Författare Ämne: Numren på skyltar...och stenar i Vingåkerområdet?  (läst 4465 gånger)

Utloggad varg

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Numren på skyltar...och stenar i Vingåkerområdet?
« skrivet: augusti 04, 2005, 23:25 »
Är ny här så hoppas att jag lagt in ämnet på rätt ställe...annars får en mod. flytta på tråden...Och hoppas det inte blir för flummigt...:)

Hittade en runsten idag, nere i Lytterstabadet i Vingåker. På en liten skylt intill stenen står det "Runinskrifter 73", vad betyder siffran?

Och någon här som vet vart det finns mer stenar/fornlämningar i Vingåkersområdet, eller närheten? Vikingar bodde här i Vingåker (på den tiden Wikinghaker) och nåt har det lämnat, men har inte hittat information om vad.

/Finnen

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Numren på skyltar...och stenar i Vingåkerområdet?
« Svar #1 skrivet: augusti 04, 2005, 23:53 »
De flesta (de som man kände till när nedstående böcker skrevs) av Sveriges runstenar finns redovisade i verket Sveriges runinskrifter och är där uppdelade på landskap. Numret är löpnumret i dessa böcker. Gissar jag rätt om det stod Södermanlands runinskrifter 73 eller Sö 73 på skylten? Läs mer på: http://www.raa.se/arkeologi/runstenar.asp

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad varg

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Numren på skyltar...och stenar i Vingåkerområdet?
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2005, 00:46 »
Jo, Södermanlands Runinskrifter 73.

Har kollat på sidan och erkänner att jag måste vara aningen puckad för jag hittar inte vad det betyder? Antar att "Sö 73" betyder nånting med Södermanland 73, 73dje stenen i södermanland? :P Har ingen aning, gissar hejvilt nu.

/Finnen

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Numren på skyltar...och stenar i Vingåkerområdet?
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2005, 00:57 »
Japp, den 73:e registrerade stenen i Södermanland. :) Märk att det fortfarande görs nyfynd (eller återfynd av försvunna stenar) som redovisas i t ex tidsskriften Fornvännen.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :