Författare Ämne: Hågahögen vid Uppsala kontra mesopotamiska ziqqurat  (läst 3855 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Hågahögen vid Uppsala kontra mesopotamiska ziqqurat
« skrivet: november 18, 2011, 11:01 »
Maia Hagerman jämför Hågahögel vid Uppsala med Mesopotamiens ziqqurat,tempel Försvunnen värld 2011 sid 182-183) . Hon återger fynd av offermålider av ekorre och hund (usch!) samtnötdjur, svin och smågrisar som intagits vid högen.
Hon återger även en mesopotamisk tradition med "hierios gammos" där kungen har sex med kärleksgudinnan Inan na på toppen  av det heligaste templet (Hollywood har missat något här!)
och framkastar att samma tradition kann ha fúnnits i Skandinavien.

Utloggad Ájlis

  • Stammis
  • Antal inlägg: 160
SV: Hågahögen vid Uppsala kontra mesopotamiska ziqqurat
« Svar #1 skrivet: november 18, 2011, 17:21 »
Jaa, hon har nog läst samma saker som Lotta Hedeager,  "Iron Age myth and materiality" ,och kanske också boken om "The Golden Deer", allt är mycket intressant.

Jag måste lägga till den här tidningsartikeln; http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nordens-bonder-kom---fran-turkiet

Och påminna om Catal Huyuk. Samma gudinna på tron födande ett barn som är en man. Döden och födandet i ett.
Shamanen som gudinnans make och samtidigt son. En urgammal kult som man kan se utgår ur Hieros Gamos, samlaget mellan Himmel och Jord. Eller Kosmos och Kaos.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Hågahögen vid Uppsala kontra mesopotamiska ziqqurat
« Svar #2 skrivet: november 19, 2011, 10:04 »
Joan V. O`Brien i hennes "The Transformation of Hera; A Study of Ritual, Hero and the Goddess in the Iliad"
ger en vetenskaplig analys of Gudinnans utvecklingstadier. Hon börjar med att vara Potnia Theron (Mästarinna av Djuren) i jägarsamhällen, blev också Jord- eller Modergudinnan hos neolitiska bönder och transformerades in i underordnad fru till den himmelska guden i Järnålder. Joan O`Brien isolerar separata läger av de traditioner, vilka överlevde hos grekiska aojder och hamnade i slutet i Iliad. Hon finner uppbackning i andra gammalgrekiska traditioner och resultat av arkeologiska undersökningar i Heraion på Samos och Argivska Heraion i Argolis.

Märkligt nog, hieros gamos kommer inte på första platsen hos henne. Men låt oss tänka efter. Kanske som Potnia Theron  hade hon samlag med den Stora Wilda Tjuren. Kanske vid ankomst av jordbruk den mytiske Argos (personifiering av yang-livenergy av hela Argolis?) dödade den Arkadiska Tjuren (i.e. kulten av Potnia Theron och hennes partner i Arkadien) och klädde sig i hans hud. Då hade vi en präst i en förklädnad redo för hieros gamos "neolithic-style". Istället av Hera, finner han hennes prästinna - Io transformerad i kviga och
bindad till en olive-träd, redo för hieros gamos. Men oups... det är Zeus som kommer istället. Vi är redan i järnålder. Mittemellan, Hermes hinner att mörda allseende Argos och blir själv likadan i hans ställe.

OK. Det är inget märkligt med att himmelskt och jordisk livenergi (yang och yin) kopulerar på såna ställen som Hågahögen eller också på altar av senare kyrkor. Orient-ering gentemot chi-livenergi floder måste stämma i båda fallen.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Hågahögen vid Uppsala kontra mesopotamiska ziqqurat
« Svar #3 skrivet: november 21, 2011, 15:19 »
OK. Det är inget märkligt med att himmelskt och jordisk livenergi (yang och yin) kopulerar på såna ställen som Hågahögen eller också på altar av senare kyrkor. Orient-ering gentemot chi-livenergi floder måste stämma i båda fallen.

Hmm, skall man inte försöka hålla sig till någorlunda kända fakta när man diskuterar fornlämningar?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Hågahögen vid Uppsala kontra mesopotamiska ziqqurat
« Svar #4 skrivet: november 21, 2011, 19:29 »
OK. Det finns fakta i form av fasta objekt och deras fysiska analys. Sen kunde vi tala om människors motiv
att konstruera några objekt eller utföra nåt arbete eller ritual i forna tider. De sista skulle stanna inom mer eller mindre lösa antaganden. Så låt oss lämna de motiven därhän.

Som fysiskt objekt, Hågahögen är inte lik på zikkurat. Även fysiska lokaliseringen är annorlunda. Zikkurater brukade lokaliseras inom stora städer. Det enda som de kunde ha gemensam vore kanske att deras funktion -
i meningen av att uttrycka "centralitet" inom något område, var likadan. Vad jag försökte understryka på slutet var att det kunde finnas tidlösa regler vilka styrde lokaliseringen av sanktuarier av centrala rangen inom "naturreligioner". Katolicismen är också en sån religion men inte luteranismen, tycker jag.

Och en allegorisk kommentar. Jag pratade om "grenar" - chi-strömmar som ska konvergera i en sanktuarie. Det vore kanske bättre att föreställa sig ett Livets Träd på topparna av båda objekt?