Och just spridningen av jordbruket i Skandinavien är ju väldigt intressant för det går så fort. Hela paketet är ju uppe i Västmanland i stort sett samtidigt som det dyker upp i Skåne/Sydsverige. Med dagens arkeologiska dateringsmetoder så går det igentligen inte att se någon spridningsvåg genom Sverige, vad jag förstår.
Ja, det intrycket har jag också fått efter det man läst. För några år sedan var det någon här på forumet som argumenterade för att spridningen från Skåne upp till Mälarlandskapen t.o.m. var alltför snabb för att kunna förklaras av folkförflyttningar i stor skala, dvs. migration, och det är ju tänkvärt.
Just den här språngvisa spridningen, efter årtusende av mer statiska förhållanden, tycker jag tyder på att det måste vara svårt att formulera någon slags allmängiltig modell bakom neolitiseringen, åtminstone här uppe i nordeuropa. Det känns som spridningen i syd- och mellansverige skulle kunna vara helt väsensskild från det som hände i t.ex. Tyskland och Frankrike 1500 år tidigare.
Spridningen till södra Finland kan mycket väl vara ytterligare ett liknande, för modellen "besvärande" språng. Jag läste nyligen en bok om forntiden i Vanda nära Helsingfors. Enligt författarna kan man inte se några tydliga spår efter jordbruk i södra Finland förrän framåt sen-neolitikum, rentav bronsålder, även om en hel del andra kulturimpulser utifrån kan skönjas också tidigare. Skulle det betyda att det tar ytterligare kanske 1500 år för jordbruket att färdas den lilla biten över Ålands hav/skärgård (eller Finska viken)? Och varför i så fall?
/Mats