Författare Ämne: Vetenskapens värld om mosslik  (läst 3989 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Vetenskapens värld om mosslik
« skrivet: december 13, 2011, 10:20 »
Mycket om järnåldern på TV just nu. Nyligen har man ju visat filmen om Den svenska järnåldern (från Öland) och också om slaget mellan romare och germaner vid Harzhorn i Tyskland.


Igår visades så en film om mosslik i Vetenskapens värld. Här frakom också bilden av en ganska brutal järnåldern. Dock diskuterade man och förde fram en del intressanta (men ibland ganska långtgående) teorier om varför dessa människor hamnat i mossen.

Vad tyckte ni som sett den?

Den kan ses på SVT Play:

http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varld

Citera
Gengångarna ur mossen.
I nästan tusen år gjorde man sig av med de oönskade; mördare, svikare, otuktiga. De sänktes i mossens bruna vatten för att försvinna för evigt, ibland med en påle genom hjärtat. Men de försvann inte, de finns där än! Garvade som gamla skinnjackor av mossens humusämnen dyker de upp ur historien och berättar om liv och föreställningar som avslöjas av deras kroppar och kläder. Mossliken undersöks med all tänkbar modern teknik, och låter oss förstå vår förhistoria.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vetenskapens värld om mosslik
« Svar #1 skrivet: december 13, 2011, 11:52 »
Tyckte det var ett bra program, vissa av teorierna var som du säger ganska långtgående men man var tydlig med att det fanns allternatia förklaringar, och om än ibland ganska kortfattat så nämnde man även dom.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Vetenskapens värld om mosslik
« Svar #2 skrivet: december 13, 2011, 13:07 »
Det har varit ganska många bra arkeologiprogram den sista tiden, vilket har gjort mig positivt överraskad; hoppas det fortsätter!
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Ájlis

  • Stammis
  • Antal inlägg: 160
SV: Vetenskapens värld om mosslik
« Svar #3 skrivet: december 13, 2011, 13:25 »
Jag har också sett filmen.

Eftersom jag samtidigt läser i Jonathan Lindström "Bronsåldersmordet" och Lotte Hedeagers "Iron Age myth and materiality", så fick jag några ahaupplevelser.

Den irländske mannen utan underkropp tex. Granhammarsmannen i förstnämnda boken har ingen underkropp. Så tänkte jag på Ötzi längre bakåt, jag tänkte på likheterna mellan honom och Granhammarsmannnen. Morden var inga rån, männen var i samma ålder  och hade förflyttat sig långt från sitt boendeställe. Det såg ut som ett rituellt mord på Ötzi, han hade varit smed, koppar, då. Granhammarsmannen verkade också ha varit en god hantverkare med alla redskap välordnade och kvar intill liket...Kanske någon följt efter dem för att döda med religiös avsikt? Fertilitetskult? Någon annan av mossliken antogs ha varit silversmed.

Smeder hade hög status i sina samhällen, de var ju tom gudaförklarade ibland.

Det var en sådan materiell kultur förr, det var maktens familjer som tillägnade sig de fantastiska föremål som tillverkades, köptes, såldes, transporterades. Man häpnar när man läser historia om vad det var man handlade med; siden, smycken, parfymer, vin, kryddor, rökelse, ädla metaller, pärlor... Det finns en berättelse om Ceasar när han stod inför att erövra England så hade han skrivit om pärlorna som fanns i engelska floder.
Klostren var stora importörer av lyxvaror när sedan kristendom tog över.

Jag tycker det var mycket intressant ur genetisk synvinkel också då jag har irländare på tredje plats, individuellt...