Författare Ämne: Jonathan och Maja berättar om sina böcker  (läst 5109 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Jonathan och Maja berättar om sina böcker
« skrivet: oktober 17, 2011, 09:24 »
Jonathan Lindström och Maja Hagerman berättar om sina böcker De dödas tempel repspektive Försvunnen värld:

http://www.ur.se/id/166061

http://urplay.se/166061

Citera
En arkeologisk utgrävning är som att skära en prinsesstårta
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Jonathan och Maja berättar om sina böcker
« Svar #1 skrivet: oktober 17, 2011, 10:24 »
Intressant att se med vilken entusiasm dessa två berättar om sina böcker och de fynd som ligger till grund för dessa.

Vad tycker ni om presentationen och om vad de säger?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Jonathan och Maja berättar om sina böcker
« Svar #2 skrivet: oktober 17, 2011, 16:13 »
Lindströms bok om ett 4.400 år gammalt gravtempel från Södertälje - samtidigt med Egyptens pyramider - var en mycket trevlig överraskning.  :)

För tio år sen ryktades det att den egelska arkeologen Lindsay Loyd Smith hade hittat en husgrund från "ett tempel" i västra Haninge. På en femkantig sockel av granit hade man uppfört väggar i röd sandsten.

Enligt Lindsay bar det här en 'klassisk tempelbyggnad" - efter grekiska förebilder - från järnåldern. Responsen från svenska arkeologer var den gången häller skeptisk - man tordes helt enkelt inte tro att man i Sverige kunde haft denna typ kontakter och kompetensutväxling med Medelhavet. I dag vet vi lite mer och något bättre - varför det vore intressant att höra vad som hänt med 'templet i Haninge'. Finns det någon konklusion eller slutrapport om fyndplatsen?

http://www.popark.nu/sedan/sedan4-00.html

Annars är det ju uppfriskande att se hur kunniga författare kan sammanställa nya fynd, fakta och analyser till realistiska tidsbilder, som även kastar nytt ljus över arkeologins tallösa uppgifter. Att modern arkeologi nu kan beskriva Upplands legendariska kulturområde med ny tyngd och ett större perspektiv är mycket glädjande. När man nu kan belägga enhetliga kulturer över större regioner över längre tid kan man nu belägga en kontinuitet som - de facto - ger substans, komplement och korrektion till medelålderns krönikor såväl som dom muntliga berättartraditioner.     

Att Mälardalen varit ett kärnområde i Nordens forntid är iofs. inget nytt. Som Hagerman påpekar är medeltidens källor redan tydliga på den punkten. Inget annat område i Norden - och få i hela Nord-Europa - har så många referenser i forntidens klassiska litteratur.

Uppmuntrande att vettiga författare nu kan sammanfatta större helheter och tidsperspektiv där man förmår att höja blicken från dom enstaka, torftiga fakta-analyser och titta efter "större helheter" som kan "kartlägga deras kulturella kosmos" och - enligt Lindström - "ge en sannare bild av forntidens människor - även om enstaka fakta skulle vara fel".

Samma sak med Uppsala. Vill man bilda en uppfattning om Uppsala får man först försöka uppfatta vad Uppsala faktisk representerar. När Hagerman beskriver en "försvunnen värld" berättar hon om ett område som varit ett kulturcentrum i Nord-Europa - från yngre bronsålder till högmedelåldern. När denna kultur 'försvann' rör det sej om vikingatid, då Norden kom under "främmande välde", dom gamla kulturhus förstördes, gravhögar plundrades och alla andra kulturskatter 'konfiskerades'.

När det gamla kungasätet Sigtuna och kunskapssätet i Uppsala därefter framstår som biskops-säten markerar det på alla sätt vem som övertagit den kulturella och politiska makten i landet. Sen dess har 'hedendomen' varit ett icke-tema, vilket förklarar varför Mälardalens historia med tidens förgick i glömska - intill man igen vågade hämta fram dom fragment av fornåldersagorna som överlevt medeltidens pirater, demagoger och tyranner.     

Nutidens sammanfattning av fakta inkorporerar geologiska, topografiska, klimatiska, ekonomiska, genetiska och kulturella uppgifter om varann - på en och samma vetenskapliga tidsaxel över drygt 10.000 år. Vad man nu främst saknar insikt i är den kulturella kosmologin och symbolvärld som döljs i den forn-nordisk mytologins 'känningar' - men som återses i tusentals likartade ideal- och symbolfigurer,  från såväl norra som södra Europa.

I ljus av denna kontext är det definitivt inget märkligt att just Fyresådalen beskrivs som en rikstäckande centralort inom den nordiska jordbrukskulturen. Det är sålunda ingen slump att just dessa ödets marker åter steg fram som det självständiga Sveriges centrala kulturområde - efter refomationen - och att just Rudbeckarnas Uppsala blev den skandinaviska vetenskapens vagga.         
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Jonathan och Maja berättar om sina böcker
« Svar #3 skrivet: oktober 17, 2011, 16:30 »

För tio år sen ryktades det att den egelska arkeologen Lindsay Loyd Smith hade hittat en husgrund från "ett tempel" i västra Haninge. På en femkantig sockel av granit hade man uppfört väggar i röd sandsten.

