Författare Ämne: Vaner på hällristningar?  (läst 6529 gånger)

Utloggad raxvald

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
Vaner på hällristningar?
« skrivet: oktober 25, 2011, 20:25 »
Det har ju tidigare här på forumet diskuterats asatro på bronsåldern. Där fick jag uppfattningen om att det var en spridd tanke att vanerna var bronsålderns gudar och att asarna kommit senare, med referenser om stridigheter mellan gudaätterna som nämns i Eddan.

Nu vet jag inte om detta är en lika spridd tanke, men är det inte så att många av de attribut som vanerna har, också är vanliga motiv på hällristningarna? Jag vet inte hur långt man kan dra resonemanget, men det finns några som sticker ut tycker jag:

Frej har ett magiskt skepp, vilket avbildas i mängd.

Frej avbildas ofta med en fallos, vilket män avbildas med.

I Snorres edda beskrivs hur Skade skulle välja en man genom att titta på fötterna på gudarna. Hon valde de vackraste fötterna och trodde det var Balder, men i själva verket var det Njords fötter. Och just fötter finns också en del hällristningar med.

Det hade varit kul att höra om detta diskuterats redan och var forskningen står i frågan.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vaner på hällristningar?
« Svar #1 skrivet: november 18, 2011, 10:00 »
Intressant är också att sju av männen av de 23 älskande på 19 olika hällar bär horn.
Se: Camilla Helene Fari: Hieros Gammos.En sammenligning mellom symbolets utrykk i det nordiske bronsealderens hellristningstradision og myteverdenen  i det östlige Middelhav,2003

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Vaner på hällristningar?
« Svar #2 skrivet: november 24, 2011, 08:56 »
Jonathan Lindström kommer in lite på sådana funderingar i "Bronsåldersmordet", som jag just håller på att läsa.
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
SV: Vaner på hällristningar?
« Svar #3 skrivet: november 25, 2011, 19:46 »
Citera
att vanerna var bronsålderns gudar och att asarna kommit senare

Det mener jeg er en hel ret tankegang. Jeg er dog ikke overbevist om at tid og sted er i Skandinavien i Bronzealderen. Så vidt jeg kan se fra oldindisk digtning er tid og sted øst for Tanais-floden i Asien.

Der lå et Vani kongerige, og byen Vani ligger der stadig, 40 km vest fra Georgiens anden største by Kutaisi, påøstkysten af Sortehavet. Byen Vani ligger hvor Sulori og Rioni floderne flyder samme (Rioni floden hed oprindeligt Phasis floden). Kongeriget eksisterede fra år 700 f.Kr. til år 100 e.Kr.

Det er det kongerige Snorre omtaler således: "sú er að réttu heitir Tanaís. Hún var forðum kölluð Tanakvísl eða Vanakvísl. Hún kemur til sjávar inn í Svartahaf. Í Vanakvíslum var þá kallað Vanaland eða Vanaheimur".

Skjalden Válmíki skrev i 200 tallet f.Kr. heltedigtet ”Rámáyan” eller ”Ramayana” i det nordlige Indien.

Bog "IV:XLVIII – Asur’s død" omtaler en æt der kaldes "Asur".

Bog "V:LXI – Honningfesten" omtaler ætter der i flertal kaldes "Vánars".

Identisk til urnordisk tanke er der konflikt mellem de to ætter, og brugen af mjød er helt identisk til Alvíssmál (vers 35, Ældre Edda).

Jeg er derfor af den mening af Aser og Vaner i sin oprindelige form er dyb indoeuropæisk erindring medbragt til Skandinavien under folkevandringen fra øst ca. år 40-77 e.Kr.  Jeg har ikke kunnet se at Bronzealder-befolkningen i Skandinavien, som jeg mener er det oprindelige "Tani" (Daner), kan knyttes til denne konflikt.

mvh

Flemming

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vaner på hällristningar?
« Svar #4 skrivet: november 25, 2011, 22:21 »
Citera

1. Hljóðs bið ek allar helgar kindir,
meiri ok minni mögu   Heimdallar;
viltu, at ek, Valföðr! vel framtelja forn spjöll fíra,
þau er fremst um man.

2. Ek man jötna ár um borna,
þá er forðum mik fœdda höfðu;
níu man ek heima, níu íviði,
mjötvið mœran fyr mold neðan.

3. Ár var alda þar er Ýmir bygði,
vara sandr né sær né svalar unnir,
jörð fannsk æva né upphiminn,
gap var ginnunga, en gras hvergi.

4. Áðr Burs synir bjöðum um ypðu,
þeir er Miðgarð mœran skópu;
sól skein sunnan á salar steina,
þá var grund gróin grœnum lauki.


http://www.voluspa.org/voluspa.htm


I Voluspaa beskrivs en ursprungstid - då dom första människor anlände till ett öde landskap, knappt på växtjord, jmfr.  "mold nedan mjotvid mæran" i vers 2 och "jord fanns knappt under himlen, gräs ej häller" i strof 3. När Heimdal föds - efter "nio mödrar" - byggs också Midgård, där Bur söner och döttrar föds. "Burs söner" är en 'kenning' för dom första Aserna, vilka sen bebor Midgård där dom planterar dom första, gröna lökar...

Sen beskriver Vavtrudnesmål och andra hur vanerna blir gjort av (dvs. avlade från) aserna och asynjorna. Sen ger aserna liv åt en gren till, vilka befolkar 'Manhem' och omtalas som 'Män'/'Kvinnor' och 'Människor'.  När man söker asernas ursprung får man m.a.o. leta efter dom fakta som geologi och arkeologi beskriver, vad gäller ursprungsbefolkningen i Östersjön.

