Författare Ämne: Ny här  (läst 13852 gånger)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Ny här
« Svar #20 skrivet: november 02, 2011, 21:26 »
Så man kan se vart föremålet kommer från med hjälp av kontexten, är det via partiklar, som tillhör natur osv, sedan ser man via karta beroende på halter vart den passar in?

Föremålets kontext är ju var det hittades, alltså var någonstans det hamnade i marken, vid vilken tidpunkt och i vilket sammanhang. Det är inte "partiklar" i naturen man tittar på, utan det rumsliga sammanhanget. Var någonstans hittades föremålet? På vilket djup? Vad bestod jordlagret som det hittades av? Finns det rester efter anläggningar vid fyndplatsen som berättar om vad för plats det var när föremålet användes, och varför föremålet hittades just där?

Var det tillverkades sägs inte av kontexten, däremot kan man ofta säga någonting om ursprung genom att titta på stil och material.

Ofan, det händer ju inte varje dag den heller!  ;) Kunde det vara Bacchus?

Nej, det var inte Bacchus, utan troligtvis antingen Zeus Serapide eller Asklepius.

Här är några bilder från utgrävningen, med huvud av statyn: http://english.sina.com/life/p/2008/1211/204109.html

Jag syns faktiskt i det tredje bilden uppifrån, högst upp i vänstra hörnet.

Utloggad Att finna är att leva

  • Novis
  • Antal inlägg: 12
SV: Ny här
« Svar #21 skrivet: november 02, 2011, 21:45 »
Nu var det ett tag sedan frågan ställdes, men ja, jag är utbildad arkeolog. Nu jobbar jag dock med annat, men jag har sett några stolphål i mina dar :)
Det är aldrig försent  ;D
Men hur kommer det sig att du bytte? (Du behöver inte svara på den) Jag tänkte bara om det tillhörde att Sverige är i överflöd av arkeologer om jag har förstått allt rätt.
Hur länge har du vart arkeolog?

Utloggad raxvald

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Ny här
« Svar #22 skrivet: november 02, 2011, 22:52 »
Jo, det utbildas enormt många fler arkeologer än det finns arbete till.

Jag jobbar med produktutveckling och produktdesign numera och tro det eller ej, men arkeologin är riktigt bra att ha i bagaget. Vid ett tillfälle skulle jag designa en produkt och tog mycket inspiration från drakhuvudet som ofta finns på runstenar - de flesta här på sidan skulle märkt dessa likheter, men jag fick tvärtom en massa beröm av uppdragsgivaren för att det var ett så modernt uttryck... Exempel på tidlös design kanske? :)

Utloggad Att finna är att leva

  • Novis
  • Antal inlägg: 12
SV: Ny här
« Svar #23 skrivet: november 03, 2011, 00:21 »
Jo, det utbildas enormt många fler arkeologer än det finns arbete till.

Jag jobbar med produktutveckling och produktdesign numera och tro det eller ej, men arkeologin är riktigt bra att ha i bagaget. Vid ett tillfälle skulle jag designa en produkt och tog mycket inspiration från drakhuvudet som ofta finns på runstenar - de flesta här på sidan skulle märkt dessa likheter, men jag fick tvärtom en massa beröm av uppdragsgivaren för att det var ett så modernt uttryck... Exempel på tidlös design kanske? :)
Jag kunde gissa det..
Absolut, haha.. det skulle nissen som rista i runstenen att hans målning lever idag, fast med lite förändringar så den blir modern. Jag tror att just vikinga symnoler,saxiska osv kommer komma tillbaka, det är redan på gång, se bara ökade lajv intressen, ökad vikinga/folk musik. Dröjer nog fan inte länge innan man skaffar får till sin uteplats  ;)