Författare Ämne: Hreidhavet på Rökstenen?  (läst 8218 gånger)

Utloggad raxvald

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
Hreidhavet på Rökstenen?
« skrivet: oktober 26, 2011, 18:24 »
I Tjodrik-strofen på Rökstenen finns en rad som brukar översättas "hövding över Reidhavets kust". Jag har tittat lite på alternativa tolkningar till detta, men även om det finns alternativa idéer på mycket av stenens text så råder det närmast konsensus på denna punkt.

Min fråga är om det inte är mer sannolikt att "strontu hraiþmaraR" ska översättas med "Hreidmars strand", som en anspelning på uttergälden och guldet där? Översättningen till Reidhavet känns som att gå över ån efter vatten när Hreidmar är en så välkänd figur.

Finns det teorier som berört detta, förutom Åke Ohlmarks som nämner Hreidmar i bakgrunden?

Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
SV: Hreidhavet på Rökstenen?
« Svar #1 skrivet: oktober 27, 2011, 19:38 »
Jag känner mig lite osäker på Hreidmar men han hör väl till mytologin tror jag? Jag är ändå lite nyfiken på detta med Reidhavet och kanske ett samband med vad jag hört om Reidgotaland..? Det nämns om ynglingakungen Dag den vise och hans sparv som skulle ha blivit dräpt i Reidgotaland. Kan Reidhavet och Reidgotaland ha något samband och var någonstans skulle detta finnas (hört olika uppgifter om detta)? Kanske gick ifrån ämnet lite.. ursäkta. Teorin om att översätta Rökstenens text till "Hreidmars strand" är intressant men jag har inte hört det förr.

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Hreidhavet på Rökstenen?
« Svar #2 skrivet: oktober 27, 2011, 21:32 »
Frågan är väl då vad Hreidmar heter i genitiv. (Ingimar heter Ingimars.) Nån som vet?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hreidhavet på Rökstenen?
« Svar #3 skrivet: oktober 27, 2011, 23:24 »
Frågan är väl då vad Hreidmar heter i genitiv. (Ingimar heter Ingimars.) Nån som vet?
Enligt smalandsk dialektal bojning heter det inte Ingimars untan Ingimara, och med samma bojningsmonster borde det da kunna vara mojligt att Hreidmar blir just Hreidmara i genitiv.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad raxvald

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Hreidhavet på Rökstenen?
« Svar #4 skrivet: oktober 28, 2011, 07:02 »
Hreidmar är en karaktär i sagan om Sigurd Fafnersbane. Den sagan finns som bekant också på Ramsundsristningen, så man får anta att det var en populär saga, något som dess spridning över det germanska området också talar för.

I korta drag, så hade Hreidmars son Utter dödats av Loke när han simmade i en fors. Asarna tog med sig den döde Utter hem till Hreidmar, där de blev tillfångatagna av honom och hans återstående söner. För att bli fria var de tvungna att fylla utterskinnet med guld och täcka varje del av Utter med värdesaker. Det gjorde de, till det sista morrhåret (med ringen Andvarnaut) och detta guldet kallas sedan Uttergälden. Efteråt dödades Hreidmar av Regin och Fafner som ville ha ringen själv. (Som parentes är detta Nibelungens Ring i Richard Wagners operor)

