Författare Ämne: Psalmbokens språk- ett mannens språk?  (läst 4491 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Psalmbokens språk- ett mannens språk?
« skrivet: november 16, 2011, 14:29 »
Är psalmtexternas språk kvinnodiskriminerande?

Citera
Teologen och prästen Agneta Lejdhamre har i sin avhandling undersökt psalmtexter ur ett jämställdhets- och kyrkosynsperspektiv. Hon konstaterar att de är tydligt diskriminerande för kvinnor och föreslår ett språk som utmanar föreställningarna om kön. Disputationen ägde rum vid Uppsala universitet den 11 november.

Citera
Agneta Lejdhamres analys visar en tudelad förståelse av kön, som är diskriminerande för kvinnor: Långt fler män än kvinnor förekommer; män är de som har haft betydelse för kristen tro och tradition; mäns sexualitet nämns inte; benämningar på män sammanfaller ofta med benämningar på Gud. Medan kvinnor framträder ytterst sällan och skildras som beroende av någon annan; kvinnors sexualitet framställs som föredömlig i den mån den inte levs ut – Maria är typexemplet här – och klandervärd i den mån den levs ut; benämningar på kvinnor sammanfaller aldrig med benämningar på Gud. När psalmtexterna talar om ”syndare” avses alla människors bristfulla natur och när texterna talar om ”synderskor” avses kvinnor med underförstådd lösaktig sexualmoral.

http://www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelanden/psalmbokenssprakettmannenssprak.5.794d6c4e1339fee7cc5800045.html

Håller ni med Agneta Lejdhamre?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Psalmbokens språk- ett mannens språk?
« Svar #1 skrivet: november 16, 2011, 14:36 »
Tja, det kan väl knappast förvåna någon? En majoritet av psalmerna skrevs ju i en tid då samhället var mycket mindre jämställt än idag, och kyrkan har väl aldrig varit den mest progressiva institutionen?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Psalmbokens språk- ett mannens språk?
« Svar #2 skrivet: november 16, 2011, 14:53 »
Visst är bibeln ett verktyg för att tygla den "hedniska" sexualiteten, kvinnan...

Men personligen så tycker jag att det mesta rörande genus har spårat ur, jag orkar liksom inte lyssna längre.

  http://www.youtube.com/watch?v=NDC0lL_AzPc&feature=fvwrel

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Psalmbokens språk- ett mannens språk?
« Svar #3 skrivet: november 16, 2011, 15:01 »
Jag tycker väl att hon har missuppfattat sitt uppdrag som präst i svenska kyrkan; hon kanske borde söka sig till Wicca eller Forn sed? ;)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Psalmbokens språk- ett mannens språk?
« Svar #4 skrivet: november 16, 2011, 15:34 »
En liknande debatt har förts om nationalsånger och soldatvisor:
http://ingeb.org/Lieder/deutschl.html
Vitsigast är nog att den andra versen av "Deutschland,Deutschland" censurerades bort redan under nazitiden. "Du gamla,du fria" har ännu inte censurerats.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Psalmbokens språk- ett mannens språk?
« Svar #5 skrivet: november 16, 2011, 16:45 »
En liknande debatt har förts om nationalsånger och soldatvisor:
http://ingeb.org/Lieder/deutschl.html
Vitsigast är nog att den andra versen av "Deutschland,Deutschland" censurerades bort redan under nazitiden. "Du gamla,du fria" har ännu inte censurerats.

Jag gillar första versionen bäst: "du gamla, du friska" :)

...men visst har väl en del velat förbjuda, särskilt den andra versen?
...och vi har faktisk ingen officiell nationalsång, SD har motionerat om att göra den officiell flera ggr men det har avslagits - nu tror jag S skall lägga samma förslag, då kommer det nog plötsligt att vara acceptabelt antar jag.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1012&artikel=4800948 

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Psalmbokens språk- ett mannens språk?
« Svar #6 skrivet: november 16, 2011, 18:15 »
Jag tycker väl att hon har missuppfattat sitt uppdrag som präst i svenska kyrkan; hon kanske borde söka sig till Wicca eller Forn sed? ;)

Jag tycker att det är jättebra att det finns folk inom kyrkan som vågar vara progressiva, sticka ut och faktiskt försöka förändra saker för det bättre inifrån. Jag är inte själv troende, men jag uppskattar att svenska kyrkan är så modern och sansad som den är, och det tror jag beror på att det faktiskt har funnits människor inom den som har vågat ta ställning mot gammal ortodoxi.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Psalmbokens språk- ett mannens språk?
« Svar #7 skrivet: november 17, 2011, 10:09 »
Jag är väl själv en slags hedning, som tycker att religion mest är en privatsak, men blir en smula förvånad över hur lätt vissa företrädare för svenska kyrkan tar på urkunder och liturgi. Deet mest flagranta övertrampet på senare tid är när en judisk rabbin och en muslimsk imam tilläts hålla gudtjänst i Storkyrkan i samband med riksdagens öppnande. I missionsbefallningen står det "Gån för den skull ut och gör alla folk till lärjungar, döpande dem i...." Judar och muslimer är således per definition hedningar, kanske inte på samma sätt som voododyrkare eller asatroende, men ändå...... ;)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Psalmbokens språk- ett mannens språk?
« Svar #8 skrivet: november 17, 2011, 10:23 »
Jag är väl själv en slags hedning, som tycker att religion mest är en privatsak, men blir en smula förvånad över hur lätt vissa företrädare för svenska kyrkan tar på urkunder och liturgi. Deet mest flagranta övertrampet på senare tid är när en judisk rabbin och en muslimsk imam tilläts hålla gudtjänst i Storkyrkan i samband med riksdagens öppnande. I missionsbefallningen står det "Gån för den skull ut och gör alla folk till lärjungar, döpande dem i...." Judar och muslimer är således per definition hedningar, kanske inte på samma sätt som voododyrkare eller asatroende, men ändå...... ;)

Vissa kristna, muslimer och judar anser sig dock vara "bokens folk" vilket gör att de trots allt känner en viss samhörighet, speciellt i förhållande till andra religioner, vilka betraktas som mer hedniska.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Psalmbokens språk- ett mannens språk?
« Svar #9 skrivet: november 17, 2011, 11:14 »
Citat Adils:
Citera
Deet mest flagranta övertrampet på senare tid är när en judisk rabbin och en muslimsk imam tilläts hålla gudtjänst i Storkyrkan i samband med riksdagens öppnande. I missionsbefallningen står det "Gån för den skull ut och gör alla folk till lärjungar, döpande dem i...." Judar och muslimer är således per definition hedningar, kanske inte på samma sätt som voododyrkare eller asatroende, men ändå......
"Alla folk" syftar här ju till folken i det romerska riket och deras grannar- Jesus räknade knappast judarna som "hedningar" och muslimer fanns inte ¨på denna tid.

Kritiska forskare menar att bibelcitatet ovan är lagt i Jesu mun senare, när missionen bland judarna misslyckades.