Författare Ämne: Bevara runstenarna  (läst 3561 gånger)

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
Bevara runstenarna
« skrivet: oktober 27, 2011, 14:52 »
Hej!
Just nu håller man på att digitalisera Sveriges runinskrifter, och en ny version av rundatabasen verkar vara på G. Men hur går det med de riktiga runstenarna? Finns kanske redan trådar om detta, i så fall ber jag om ursäkt.
Om man ska ge sig ut och titta på runstenar nu är det stor chans att man kommer fram till en sten som man eventuellt kan tyda några runor på, men mossa täcker det mesta. Digitaliseringen fick 500 000:-, men man skrotar runstensfadderprojektet.
Jag är säker på att jag inte är den enda som gärna skulle se detta projekt uppstartat igen!
Finns någon som är mer mitt i smeten som vet hur detta fungerar?

Tack på förhand
// Lars Croft

Utloggad Magnus Källström

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Bevara runstenarna
« Svar #1 skrivet: oktober 28, 2011, 13:48 »
En mycket vänlig själ har lärt mig hur man gör länkar i Arkeologiforum. Så här skulle det ha sett ut:

Hej!

Fadderverksamheten är inte alls nedlagd, men vi tar inte emot några nya faddrar för närvarande och verksamheten kommer att utvärderas (se http://www.raa.se/cms/extern/kulturarv/arkeologi_och_fornlamningar/runstenar/fadderverksamhet.html). Det finns också en del att läsa i Anders Kaliffs nyligen publicerade utredning om runverksamheten vid Raä.

Det pågår en kontinuerlig vård, granskning och uppmålning av Sveriges runstenar efter ett bestämt program. Ett rättesnöre är också att stenarna inte ska rengöras och uppmålas med alltför täta intervaller, som varje rengöring också påverkar stenen. Det ska därför helst dröja ca 20 år mellan gångerna. Vi håller just nu också på att pröva olika typer av nya rengöringsmetoder, bl.a. på Granbyhällen i Orkesta.

Hälsningar

Magnus Källström
postdoc inom runforskningsområdet vid Raä



Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Bevara runstenarna
« Svar #2 skrivet: oktober 28, 2011, 17:20 »
Jag skulle kunna tänka mig att det blir lite skillnad i lav/mosstillväxt, vittring m.m. huruvida ristningen ligger horisontellt eller vertikalt. Har för mig att på Granbyhällen så ligger den ganska så horisontellt, medan de flesta runristningar (på runstenar) ligger vertikalt. Möjligen skulle en vertikal ristning klara sig bättre mot frostsprängning osv., vattnet rinner ju av och mossan bör ha svårare att få fäste.
Funderar alltså på om det är så representativt att labba med den hällen vad gäller run-hantering? Liknar kanske mer situationen för bronsålderns ristningar. Eller är jag ute och cyklar?

/Mats

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
SV: Bevara runstenarna
« Svar #3 skrivet: oktober 31, 2011, 00:54 »
Magnus, nu fick jag bittert erfara skammen när man har skaffat sig åsikter ryktesvägen  ;) Tack!

Utloggad Magnus Källström

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Bevara runstenarna
« Svar #4 skrivet: oktober 31, 2011, 09:08 »
Hej

Naturligtvis är det skillnad på stående stenar och liggande hällar, men runhällar har visat sig vara särskilt problematiska eftersom de numera ser ut att överlavas rätt kraftigt på bara 3-4 år efter rengöring. Det gör det i stort sett meningslöst att försöka hålla denna typ av ristningar rena. Vid Granby prövas därför fyra olika metoder samtidigt på samma yta för att utvärdera de olika rengöringsmetoderna.

Hälsningar

Magnus

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Bevara runstenarna
« Svar #5 skrivet: oktober 31, 2011, 12:43 »
Hur är det numera inom vården av runristningar, brottas man också med själva vittrings-/frostsprängningsproblemen på liknande sätt som man gör inom hällristningsvården, och som vi diskuterat bl.a. här? Hällristningarna från bronsåldern har ju i och för sig utsatts för väder och vind något årtusende längre än runristningarna. Men samtidigt anser man väl att surhetsgraden, och därmed vittringen, har accelererat det senaste århundradet, så det borde väl drabba hällristningar och runristningar lika hårt?

/Mats

Utloggad Magnus Källström

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Bevara runstenarna
« Svar #6 skrivet: november 01, 2011, 07:51 »
Jo, visst påverkas runstenar också av frostsprängningar och luftföroreningar, men i vilken utsträckning är svårt att säga. Det skrevs ju som bekant en rapport om runstensvittring för tio år sedan http://www.raa.se/publicerat/9172092165.pdf, och Raä arbetar med att följa upp den genom att bl.a. pröva nyare metoder som t.ex. laserskanning. Jag är dock inte direkt inblandad i detta arbete och vet därför inte detaljerna.

Förresten har det kommit en artikel i en lokaltidning om experimentet på Granbyhällen, se s. 18 i http://epaper.mitti.se/edoris?tem=epaper_miva#

Hälsningar

Magnus

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Bevara runstenarna
« Svar #7 skrivet: november 01, 2011, 08:09 »
Tack för förklaringen och länkarna. Vet att man använt tvättning med sprit också för hällristningar i Bohuslän, så det kan kanske funka bra, men det måste väl förstås göras om igen efter några år.

(Utgår från att det där med "högtryckstvätt" under bildtexten i lokaltidningen blev en miss av journalisterna - det vore nog att ta i för hårt!).

/Mats