Författare Ämne: Hjälp med identifiering, ristning på häll.  (läst 2794 gånger)

Utloggad Skogsmulleindahouse

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Hjälp med identifiering, ristning på häll.
« skrivet: oktober 28, 2011, 15:55 »
Hej!

Skulle vilja ha lite hjälp med att identifiera vad detta är för något.

Hittade dessa ristningar vid en häll vid en klack. I direkt anslutning till hällarna finns flera bronsåldersgravar (rösen).

Då platsen är en populär utflyktsplats sen urminnes tider så antog jag först att det var en modernare ristning, kan tyvärr inte uttyda vad det är/står.

Men fantasin sätter ju igång, någon som kan se vad det är och ett försök till datering?

Vill behålla platsen för mig själv änsålänge, kan säga att det är i Dalarna iaf....Har tyvärr ingen bättre bild.

Utloggad Skogsmulleindahouse

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Hjälp med identifiering, ristning på häll.
« Svar #1 skrivet: oktober 28, 2011, 16:15 »
Förrsten så finns dom inte registrerade någonstans,ringt till kommunen och berörda myndigheter som inte visste något. Var täckt med mossa innan...

Nån arkelolog på muse´t i länet ska tydligen ringa upp mig i veckan.

Vad tror ni att det kan vara?

Utloggad raxvald

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Hjälp med identifiering, ristning på häll.
« Svar #2 skrivet: oktober 28, 2011, 17:23 »
De diagonala strecken ser ut att vara för djupa och smala för att de skulle kännas så värst gamla. Om de är gjorda av människohand skulle de behöva vara gjorda med något mycket vasst, hårt och smalt föremål. Jag tror knappt en huggmejsel skulle kunna göra sådana sprickor, men det är svårt att se på ett foto.

Jag skulle gissa att det är naturliga sprickor, eller vittringar i berget.

Utloggad Skogsmulleindahouse

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Hjälp med identifiering, ristning på häll.
« Svar #3 skrivet: oktober 28, 2011, 17:50 »
Det finns en tydlig "board" som inte syns bra i bilden, dom linjära strecken binds ihop på vissa ställen.  Verkar nästan slingra sig runt en "board" om ni vet vad jag menar

Utloggad Skogsmulleindahouse

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Hjälp med identifiering, ristning på häll.
« Svar #4 skrivet: oktober 29, 2011, 08:46 »
Kan moderator flytta den här till rätt ämne?

Bifogar med en lite ritning där jag visar hur "boarden" ser ut, den är tydligt ristad.