Författare Ämne: Förgiftade krukmakare!  (läst 3541 gånger)

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
Förgiftade krukmakare!
« skrivet: mars 16, 2006, 09:32 »
En udda utställning om krukmakare i en svensk landsortsstad, deras verksamhet och vidriga artbetsmiljö - allt speglat i ett nytt arkeologiskt material!


Skärvor av liv - eller Kors! sa krukmakare Banck då han öppnade ugnen

En utställning om livet speglat i skärvor, om ögonblick som varit, om färgens och formens glädje i vardagen, om alldaglig våldsamhet och arbetets avigsidor…
Visas på Jönköpings läns museum 25.2–2.4

På Svenska Maden 10 i Jönköping verkade under närmare hundra år (1740–1840) tre generationer av krukmakarsläkten Banck. Med utgångspunkt i arkeologiska fynd, historiska dokument och dagens hantverkskunnande vill utställningen återskapa levda liv.
   



"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Förgiftade krukmakare!
« Svar #1 skrivet: mars 19, 2006, 18:02 »
Har läst någonstans att man kan få höra de ljud som fanns runt omkring i rummet där en kruka drejades genom de spår som uppkom i krukans lera just vid det tillfället. Som en LP-skiva ungefär. Någon mer som hört om det här? Tänk att få höra forntida samtal och andra ljud som där och då inplanterades i krukans lera? Vad underbart! Få lära sig forntida språk, vad de diskuterade, hur de levde sin vardag. Det hela är ju inte helt orimligt att få ljudspår ur en kruka, eller?  8)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
"Inspelningar" i drejad keramik
« Svar #2 skrivet: mars 20, 2006, 08:47 »
Jodå, jag har hört detta, men det framstår som utopiskt för mig. Om en kruka hade drejats med ett hårt, vasst metallredskap, som hela tiden stadigt förts i samma riktning, så skulle det kanske finnas en chans till att en usel inspelning skulle kunna tas fram. Nu är väl dock så att krukor drejas av mjuka händer och dessa händer går över ytan ett flertal gånger, vilket ger resultatet att en extremt dämpad inspelning hela tiden överlagrar sig själv. Att få ut meningsfullt ljud från detta tror jag är omöjligt.

Hälsningar
Gunnar