är inte den bilden på väg att försvinna (eller kanske den redan har försvunnit nästan helt), åtminstone bland arkeologer och andra som seriöst studerar denna tid? Bilden med krig, plundring och blodshämnd förs väl oftare fram av journalister, TV-makare och författare av populärhistoriska alster?

Karlfredrik:
Arkeologer har oftast en annan bild av forntiden än allmänheten. Men just populärhistoriska böcker, tv, film och övriga media älskar man blodiga bilder av vikingar- brinnande hus, munkar och andra dödas.
Jag undrar ibland om dödandet av munkar,präster och nunnor samt förstörandet av kloster och kyrkor var så mycket mera omfattande under vikingatågen  än liknande företeelser under spanska inbördeskriget på 1930-talet eller krigen i fd Jugoslavien på 1990-talet..
Och man kan jämföre blodshämnden med vår tids tv-deckare eller kvällstidningar.

Karlfredrik:
Efter att ha läst många krönikor från det frankiska riket fick jag tvärt om intrycket att vikingarnas umgänge med munkar,präster och nunnor ofta gick rätt fredligt till. I annan tråd har jag nämnt dekretet i Frankerriket på 800-talet att präster,nunnor och munkar skall undantas för reglen om dödsstraff, om de sålt vapen och hästar till vikingar.
Ofta ser jag i populärvetenskapliga verk och massmedia nytecknade bilder på vikingar som hugger ihjäl munkar. Jag har svårt att tänka mig en (modern) teckning av en fransk 800-talsnunna som sitter och säljer vapen och hästar till köande vikingar.. (här kan man tala om tabu?)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion