Författare Ämne: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?  (läst 9095 gånger)

Utloggad Forntidsdeckaren

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
  • http://www.belindaarchaeology.n.nu/
    • Belindaarchaeology- youtube
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #20 skrivet: oktober 28, 2011, 10:19 »
Det var en diskussion kring hurvida en skylt är värdelös om tex en bronsåldershög inte är skött(röjd från sly mm),  och att då är det bättre att ta bort skylten, eftersom skylten signalerar att lämningen är viktig, medan vården signalerar det motsatta.
Jag kan tycka att en skylt är bra, för då ser nog de flesta att "ah här är något intressant" och skylten gör att det gör det möjligt att informera om vad man ser, även om man inte kanske skulle se lämningen som en lämning p.g.a att den är överväxt (många högar röjs bara en gång om året, men tills nästa gång hinner det i princip alltid växa upp högt gräs eller buskar som döljer eller förstör, så det ger högen chans att synas även under sådana omständigheter. Och skyltar gör att de som inte har "arkeologiska glasögon" ändå kan se. För vissa ser inte lämningar bara för att de är välskötta men utan skylt.

Vad tycker ni?
För förmedling och bevarande av Kulturarvet

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Fornlämnings- och kulturmiljöers skyltar : Bra eller dåligt?
« Svar #21 skrivet: oktober 28, 2011, 11:30 »
Jag instämmer med dig att en skylt är bra oavsett vård-statuset på fornlämningen. Tycker nog att man i viss mån kan frikoppla de båda frågorna vård/skyltning från varandra. Det är ju inte givet att en skylt måste peka ut något som befinner sig i ett "parktillstånd", jämför t.ex. skyltningen av någon geologisk sevärdhet, ett naturområde osv. Även en igenväxt fornlämning kan vara skäl att skylta, även om de ansvariga då skrivs på näsan att de minsann inte har gjort någon imponerande skötselinsats.
Och det är inte givet att ens en vårdad fornlämning uppmärksammas av de som inte är specialintresserade. Som du säger, sent på sommaren kan t.ex. även ett hyfsat vårdat höggravfält vara svårt att se, om högarna är flacka och gräset högt.

(Betr. skylten på Åland så är det Ålands Landskapsstyrelse som bekostat tror jag, men skylten är förstås inte representativ ens för Åland. Borgboda-området är hanterat som ett speciellt besöksområde med en massa sådana här fina sniderier, på parkbänkar osv., så det har väl satsats lite extra turistpengar på detta område, gissar jag.)

/Mats