Författare Ämne: Upplänningar i dansk tjänst?  (läst 8861 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Upplänningar i dansk tjänst?
« skrivet: november 20, 2011, 15:49 »
Jag testade Historiska Museets tjänst om bakgrunden till förnamn. Testa Sven och fick en icke förväntad referens till en runsten, Husby-Lyhundra stenen, vilken skall finnas någonstans i trakten av Norrtälje och är från 1000 ekr.

Citera
Runinskrift, 1000-tal, ex. på sten i Husby-Lyhundra, Uppland: "Djärv och Orökja och Vige och Joger och Gerhjälm, alla dessa bröder läto resa denna sten efter Sven, sin broder. Han blev död på Jylland. Han skulle fara till England. Gud och guds moder hjälp hans själ."

Gick Upplänningar i tjänst i Danmark för erövringar i England?

Thomas I

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Upplänningar i dansk tjänst?
« Svar #1 skrivet: november 20, 2011, 16:34 »
Klart dom gjorde. Finns stenar med personer som gäldat tre gånger. Knut den store rekryterade folk från hela Skandinavien. När han erövrat England betalade han dem för att åka hem igen. Skötkonung och Knut var halvsyskon och verkar ha haft ett gott samarbete som möjliggjorde erövrandet av England.

Marty

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #2 skrivet: november 20, 2011, 18:13 »
Skultuna:

"Gunnald lät resa denna sten efter Gerfast, sin son, en god dräng, och han hade farit till England. Hjälpe Gud hans själ."

"Gunnald lät resa denna sten efter Orm, sin styvson, en god dräng, och han hade farit österut med Ingvar. Hjälpe Gud hans själ."

Pappan förlorade sin son på englandsfärd, och sedan styvsonen på Ingvarsresa.

Väst och öst, tungt för en fader hursom. Dessa stenar är några av mina favoriter alla kategorier, man kan inte låta bli att fundera över dessa öden.

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #3 skrivet: november 20, 2011, 19:49 »

U344 i Orkesta lämnar väl inte mycket tvivel om att upplänningar gick i dansk tjänst i England:

"Och Ulf har i England tagit tre gälder. Det var den första, som Toste gäldade. Sedan gäldade Torkel. Sedan gäldade Knut."

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #4 skrivet: november 20, 2011, 19:52 »
Då har vi en runsten med en text om en upplänning som varit i tjänst i Danmark innan 1066 ekr och som är bekännade kristen på en plats öster om Uppsala.

Om denna person varit i England under Knut den store måste detta ha skett innan 1035 ekr när Knut den store dog.

Samtidigt uppges hednatemplet i Uppsala bränts ner av Inge den äldre 1087 ekr.

Sven Estridsen som är Adam av Bremens källa till hednatemplet i Uppsala levde mellan 1020 0ch 1074 ekr

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #5 skrivet: november 20, 2011, 19:57 »
Om vi bortser från diskussionen om hednatemplet har jag undrat över hur man fått ihop den organisation som krävs för att erövra eller hota dåvarande England under Vikingatiden.

Det måste ha krävt relationer inom hela Skandinavien. Däremot behöver det inte betyda ett enat rike men olika områden måste ha haft bra kontakter med varandra. Det har varit stora projekt att planera och koordinera.

Thomas I

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #6 skrivet: november 20, 2011, 22:08 »
Skötkonung var halvbror till Knut och gift med en Polsk prinsessa. Just vid denna tidpunkt kanske Götar, Svear, Daner och Polacker håller sams. Det är under dessa speciella omständigheter Knut kan ta England. At vara kristen nära Uppsala kanske inte var så farligt, trots tempel. I exempelvis Såntorp i Västergötland finns kristna gravar redan på 800-talet i en mestadels hednisk omgivning.

Marty

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #7 skrivet: november 20, 2011, 22:47 »
Tack Marty. Din maktpolitiska teori passar mina egna teoretiska funderingar kring Skandinavien, norra Tyskland, Polen och England.

Jag gissar att begreppen Svear och Götar är underordnade  Danmark och Norge vid denna tid.

Jag har också en gissning om att Asatron blandades upp med kristna influenser långt tidigare än vad som skrivs i den officiella Svenska historieskrivningen.

Blotning och Hednatempel blir mer nedtonat under 800 ekr.
Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #8 skrivet: november 20, 2011, 22:55 »
Jag har också en gissning om att Asatron blandades upp med kristna influenser långt tidigare än vad som skrivs i den officiella Svenska historieskrivningen.

Blotning och Hednatempel blir mer nedtonat under 800 ekr.

Jag ser fortfarande inga arkeologiska bevis eller indikationer på det.

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #9 skrivet: november 20, 2011, 23:17 »
Själv tillhör jag inte den ”danska skolan” som söker dansk överhöghet via ortsnamn med Tegn etc. Ove Quist har skrivit en mycket bra c-uppsats där hans slutsats är att Svear och Götar går samman på grund av stora danska ambitioner. Adam av Bremen är för mig trovärdig i många frågor och han beskriver en verklighet som liknar den i sagorna. Jag tror att både Segersäll och Skötkonung var mäktiga personer med stora maktambitioner. Om de var Götar eller Svear vet jag inte. Som Västgöte känns det som denna del av Sverige alltid måste in under en av de riksbildande varumärkena, Svear/Daner. Förr hette det att Svearna erövrat Götarna runt 500AD, nu kör några med nån slags dansk överhöghet över stora delar av Sverige under långa tider. Den ”danska skolan” har snarare mindre på fötterna än vad ”Sveaskolan” hade. Sveaskolan för mig representeras för mig idag av personer som inte förstått att riksbildningen inte hade sin utgångspunkt i Svealand utan var en process mellan Götaland och Svealand under en längre tid.