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Hreidhavet på Rökstenen?
« Svar #5 skrivet: oktober 29, 2011, 12:19 »
Enligt smalandsk dialektal bojning heter det inte Ingimars untan Ingimara, och med samma bojningsmonster borde det da kunna vara mojligt att Hreidmar blir just Hreidmara i genitiv.
Visst blir det (i runsvenskan) IngimaraR, jfr U 307 från Skånela socken. Se också SigmaraR på U 196. Lena Peterson skriver i slutet av sin uppsats i Namn och bygd 1980 (s. 91):
Citera
Det finns inte vare sig i Sveriges, Danmarks eller Norges runinskrifter någon genitivform på -s av namn på -marr belagd. De runbelägg som överhuvudtaget finns på genitiv av denna namnled är de två svenska som jag nu har presenterat.
Sedan följer en i sammanhanget intressant fotnot
Citera
Ivar Lindquist (i NoB 29, 1941, s. 129 f. och Nordisk kultur 7, 1947, s. 9) är, såvitt jag har mig bekant, den ende som tyder Rökstenens hraiþmaraR som gen. av ett mansnamn (Hreiðmarr). Den gängse uppfattningen är, att ordet skall tydas »Reidhavets». Se t.ex. N. Å. Nielsen Runerne på Rökstenen [...] 1969, s. 11 ff. , där en utförlig forskningshistorik ges; vidare t.ex. W. Krause, Runen [...] 1970, s. 104, S. B. F. Jansson, Runinskrifter i Sverige, 2 uppl., Stockholm 1977, s. 36.
I Lindquist 1947 skriver han inget om tolkningen, bara att det är ett namn, utan hänvisar vidare till Namn och bygd från 1941 som jag tyvärr inte har i mina hyllor. Inte heller har jag Nielsens arbete, utan föreslår att andra gräver vidare i detta.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Hreidhavet på Rökstenen?
« Svar #6 skrivet: oktober 29, 2011, 16:42 »
I forn-nordiska användes ibland pluralis i namnord - vilket uttrycker en enhet av flera, till varann tillhörande element. Här finns alltså ett underliggande genitiv. Ett välkänt exempel är det nuvarande landskapet Vestfold vid Oslo-fjorden som kallades både 'Vestmare' och 'VestmaraR'. Samma uttryck och grammatik - ser man i namnet UppsaliR.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad raxvald

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Hreidhavet på Rökstenen?
« Svar #7 skrivet: oktober 29, 2011, 17:01 »
Jag har Riksantikvarieämbetets skrift "Rökstenens gåta". Det är inte en direkt sammanfattning av forskningen om Rökstenen, men den ger ändå lite insikter i vilka resonemang som förts om just denna del av stenen. Där står det på sidan 20:

Reidhavets kust (strantu hraiþmaraR): ett förkortat uttryck för strantu hraiþkutamaraR "kusten vid Reidgoternas hav". Det är ett ortnamn från sagans värld.

Denna förklaring, att runristaren förkortat ett namn så att det av läsaren kan blandas samman med ett annat, välkänt namn, är både långsökt och märklig.

Utloggad Filolog

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Hreidhavet på Rökstenen?
« Svar #8 skrivet: oktober 29, 2011, 21:48 »
Bo Ralph har gjort en nytolkning av Rökstenens text. Han gör oss exempelvis den stora tjänsten att plocka bort Teoderik från inskriften. En version av hans nytolkning finns här: http://www.idunn.no/file/ci/4651899/maal_2007_02_gaatan_som_lsning_-_ett_bidrag_till_frstaaelsen_av_rkstene.pdf

"Hreidhavet" behandlas ffa i avsnitt 5.

Utloggad raxvald

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Hreidhavet på Rökstenen?
« Svar #9 skrivet: oktober 30, 2011, 11:35 »
En mycket intressant artikel.

Börjar man ifrågasätta delar av den gamla tolkningen faller en stor del av helheten också. Bo Ralphs nytolkning känns väldigt välkommen. Dock fanns det i artikeln en viss osäkerhet över den här diskuterade ordalydelsen, så jag prövade att skicka ett mail till Bo Ralph med hänvisning till diskussionen här och bad om hans synpunkter. Han är säkert en upptagen man, men det hade varit intressant om han har tid att kommentera. Jag postar eventuellt svar här i tråden.

Utloggad Filolog

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Hreidhavet på Rökstenen?
« Svar #10 skrivet: november 01, 2011, 10:05 »
Bo Ralph har publicerat flera artiklar om sina nytolkningar av rökstenenen. Ovisst dock om han kommer närmare in på just den här passagen. Ett urval artiklar är listade här (med hänvisningar om var de kan finnas)  http://www.svenska.gu.se/om-oss/personal/bo-ralph/

Jag tycker också att hans nytolkningar är mycket välkomna. Vi har alltför länge låst oss fast vid framför allt Wesséns läsning och tolkning av stenens text, en tolkning som på många punkter behöver revideras. Ralph arbetar på ett större verk om svensk språkhistoria (Svenska Akademiens språkhistoria) och det var enligt uppgift i förbindelse med det som han kom in på rökstenen.