Författare Ämne: Runstenarna i sydsverige  (läst 3659 gånger)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
Runstenarna i sydsverige
« skrivet: december 07, 2011, 13:08 »
Har dessa fått nya signum eller?
Annars hajar jag inte varför Christer Hamp använder andra signum på stenarna än det som finns i Rundata i fd, danskområden.
Skåne kallar han för DK Sk exv. Denna DK Sk 6 får jag ingen träff på i Rundata och jag vet inte vad den hette som DR.
Även stenar i Danmark har han ändrat har jag sett.
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Ola Nilsson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 67
SV: Runstenarna i sydsverige
« Svar #1 skrivet: december 12, 2011, 19:07 »
Den heter DR 266

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
Re: Runstenarna i sydsverige
« Svar #2 skrivet: december 12, 2011, 22:34 »
Varför använder han sig av andra beteckningar?

//Bussmicke (www.bussmicke.se)
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Runstenarna i sydsverige
« Svar #3 skrivet: december 13, 2011, 00:53 »
Christer Hamp använder de beteckningar som finns i Danske runeindskrifter. Samnordisk runtextdatabas har fortfarande kvar DR-nummer. Att ändra alla nummer till DK-nummer är ett stort arbete och görs knappast i denna version - och vill användarna det? Många är vana vid DR-numren. Istället är det bättre att i en framtida (omgjord) databas kunna ange antingen DR 266 eller DK Sk 6 och nå samma inskrift.
Avsikten är att i alla fall lägga in en hänvisning och länk till Danske runeindskrifter i Samnordisk runtextdatabas i denna uppdateringsomgång.
Exempel: för DR 41 kommer det under Referens stå:
DK nr.: SJy 10, http://runer.ku.dk/VisGenstand.aspx?Titel=Jelling-sten_1
Men än så länge är det bara länkar för ett 90-tal danska inskrifter som har lagts in, det allra mesta pysslet återstår. (Pyssel som tar mycket tid.)
/Jan
PS I nästa version av runtextdatabasen kommer flera andra signumändringar göras, nämligen av X-signumen vilka istället kommer betecknas med land/landskap som första del av signumet.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
Re: Runstenarna i sydsverige
« Svar #4 skrivet: januari 02, 2012, 20:50 »
Okej, tack för svar. 
X-signum?

//Bussmicke (www.bussmicke.se)
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Runstenarna i sydsverige
« Svar #5 skrivet: januari 03, 2012, 01:14 »
X = Övriga områden, däribland Turkiet (X ByFv1970;248) och Dalsland (X DsVg236 M).

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Runstenarna i sydsverige
« Svar #6 skrivet: januari 03, 2012, 17:12 »
Sedan tidigare var Rundataprogrammet förberett på att hantera runinskrifter från "övriga områden" och när de sedan lades in i runtextdatabasen fick de därför land/landskapsbeteckningar som börjar på X.
Men programmet borde inte hindra databasen från att ha bättre beteckningar på olika områden. En förändring till nästa version av Rundataprogrammet är därför att tillåta fler land/landskapsbeteckningar än vad som funnits tidigare. I databasen kommer därför Br-signumen delas upp i E, Sc, Sh, Or och IM (dvs för England, Skottland, Shetland, Orkney och Isle of Man). Runinskrifterna från övriga områden kommer delas upp så att första delen typiskt anger landet eller landskapet. Dock hålls inskrifterna från Bysans fortfarande ihop i den preliminära databasen, dvs istället för X ByFv1970;248 blir signum preliminärt By Fv1970;248. Medan inskriften från Dalsland kommer få beteckningen Ds Vg236. I övrigt kan nämnas att inskrifter från Ryssland enligt planerna får signum som börjar på RU, inskrifter från Tyskland (ej Schlesvig) får signum som börjar på DE osv. Eftersom databasen fortfarande är under arbete vill vi inte i detta läge gå ut med exakta beteckningar på områdena.
I den närmast följande versionen av runtextdatabasen kommer (enligt planerna) inte de danska signumen att ändras till DK-signum, jfr tidigare inlägg. Detta kan dock bli en framtida ändring i en helt ny utformning av databasen som ännu är i sitt (relativt) tidiga skede.
/Jan

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
Re: Runstenarna i sydsverige
« Svar #7 skrivet: januari 03, 2012, 22:56 »
Med runverkets goda minne
?
Antar att det är de som bestämmer signum

//Bussmicke (www.bussmicke.se)
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Runstenarna i sydsverige
« Svar #8 skrivet: januari 03, 2012, 23:36 »
I redaktionen för Samnordisk runtextdatabas ingår personer från Uppsala universitet, Runverket + undertecknad. Runverket är ansvariga för numreringen av inskrifterna som vartefter publiceras i standardverket Sveriges runinskrifter SRI (kommer i januari på webben). För inskrifter från Norge bestäms numreringen, och därmed signum, av Runearkivet i Oslo. För inskrifter från flertalet andra områden, och för i SRI ännu ej utgivna svenska inskrifter, bestäms signum av redaktionen.
/Jan

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
Re: Runstenarna i sydsverige
« Svar #9 skrivet: januari 09, 2012, 20:59 »
Bra,  då bestämde det inte vind för våg

//Bussmicke (www.bussmicke.se)
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100