Marty

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #10 skrivet: november 21, 2011, 00:07 »
Jag tycker nog inte heller att den "danska" skolan har så mycket på fötterna. Känns som att en sådan överhöghet borde lämnat fler spår. Tex kan man argumentera för att Olov Skötkonungs fantastiska framgång när det gällde att gifta bort sina döttrar till mäktiga härskare tyder på att han borde varit mer än en lydkonung under danskarna.

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #11 skrivet: november 21, 2011, 19:15 »
Det finns egentligen bara ett hållbart argument för "den danska skolan" (DS) och det är att Knut sa sig vara kung "för en del av svenskarna". Förr tolkade man detta som Blekinge eller nån annan mindre del. DS tolkar det som att Mälardalen eller åtminstone Sigtuna var kan under dansk kontroll. Inte ens jag som västgöte och gammalt fan till Dag Stålsjö kan hitta något i deras argumentation som håller. Att Birka låg i Västergötland och Uppsala på Kinnekulle är däremot fakta
 ;)
Marty

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #12 skrivet: november 21, 2011, 19:53 »
Nu har jag inte påstått att danskar åkte runt i Sverige och gav näsknäppar åt svear och götar i slutet av 900 talet och under 1000-talet.

Om vi tar ett nutida exempel så var både Sverige och Finland påverkade av Sovjetunionen så längre järnridån fanns. De stater som dök upp tidigt var nog ganska löst sammanhållna skapelser men kanske uppfattade som viktiga av sin omgivning. Återigen så var Danmark på tidigt tusental inget Sovjet men kanske sett som en viktig granne? Kan vara så enkelt som att tågen mot England och övriga nuvarande Europa samordnades i nutida Danmark på grund av det geografiska läget.

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #13 skrivet: november 21, 2011, 20:16 »
Kan vara så enkelt som att tågen mot England och övriga nuvarande Europa samordnades i nutida Danmark på grund av det geografiska läget.

Så tror jag mycket väl kan ha varit fallet ibland. Troligtvis drog inte enskilda individer iväg, utan man organiserade sig i större eller mindre grupper på hemmaplan först. När folk i Mälardalen ville ta del i det som skedde på de engelska öarna så var det nog naturligt att först ta sig till tex Danmark och där ansluta sig till någon skeppsbesättning.

Däremot så anordnades nog inte alla expeditioner till kontinentala Europa i Danmark. Alla källor pekar ju tex på att Ingvarståget organiserade i Mälarlandskapen. 

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #14 skrivet: november 21, 2011, 20:30 »
AndreasE. Jag förmodar att de riktigt stora härjningarna har krävt en samordning  mellan nuvarande Sverige, Danmark och Norge och då är nuvarande Danmark en naturlig samlingsplats.

Då är det ganska naturligt att nuvarande Danmark blir en referenspunkt även om det säkert inte har varit ett rike som har styrt över resten av Skandinavien under Vikingatiden

Jag har inga konkreta bevis utan bara en hypotes.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #15 skrivet: november 21, 2011, 21:02 »
AndreasE. Jag tror inte att några Mälardalståg till nuvarande Västeuropa skulle kunna passera Öresund eller Stora / Lilla Bält obemärkt. Geografin är väldigt tydlig.

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #16 skrivet: november 21, 2011, 21:11 »
Jag har inte tillräckligt bra koll på tågens storlek för att kunna säga om tex de i England var för stora för att organiseras helt lokalt i Danmark eller Norge, med enskilda grupper som slöt upp från tex östra Sverige. En källa till Ingvarståget sätter antalet män till ca 3000, och det verkar ha organiserats relativt lokalt i Mälardalen.

Inte har jag någon anledning att tro att hela härjningståg med hundratals skepp riktade mot tex England skulle ha organiserats längs nuvarande Sveriges östkust. Att tågen västerut framför allt organiserades längs de Skandinaviska västkusterna är väl logiskt. Däremot så vet vi ju som sagt att folk från östkusten deltog. 

Utloggad Stfan

• Medlem
  • Antal inlägg: 72
« Svar #17 skrivet: november 21, 2011, 21:15 »
citat "Jag tycker nog inte heller att den "danska" skolan har så mycket på fötterna"
Hmm myntmästarna i Lund och Sigtuna ? (De var engelsmän dvs. ditsända av danska kungen )
Det är väl nästan ett "kvitto"på att "den som betalar orkestern bestämmer vad som spelas"
Det kan knappast vara bara mynten som danskarna bestämde över.
Olsbrostenen skulle utan tvekan lika gärna kunna stå vid Jellinge.
Storsjöriket var ju emellertid inte så långlivat tom. biskoparna ersattes ju med tyskar ganska snart.
Det är som alltid så mycket man inte vet.
Jag läste faktiskt igår en kul sak. De danska rundborgarnas ursprung kan ha varit skånska, bland annat Borgeby.
Det är väl egentligen inget konstigt att man samlades från hela Skandinavien till vikingatåg åt både öst och väst.
Bevis för det finns väl på runstenar både här och där.

Stefan

Mot dumheten kämpa även gudarna förgäves

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #18 skrivet: november 21, 2011, 21:26 »
Myntmästaren var väl Engelsman och inte dansk? Vad sagorna och Adam säger är ju tvärtom. Att Segersäll satt i Hedeby, att Svearna i perioder regerade i Danmark. Motsatt förhållandet finns inte i någon källa.
Marty

Utloggad Stfan

• Medlem
  • Antal inlägg: 72
« Svar #19 skrivet: november 21, 2011, 21:32 »
Vem var kung i England då?  (när myntmästarna kom till Skandinavien menar jag)

Stefan
Mot dumheten kämpa även gudarna förgäves