Det är - hursomhelst -  enbart i detta område vi kan ha möjlighet hitta såväl aser som vaner och (andra) 'män-i-.skor'. Om man skal tro på dom mäst grundläggande delar av den forn-nordiska kosmologi så får vi även utgå från att dessa folkgrupper bodde sida om sida under hela historiens gång - intill det berömda Ragnaròk, där aserna utrotades och med dom den traditionella (hedna) kulturformen, där ens historiska ursprung - biologiskt och kulturellt - var en integrerad del av allmogens historiska medvetenhet. Antikens pantheon, ideal och övriga kulturtraditioner vilade alltså på en rationell uppfattning av historien och världen. Den verklighetslösa övertron kom först med monoteismen, där kuriösa dogman fick gå före förstånd. När völvan beskriver att "Himin klovnar" är det efter att 'Surt' under Ragnarök tagit livet av nordbornas gemensamma 'allfader' - och lagt deras historiska ursprung  (Heimdals Asgård) i kol och aska.

Vill man sen TRO på Gylfaginning till punkt och prick får man gärna göra det - men versjonen om 'Othin' som en vandrande stamhövding stämmer tyvärr INTE med alla andra lkällor från för-kristen tid. Dom nordiska "godarna" beskrivs av allt från romerska och frankiska till engelska, norska, isländska, danska och tyska källor - men det är ingen annan än dom frankiska makthavarna som företräder Gylfaginnings versjon av et Asarnas exodus" - från "Troja i Turkland". (Gylfaginning är förövrigt ett av Snorres verkliga mästervärk, fast man för tolka hans känningar med fin hand för att riktigt fatta hans 'omskrivningar och förstå vad dom syftar till...)

Det blir därmed onödvändigt att införa 'asarna' som ett fenomen från yngre järnålder - för sen spekulera på att 'vanerna' tillhör en annan och "äldre" kultur. Dom frodiga kvinnor, potenta hövdingar och rullande solvagnar som smyckar Nordens grottor,bergsidor och stenhällar är lika gamla som dom äldsta skandinaver. Dom TRE huvudgodarna i Asgård - Oden (Hög), Tor (Jamhög) och Balder (Frej/Tredje) - finns avbildat i skandinavisk stenkonst som bedöms vara ca. 5.000 år gammal.   

http://www.ticrk.ru/en/regions/region_8074/sights/8288.html

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vaner på hällristningar?
« Svar #5 skrivet: november 25, 2011, 22:48 »
Det är numer möjligt att följa ett brett arkeologisk material som berör legenderna om aser, vaner och övriga nordbor som dom beskrivs i källorna. (Snorres 'Gylfaginning' kan vi sen förklara för sej.)

Därför behöver vi inte överraskas av att namn som 'aser',  'vaner' eller 'guti' dyker upp i bilder och skrift från sydliga bräddgrader - som Anatolien, Kauasus och Mellan-Östern. Dom kulturbärare som mumifierades i Tokarien för drygt 4.000 år sen hade ett tydligt europeiskt ursprung. T.ex. var männen knappt på 2 meter långa. 

Karl-Fredriks senaste boktips - "Bronze Age Europe" - förklarar för övrigt hur bronsålderns skandinaver utgjorde en kontinuerlig kontrapunkt med dom hellenska kulturer som utvecklade civilisationerna ikring Medelhavet. När Minoerna bygde Knossos och Chania hade aser, vender och goter redan beplantat "Hyperborea" - och planerat tun, byggt gårdar, lagt trojaborgar eller jungfrudansar och rest vien, hargar, hov, torn och borgar - ikring hela Östersjön. Just som det skrivits i Voluspa och Vavtrudnesmål och ritats på hällar och bergväggar - ikring hela Östersjön, länge innan Aeneas blev kung i grekernas Troja... 

http://www.scribd.com/doc/33192901/Kristiansen-amp-Larsson-The-Rise-of-Bronze-Age-Soociety-2005
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Vaner på hällristningar?
« Svar #6 skrivet: november 26, 2011, 01:34 »
Ragnarök är inte över än, eller också har det inte börjat.....
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vaner på hällristningar?
« Svar #7 skrivet: november 28, 2011, 11:43 »
Kanske börjar Ragnarök vid nästa istid, som kanske utlöses av klimatförändringar orsakade av oss själva.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vaner på hällristningar?
« Svar #8 skrivet: november 28, 2011, 11:47 »
Att knyta ihop bronsålderns ristningar med vanerna är ju något vanskligt i brist på skrivna källor. Det hände ju trots allt en hel del i kulturellt hänseende under järnåldern, bl a så fick vi ju in en del influenser från romariket vilket man ju kan spåra i de gudasagor som skrevs ned långt senare.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
SV: Vaner på hällristningar?
« Svar #9 skrivet: december 29, 2011, 19:22 »
Jag tror, likt tidigare skrivare, att vanerna var gudarna innan de mer krigiska asarna kom. Men de vaner Vi känner till är troligen inte samma vaner som dyrkades. Därför ska man kanske inte tillskriva enskilda gudar på enskilda figurer även fast att likheten är slående. Erik Brate går i Vanerna igenom en förvånansvärt djupgående teori om hur vanerna kan ha utvecklats från Nerthus och framåt.