Författare Ämne: Digital stad Malmö 1692  (läst 3692 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Digital stad Malmö 1692
« skrivet: november 17, 2011, 13:54 »
När jag nu ser om Malmö 1692:
http://www.fotevikensmuseum.se/malmo/artiklar/m3/m3.htm
med den tredimensionella bilden av staden, kan jag inte låta bli att tänka på hur långt framme tekniskt vi varit - och hur svag respons vi fått från Malmö kommun.
Denna teknik skulle göra det möjligt att digitalt återskapa flera historiska miljöer - ett oslagbart pedagogiskt koncept för exmpelvis skolor. Men intresset för projekt 1692 verkar ha varit svalt hos politikerna.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Digital stad Malmö 1692
« Svar #1 skrivet: november 17, 2011, 19:17 »
Ett mycket fint arbete med att återskapa stadsmiljön i Malmö på 1600-talet. Första gången jag ser panoreringarna men jag har tittat många gånger på bilderna tidigare.

Om jag får önska ett tillägg, förutom att ni återskapar resten av stan, är en minikarta som visar vad man befinner sig i dagens Malmö innerstad.

Idag har många smart phones och kan titta på detta över internet om den packeteras som en "app". Finns en Uppåkra app. Borde vara intressant för turistbyrån i Malmö eller turismsatsningar i Region Skåne.

Thomas I

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Digital stad Malmö 1692
« Svar #2 skrivet: november 17, 2011, 22:33 »
Jag kan lova er att det ni ser på de filmer som jag lagt ut på Fotevikens hemsida är absolut inget jämfört med hur långt man nu kommit, både i realism i grafiken och mängden med hus. Nästan hela Malmö är nu klart som det "exakt" såg ut 1692.

Jag själv är faktiskt upphovsman till hela projektet och det är en fröjd att se den tanke nu förverkligas som jag hade redan 1986 då jag började programmera ett spel som jag gav namnet "Malmö 1692" där man gick runt i staden på 1600-talet. På den tiden var ju grafiken ett skämt jämfört med i dag men det är kul att se utvecklingen.

Malmö är Sveriges i dag mest historielösa stad. När jag och ett antal vänner lyckades få igång projektet gjorde vi därför ett stort misstag. Självklart tyckte jag att Malmö skulle ha ansvaret för projektet och inte Fotevikens Museum eftersom det ju handlade om Malmös historia. Vilken praktmiss! Staden blev projektledare men man var det endast så länge som man fick allting betalt av och tjänade pengar på AMS-medel från staten. När regeringen för två år sedan ändrade reglerna hoppade Malmö plötsligt av och strandsatte ca tjugo arbetslösa. Foteviken var då beredd att ta över men det visade sig då att vi till Malmö skulle betala en viss procent av de AMS-anställdas löner. Det var Malmös vinst som man inte ville gå miste om. Självklart kunde lilla Foteviken inte både betala de fasta projektkostnaderna och därtill en ersättning till Malmö för ett projekt som vi var upphovsmän till. Allt gick i putten. Så stort var det med det historieintresset från Malmös sida!

Efter ett år bildade jag och två mycket driftiga personer från projektet en ekonomisk förening för att driva projektet vidare. Jag steg av från projektledningen i början av detta året eftersom min tid inte räckte till. Med enormt stor glädje ser jag dock hur dessa två nu håller på att slutföra projektets första fas, uppbyggandet av stadens hus och kvarter och installerandet av en motor som gör att du själv kan vandra hur du vill i staden. Man har i dag ca 170 långtidsarbetslösa på projektet som alla får en chans till en unik utbildning och praktik i digital hantering. Sådant värmer – att man kunnat använda historia till ett socialt mycket vällyckat projekt som ger långtidsarbetslösa en chans att komma tillbaka. Skäms Malmö – tusenfalt skäms!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Digital stad Malmö 1692
« Svar #3 skrivet: november 17, 2011, 22:52 »
Jag är mycket nöjd med det som ni har lagt ut så här långt men att ni kommit ännu längre är en tidig julafton för mig och andra som är intresserade av Malmös utveckling.

Bra jobbat Sven Lagman & Foteviken. Jag ser fram emot att se de slutliga resultatet.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Digital stad Malmö 1692
« Svar #4 skrivet: november 19, 2011, 20:57 »
Sven. Prata med dina supporters här på forumet. och ute på internet Det ni har gjort är fantastiskt men i nästa steg skall det hittas rätt engagerade publik som kan föra budskapet vidare.

När jag ser vad ni har gjort och försöker ge feedback kan det vara bra med en dialog. Jag är säker på att du har många bra kanaler som du pratar med men vill du inte diskutera utvecklingen av ert arbete..

Tekniken gör att man kan köra en bildserie som denna på mobiler idag, vilket inte var möjligt för 3-4 års sedan.

Thomas I

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Digital stad Malmö 1692
« Svar #5 skrivet: november 22, 2011, 20:16 »
Var uppe på "Malmö 1692" i dag och lånade ut mina exerpter på skattetaxeringslistorna för åren 1690, 1692 och 1694 för hela dåtida Malmö. Det som är spännande är att man i projektet har exerperat, renskrivit, mer än 25.000 dåtida dokument vars innehåll bildar underlag för hela stadsrekonstruktionen. Vilken stad har gjort ett så enormt källmaterial tillgängligt digitalt? Här finns allt från detaljerade bouppteckningar från 1600-talet till våldsamma brottshandlingar på gator och bakgårdar där man också beskrivit miljöerna. Tråkigt bara att Malmös intresse lyser med sin frånvaro.

Fortfarande har man dock inte lagt ut några "rörliga bilder" på sin Internetsida. Fick med mig ett antal videosekvenser som jag kommer att visa i mitt föredrag på Malmö Stadsarkiv i morgon onsdag 19.00 för Malmö släktforskarförening.
Ni kan se den nya Internetsidan här:
http://www.virtualhistory.se

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Digital stad Malmö 1692
« Svar #6 skrivet: november 22, 2011, 22:16 »
Gisses Sven. Helt fantastiskt. Jag har bara tittat på ett fåtal bilder så här långt men det är verkligen något helt nytt när det gäller att levandegöra historia!

Nästa steg är att få in detta i smarta mobiler så att man kan se dessa bilder när man vandrar runt i Malmö.

Ett annat förslag är att lägga till en blogg(om den inte redan finns) där en känd arkeolog, bosatt i Malmö, skriver en text om arbetet fortlöpande.

Kan man gå in genom portarna i stadsmuren är det extra krydda på upplevelsen?

Thomas I