Författare Ämne: Skånes historia  (läst 5727 gånger)

Utloggad Charlie

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
Skånes historia
« skrivet: mars 11, 2009, 21:49 »
Kan någon rekommendera bok/böcker på svenska språket om skånes historia? Jag älskar historia men är trött på att matas med svensk historia. Måste jag läsa på danska el finns det böcker med skånsk vinkling? Inte dansk eller svensk. Jag har inga problem med att läsa danska utan det är den danska vinklingen som stör mig.
Alla blommor blommar inte samtidigt

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Skånes historia
« Svar #1 skrivet: mars 12, 2009, 23:13 »
jaa du charlie...  välkommen förresten, jag är också relativ nybörrjare här. Hoppas du får lika stor glädje som jag av forumet!

Du menar att det är stockholms, västgöta perspektivet du vill undvika, och deras danska motvsarigheter...?  som smålänning har vi det ju minst lika illa, du vet ni skåningar var nog införlivade i danmark långt innan vi var det i sverige....

Jag tycker fotevikens samling av läsvärt har synnerligen skånsk vinkling och där verkar finnas massor bra att hämta.  Så skrik på Sven Lagman så skriver han nog snart en rad och hjälper dig!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Skånes historia
« Svar #2 skrivet: mars 13, 2009, 22:25 »
Eftersom Skåne inte har ett samlingsverk i flera band över landskapets historia började jag ett sådant 1999 med ”Den skånska historien. Före skrivkonsten”. Denna följdes 2004 av ”Den skånska historien. Vikingarna.” Även om jag är författare vill jag nog rekommendera dessa om du vill ha den äldre skånska historien i relativ uppdaterad version.

Bland de äldre standardverken kan jag rekommendera Ingvar Andersson: ”Skånes historia del 1-2.” Ingvar tillhör mina favoritförfattare. Annars är standardverket Gösta Johannesson: ”Skånes historia” att rekommendera. Bland översikterna kan jag väl också nämna ”Skåne”, utgiven av Bilda förlag 2002 (men då blir jag åter partisk eftersom jag skrivit det historiska avsnittet).

Vill man gå på djupet finns hur mycket litteratur som helst. Eftersom jag är idog samlare på nyare såväl som äldre Skånelitteratur vill jag rekommendera några gamla klassiker som man fortfarande kan läsa med stor behållning:

Först ut bli Lauritz Weibull: ”Skånes historia. Från äldsta tid till Jacob Erlandsens död 1274”. Sedan kan man fortsätta i samma äldre genre med professor Otto Rydbeck: ”Den medeltida borgen i Skanör” från 1935. Här får man ingående fakta om både sillfiskets historia och utgrävning av borgen. Sedan kan man bygga vidare med den tjocka boken Nils Gösta Sandblad: ”Skånsk stadsplanekonst och stadarkitektur intill 1658”. Gösta går igenom alla skånska städer och alla kända medeltidbyggnader i städerna passerar revy på ett spännande sätt. Givetvis finns moderna litteratur men man ska inte förakta de gamla trotjänarna. Som ingång i ämnet Skånsk historia är de inte dåliga.

Vill man sedan följa tråden upp i modern tid är Skånes hembygdsförbunds årsböcker mycket intressanta. Dessa har kommit ut sedan 1930-talet. Själv tycker jag att böckerna före 1970-talet är mest intressanta. De är inte så stela och "kulturbyråkratiskt" korrekta som senare tiders facklitteratur tenderat att bli (min personliga åsikt). ”Ale – tidskrift för Skåneland” är en läsvärd tidskrift som kommer med fyra nummer om året. Den har sina rötter tillbaka till 1870-talet. Numera har den tyvärr, åtminstone för en arkeolog, fått en historisk slagsida med mycket ”akademisk” stil. Den är dock fortfarande en guldgruva.

Vill du lära dig mer om Malmös historia är Malmö fornminnesförenings årsböcker en verklig pangsak. De började komma ut 1933. Du ska däremot definitivt inte läsa ”Malmö stads historia del 1-8” som kom ut åren 1971-1995. Fullständigt vansinnig sak där man har svårt att hitta någonting intresseväckande (om man inte gillar tabeller etc förstås). Den kostade miljoner av skattemedel att ge ut och merparten av artiklarna är skrivna på högakademisk nivå. Ingen arkeologi efter vikingatiden fick förekomma eftersom de gamla historiker som var utsedda av Malmö stad som redaktörer inte ansåg att arkeologin var en vetenskap. Den kunde endast tjäna de höga historikernas artiklar med fotografier av funna pottor etc.

Utloggad Charlie

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Skånes historia
« Svar #3 skrivet: mars 15, 2009, 10:43 »
Tusen tack Sven Lagman, du är en pärla. Du var verkligen rätt person att fråga. Jag uppskattar dina svar och ska genast ta tag i detta. ;)
Alla blommor blommar inte samtidigt

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Skånes historia
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2009, 09:16 »
Andra böcker som kan vara intressanta är:

Borgar i Skåne av Anders Ödman

Vikingatiden i Skåne av Fredrik Svanberg

Det medeltida Skåne - en arkeologisk guidebok av Peter Carelli

Även Alf Åbergs bok om Skånes historia rekommenderas.

/Åsa.

Utloggad Ylman

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Skånes historia
« Svar #5 skrivet: februari 01, 2010, 23:45 »
Stort tack, Sven Lagman och Scania, för litteraturtipsen!

/ Ylman


Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Skånes historia
« Svar #6 skrivet: november 15, 2011, 18:33 »
Den här tråden utnyttjas säkert av fler än den person som ställde den ursprungliga frågan. Måste få rekommendera Sven Lagmans(Rosborn) "Historiska Vingslag-Med Sven Rosborn genom Malmös Historia".

Sven , dina artiklar i Malmömagasinet, finns väl också utgivna? Har du något ex kvar för försäljning?

Har även hittat "Skåne i Danmark-En Dansk Historia till 1658" (Harald Gustavsson, Makadam) som jag inte hunnit läsa ännu.

Måste också rekommendera Uppåkra-publikationerna, om man är intresserad av förhistoria, som dels finns på den gamla Uppåkra sajten men som även säljs på Historiska Museet i Lund.

Svens två gratisböcker som kan laddas ner från Fotevikens sajt rekommenderas också.

Thomas I