Enligt Lindsay bar det här en 'klassisk tempelbyggnad" - efter grekiska förebilder - från järnåldern. Responsen från svenska arkeologer var den gången häller skeptisk - man tordes helt enkelt inte tro att man i Sverige kunde haft denna typ kontakter och kompetensutväxling med Medelhavet. I dag vet vi lite mer och något bättre - varför det vore intressant att höra vad som hänt med 'templet i Haninge'. Finns det någon konklusion eller slutrapport om fyndplatsen?

http://www.popark.nu/sedan/sedan4-00.html

Ja, jag var där och kikade på utgrävningen i Västerhaninge då det begav sig, det såg mycket spännande ut. För något år sedan frågade jag dock en arkeolog på Stockholms Läns museum vad det blev av "templet i Västerhaninge". Enligt honom så hade det sedermera tolkats som en numera försvunnen domarring, med fem stenar. Vilket i och för sig inte vore så artfrämmande i trakterna, inte långt därifrån ligger Jordbrogravfältet med ett antal sådana domarringar, och andra skapelser från äldre järnålder.

/Mats

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Jonathan och Maja berättar om sina böcker
« Svar #4 skrivet: oktober 17, 2011, 16:55 »
Aha -  ;)

Så vem har rätt - Lindsay eller Länsmuseet?

När meddelande anlände över TT/DN försökte jag hitta någon dokumentation om utgrävningen, men fick inte fram något. Den gången. Vet du om här finns en rapport som dokumenterar fynden?

Eftersom jag bor dryga 90 mil från Haninge har jag aldrig haft tid att uppsöka platsen. Kunde du bilda dej något intryck själv - från fynplatsen?!
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Jonathan och Maja berättar om sina böcker
« Svar #5 skrivet: oktober 17, 2011, 17:29 »
Det var nog inte Länsmuseet som stod för den tolkningen utan snarare utgrävarna, vilket var Arkeologikonsult. Kollade nu på deras hemsida och hittade rapporten:
http://www.arkeologikonsult.se/rapporter/cat_view/61-rapporter/42-2002/47-slutundersoekningar-2002.html

Klicka på "Åby gård"-rapporten.

Leta efter anläggning A43, "femhörningen". Står om det bl.a. på sid. 30 och senare i kapitel 3. Verkar som tolkningen enligt rapporten (2002) är en grav, och att de fem hörnstolparna är fundament för trästolpar, inte stenblock, så jag vet faktiskt inte vad som gäller numera. Bara att tolkningen som "tempel" har övergivits. (Såg rapporten just nu, så jag vet nog inte mer än du.)

Eftersom du frågade så kan jag säga att när jag såg platsen så var det fint framrensat, och man såg tydligt de fem "hörnstolparnas" (eller vad det nu var) fundament, samt en stenpackning i mitten. För övrigt var det många intressanta anläggningar omkring, vilket du kan se i rapporten, bl.a. gravar med "ekerhjul". Det läckra var att allt låg på ett fint sandigt underlag, så det måste bitvis ha varit rena drömmen att gräva där, som att karva i smör med skärsleven. Varje liten sten och anläggning syntes klockrent mot sanden, vilket nog framgår av en del foton i rapporten.

Kuriosa: Ett tempel låg (kanske ligger fortfarande) faktiskt i närheten - ett modernt mormontempel.

/Mats

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Jonathan och Maja berättar om sina böcker
« Svar #6 skrivet: oktober 17, 2011, 17:36 »
Kuriosa: Ett tempel låg (kanske ligger fortfarande) faktiskt i närheten - ett modernt mormontempel.
/Mats

DET templet hittade jag också - på nätet. Men det är tydligen från en yngre tradition...   :lol:

Tack för länken., Mads. En fin rapport - och ritningarna av 'pentagonen' är faktisk mycket intressanta. Teorin om ett 'tempel' är definitivt inte svagare än nån annan... 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Jonathan och Maja berättar om sina böcker
« Svar #7 skrivet: oktober 17, 2011, 19:22 »
Kollat runt lite i rapporten för gravfältet vid Åby gård och oj vilka fina anläggningar (och fynden var inte dåliga heller). Nu har man ju blivit mer medveten om gravanläggningar med resta stolpar i olika konfigurationer de senaste årtiondena, så att tolka de två ringarna med resta stolpar som gravar, framför allt då de har centrala gravar i mitten, är ju nära till hands. Det finns ju dock alltid spekulationsutrymme när det handlar om så ovanliga anläggningar.

Mina tankar går inte riktigt till "tempel", utan snarare till "mausoleum". Då de två anläggningarna verkar vara folkvandringstida, så skulle kunskap om den romerska traditionen av separata mausoleum för de rikaste individerna eller familjerna kunnat nått Skandinavien, antingen från kontinenten eller Brittiska öarna. Den runda eller sexkantiga formen var nog inte okänd bland sådana mausoleum, har jag för mig. Problemet med den teorin är väl att vi inte hittat något liknande någon annanstans, vad jag vet.

Det läckra var att allt låg på ett fint sandigt underlag, så det måste bitvis ha varit rena drömmen att gräva där, som att karva i smör med skärsleven. Varje liten sten och anläggning syntes klockrent mot sanden, vilket nog framgår av en del foton i rapporten.

Jag har grävt ut ett gravfält på den sortens sandiga underlag, och det är verkligen en dröm. Lätt att gräva, och anläggningar syns ofta jättebra. Ger väldigt snygga kort till dokumentationen. Tyvärr brukar det vara jättedåligt för obrända ben, så skelettgravar är ofta tomma i den sortens mark (gravfältet jag grävde bestod ju självklart till 90% av skelettgravar, bara därför). 

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Jonathan och Maja berättar om sina böcker
« Svar #8 skrivet: oktober 18, 2011, 10:40 »
Här är en recension av De dödas tempel:

http://www.vt.se/kultur/?articleid=6108552
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Jonathan och Maja berättar om sina böcker
« Svar #9 skrivet: oktober 18, 2011, 12:17 »
Utmärkt! Hatten av för Hr. Lindström och hans entusiastiska kollegor...  ;)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”