Författare Ämne: Några program på "Kunskapisen".  (läst 6481 gånger)

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Några program på "Kunskapisen".
« skrivet: september 20, 2011, 21:31 »
Insåg just att jag missade ett program om Machu Picchu på TV2 tidigare ikväll. Tydligen ska det gå i repris på Kunskapskanalen den 23/9, 25/9 och 26/9 så man får väl pricka in det då. Kanske finns det på SVT Play.

Igår var det också ett ganska bra program på Kunskapskanalen som hette "Människans planet", med temat människan-havet. Det var inte arkeologi, men väl etnologi/etnografi, och gav en del tankar, tycker jag, om hur fantastisk människan är på att anpassa sig och utnyttja havets resurser. Bl.a. fick man se en häftig "lågteknisk" jakt på kaskelot med handkastade harpuner från småbåtar. (Grymt för valen, kan man tycka, men ändå).
En annan man visade hur han ensam jagade haj från en liten kanot, med hjälp av en snara fäst vid en träplanka. Han lurade på hajen denna anordning (med hjälp av bete), hajen fick snaran runt kroppen och tvingades släpa omkring på träplankan, varvid hajen inte kunde dyka, utan så småningom blev uttröttad. Plankan gjorde att det syntes lätt var hajen befann sig, och utmattad blev den då ett lätt byte för mannen i kanoten. Båda de nämnda jakterna var egentligen sådana metoder som även skulle kunna ha utförts på stenåldern. Kanske går detta program i repris i Kunskapskanalen framöver, har inte kollat det. (Dock var det deprimerande att se männen från Filipinerna som tvingades fiska på livsfarligt sätt med kompressordykning.)

/Mats

Utloggad Jerrark

• Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Några program på "Kunskapisen".
« Svar #1 skrivet: september 21, 2011, 08:33 »
Förr i tiden fiskade man med "kavling" här i Sverige (metoden finns kvar och kallas idag för flyt-angling och redskapen för flytangeldon. Materialet i dagens flytangeldon är dock annorlunda än i gårdagens kavling). Det bestod av en träbit med en lina krok och bete. När fisken tog betet så hindrades den att dyka av den flytande träbiten (en bräda eller rund kavle) och blev snart uttröttad. Lite av samma idé. Dessutom har ju snarning av fisk, åtminstone i sjöar och åar förekommit i vårt land också. Däremot har jag nog aldrig hört talas om en skallra att locka fisk med. Någon som känner till något exempel på det från våra trakter av världen?

Sådana här etnografiska exempel är väldigt intressanta och öppnar ens ögon för hur det kan ha gått till även här en gång i tiden. Dessutom hjälper de oss att tolka underliga redskap som vi kan finna i det arkeologiska materialet.

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #2 skrivet: september 21, 2011, 08:54 »
Förr i tiden fiskade man med "kavling" här i Sverige (metoden finns kvar och kallas idag för flyt-angling och redskapen för flytangeldon. Materialet i dagens flytangeldon är dock annorlunda än i gårdagens kavling). Det bestod av en träbit med en lina krok och bete. När fisken tog betet så hindrades den att dyka av den flytande träbiten (en bräda eller rund kavle) och blev snart uttröttad. Lite av samma idé. Dessutom har ju snarning av fisk, åtminstone i sjöar och åar förekommit i vårt land också. Däremot har jag nog aldrig hört talas om en skallra att locka fisk med. Någon som känner till något exempel på det från våra trakter av världen?

Sådana här etnografiska exempel är väldigt intressanta och öppnar ens ögon för hur det kan ha gått till även här en gång i tiden. Dessutom hjälper de oss att tolka underliga redskap som vi kan finna i det arkeologiska materialet.

Så fiskade jag många ggr med kompisens morfar när jag var liten - har för mig att han sa att vi "la bult". Otroligt effektivt fiske - en mjärde, lite snöre, några krokar och något flytämne - ett dygn senare = tio gäddor.

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #3 skrivet: september 21, 2011, 13:06 »
Såg att "Människans planet" går på Kunskapskanalen torsdag kväll (22/9), sannolikt reprisen på just avsnittet om havet.

/Mats

Utloggad Jerrark

• Veteran
« Svar #4 skrivet: september 21, 2011, 13:51 »
Första avsnittet finns också på SVT Play

http://svtplay.se/v/2537307/manniskans_planet/del_1_av_8

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #5 skrivet: september 27, 2011, 09:02 »
"Människans planet" seglar upp som mitt favoritprogram på TV just nu, det är mycket välgjort och intressant. Det görs faktiskt inte så många produktioner längre som har etnografi som huvudämne, men detta program kan väl rubriceras så, med människans anpassning till naturen som tema. Igår handlade det om hur människan anpassat sig i miljöer med extremt lite vatten.

