Författare Ämne: Kan historieämnet rädda världen?  (läst 2327 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Kan historieämnet rädda världen?
« skrivet: november 03, 2011, 11:37 »
Vissa historielärare och debattörer har fört fram den tanken. Det visas i en ny avhandling:

Citera
Avhandlingens genomgång av Historielärarna Förenings Årsskrift bygger på tre teman som hämtats från den historiedidaktiska vetenskapen: Historieämnets relation till den akademiska disciplinen, historieämnets samhällsorienterande potential och historieämnet i fredens tjänst. Det avslutande kapitlet innehåller en diskussion där författaren driver uppfattningen att historieämnets ställning har hävdats med argument som i det närmast har en religiös karaktär. I årsskriften återkommer föreställningar som handlar om att historieämnet kan ge människan en trygghet i tillvaron och att elevers studier i historia kan bidra till att skapa fred i världen. Därför föreslås att kommande studier av sökandet efter legitimitet för skolämnen i svensk utbildning tar som sin utgångspunkt att de studerar det moderna samhällets djupaste drömmar och förhoppningar om räddning från det makter som för tillfället definieras som det onda. Inte minst med tanke på att det idag talas om religionernas återkomst i det offentliga och det mångreligiösa klassrummet, är det viktigt att pröva om det inte går att revidera bilderna av 1900-talets svenska sekulära samhället, fritt från alla former av religiösa inslag.


Hallenius Mikael, 2011: Clio räddar världen: En analys av argumentationen för historieämnets ställning i det svenska skolsystemet i Historielärarnas Förenings Årsskrift, 1942-2004

http://forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelanden/historieamnetraddarvarlden.5.2c31d0ec133232edafd800011.html

Ju äldre desto bättre.