Författare Ämne: Ätran  (läst 11422 gånger)

Utloggad Ájlis

  • Stammis
  • Antal inlägg: 160
SV: Ätran
« Svar #20 skrivet: december 19, 2011, 10:48 »
Ájlis.

På 1800-talet utvecklades i Europa rasistiska doktriner, som hade nått sin kulmen på 1940-talet i Tyskland. Fenomenet bestod av rasbiologi och rashygien. Andreas Hansen var en av företrädaren.

Googla t.e Håkan Peterssons avhandling Nationalstaten och arkeologin för mera information.

Tack Jotuni för informationen, jag ska nu läsa.

Ja, jag känner till denna historia om rasism. Den var egentligen en fråga om makt och territorium, som det alltid varit i en värld där "skatteinsamling" varit ledstjärnan.

För att kunna undertrycka någon så måste man vara överlägsen, antingen med vapen eller moraliskt som tex av "högre, bättre" RAS.

I sig själv är detta att vi är från olika håll i världen inget dåligt, det som är dåligt är att man tillskriver detta VÄRDE.
Mer värde för att det skulle vara europeiskt tex. Sådana rasvärderingar är dåliga.

Jag är nyfiken på spännande kulturer i Asien, kurganer, ryttarfolk, hästar med hjortkronor, björnkulter och mycket annat. 

Visst har jag sett att diskussioner om språkhistoria kan urarta till värderingar också, mycket för att rasistiska värden finns underförstått.  Gamla skrifter kan ha ett intresse många gånger när man läser dem och ser igenom eventuella värderingar. Ibland är värderingarna, dvs ORDEN, bara ytliga, därför att författaren måste bekänna sig till tidsandan, utan att egentligen göra det.