När jag växte upp så sändes det en del program med "upptäcksresanden" och etnografer som Rolf Blomberg, Bengt Danielsson, Sten Bergman m.fl. Mina föräldrar satt klistrade kring dessa program om människor och miljöer i Kamtjatka, Sydamerika, Söderhavet och andra avlägsna platser. Som barn i lågstadieåldern (detta var sent 50-tal, tidigt 60-tal) så förstod man allvaret och det storslagna i detta, hur olika människor levde på vårt jordklot och hur tufft det är på många håll. Kanske grundlade detta mitt senare arkeologi-intresse, vad vet jag. Hur som helst så fick bilden av Pippi Långstrumps och Kalle Ankas negerkungar ge vika för verkligheten, även om man redan då förstod att det var en verklighet som var på väg att försvinna och ersättas av en modern tid.

Var har detta TV-utbud tagit vägen? Naturprogram, och t.o.m. arkeologi-program produceras i ganska stor mängd. Vi vet precis hur en padda kan överleva flera år i Kalahari-öknen, men har bara dimmiga begrepp om hur människan gör (eller snarare, har gjort traditionellt) i liknande situation. Anses det idag lite fult att göra reportage rakt av från olika traditionellt levande folkstammar? Naturligtvis är det många sådana kulturer som försvinner idag, marginaliserade sedan lång tid tillbaka. Dagens etnografiska reportage är kanske istället gjorda i slumområden i Rio de Janeiro eller soptippar i Calcutta, men det är liksom inte samma grej. De visar oss vart vi är på väg, men man lär sig inte varifrån vi kommer, och man får ont i magen på köpet när man ser dessa stackars människor.

Fram för lite hederlig gammaldags etnografi, om det så ska dammas av någon gammal Rolf Blomberg-produktion (svartvitt förstås) ur SVT:s arkiv!   ;)

/Mats

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #6 skrivet: september 27, 2011, 12:33 »
Håller med dig helt Mats.  Du kan antagligen se minst 5, ibland 10 olika program om rymden på SVT's kanaler varje vecka, jag tror inte programchefens intresse riktigt speglar vad vi, alltså samhället, vill och bör se!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Jerrark

• Veteran
« Svar #7 skrivet: oktober 10, 2011, 16:24 »
Här är mer info om Människans planet (Human Planet):

http://www.bbc.co.uk/programmes/b00rrd83

Citera
Human Planet is an awe-inspiring, jaw-dropping, heart-stopping landmark series that marvels at mankind's incredible relationship with nature in the world today.

Utloggad Jerrark

• Veteran
« Svar #8 skrivet: oktober 11, 2011, 10:09 »
När man ser dessa program så ställer man sig ibland samma fråga som Göran Burenhult ställde i en av sina böcker:

"Är det större välfärd att sitta i en bilkö på väg till jobbet än att paddla ut i lagunen och fiska dagens middag?"

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #9 skrivet: oktober 11, 2011, 17:11 »
Vi slipper i alla fall bli stungna av bin i ett träd på 40 meters höjd utan säkerhetslina, i jakt på honung (som i gårdagens avsnitt)  ;)

/Mats

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #10 skrivet: oktober 11, 2011, 23:01 »
Jag frågade mig själv, hur många folk har bott i träden genom historien, och drömde om en skandinavisk jägar-samlare kultur bosatta bland ekarnas grenar, väl skyddade för livsfarliga vargar och vildsvin!  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Jerrark

• Veteran
« Svar #11 skrivet: oktober 24, 2011, 09:29 »
Senaste programmet av Människans planet var klart fascinerande. Här betonades hur viktiga gräsen och gräsmarkerna varit i de mänskliga kulturernas utveckling. Här fick man också se prov på hur jägare tre jägare i Kenya, beväpnade endast med pilbågar, skrämde bort femton lejon från deras byte. Kanske liknande scener har utspelats ända sedan mänsklighetetns barndom.
I programmet fick vi också se hur Massaier samarbetade med honungsgökar för att hitta honung.

Vi fick även följa ett formligt krig mot blodnäbbsvävare som hotade att äta upp risskörden för några Tanzaniska bönder. I det kriget användes en ganska brutal metod att få bort fåglarna.

Till detta kommer flera andra intressanta episoder om människans uttnyttjande av världens gräsmarker.

Programmet kan ses på SVT Play

http://svtplay.se/t/166070/manniskans_planet

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #12 skrivet: oktober 25, 2011, 08:40 »
Ja, återigen ett sevärt avsnitt. Varje program i den här serien bjuder faktiskt på en del oväntade företeelser. Och visar på att människans uppfinningsrikedom var en egenskap långt före modern tid.

/Mats