Författare Ämne: Birca-latiniserad for av vad då?  (läst 4094 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Birca-latiniserad for av vad då?
« skrivet: oktober 12, 2011, 15:55 »
Det har framkastas att namnet "Birca" hos Rimbert och Adam av Bremen skulle vara en latiniserad form av ett fornnordusk namn. Finns namnet "birka" belagt även i fornnordisk text?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Birca-latiniserad for av vad då?
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2011, 18:14 »
När Snorre beskriver "Bjarkey-retten" refererar han till en handelsrätt som var tycks ha varit allmänt utbrett efter kusterna av Östersjön, Nordsjön och Norska havet. Denna handelsrätt är tydligen knuten till större hamn och handelsplatser, der man fått s.k. 'handelsbyar'. Dom äldsta texter som beskriver Bjarkey/Birka-lagarna ingår i dom första nordiska 'stads-lagarna' - där en handelsstad alltså kallas 'en birk'. Dom äldsta kvarvarande lagtexter kommer från från Bergen och Trondheim, och anses vara från 1200- respektive 1100-talen. Endera av vikingtidens handelsbyar kallades tydligen Birka/Bjarkey/Birke - varför man fortfarande inte kan fastslå vilken 'birk' som omtalas som "götarnas Birka" av Ansgar och Adam.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bjark%C3%B8yretten

Dom svenska exemplar som återfinns blev skriven på 1300-talet - och hör väl till re-organiseringen av handelsverksamheten över Bottenhavet och Bottenviken efter att Finland - slutligen - underkastade sej den katolska kyrkan och införlivades med götar och svear i det nya kungariket "Tre Kronor". En konsekvens blev dom s.k. "birkarlar" som under 1300- och 1400-talet organiserar handeln med Norrland och (även) dom finsk-språkliga delen av Nordkalotten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Birkarlar
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Birca-latiniserad for av vad då?
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2011, 18:28 »
Jag är ingen språkvetare, men jag har för mig att "Birca" och "björk" i Björkö anses ha samma ursprung?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Birca-latiniserad for av vad då?
« Svar #3 skrivet: oktober 12, 2011, 19:33 »
Birka/Bjarkey och Birkarlar/Birkebeinere beskriver handel respektive handelsmän. Ordets likheten till björk-tallar er troligen en "false kognate". "Bjarkey-lagen" handlar inte om naturgeografi men om handel och vandel.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Birca-latiniserad for av vad då?
« Svar #4 skrivet: oktober 12, 2011, 20:01 »
Men vad jag förstår så behöver inte "björk" i Björkö komma från trädslaget, utan från namnet på staden. Så sent som 1415 skrevs öns namn "Byrkö". "Björk" är en senare ombildning på grund av att de är falska kognater.

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Birca-latiniserad for av vad då?
« Svar #5 skrivet: oktober 13, 2011, 16:58 »
Kanske det östgötska Björkekinds härad, där Söderköping ligger, också kan härledas till "Birka"(dvs det allmänna namnet för en handelsplats, jfr Kaupang/Köping.)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Birca-latiniserad for av vad då?
« Svar #6 skrivet: oktober 13, 2011, 23:19 »
Kanske det östgötska Björkekinds härad, där Söderköping ligger, också kan härledas till "Birka"(dvs det allmänna namnet för en handelsplats, jfr Kaupang/Köping.)

Och ha sin direkta motsvarighet i finska Birkaland?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Birca-latiniserad for av vad då?
« Svar #7 skrivet: oktober 14, 2011, 16:41 »
Jag hörde någon gång att ett snarlikt ord också finns i slaviska språk i betydelsen handelsplats eller liknande. Var finns alla forumets språkvetare i denna diskussion?

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Birca-latiniserad for av vad då?
« Svar #8 skrivet: oktober 14, 2011, 20:13 »
Björkö i Göteborgs södra skärgård ska också vara en vikingatids handelsplats, tror knappast att det vuxit så många björkar på den karga ön..