Författare Ämne: "Riv kyrkorna" skriver Hammar  (läst 3905 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
"Riv kyrkorna" skriver Hammar
« skrivet: oktober 12, 2011, 11:21 »
Hammar föreslog i Svd att vi skulle riva överblivna kyrkor. Eftersom flertalet kyrkor är över 100 år
finns det väl risk att kulturvärden går förlorade?

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: "Riv kyrkorna" skriver Hammar
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2011, 12:56 »
Han kan ju inte mena allvar......eller?
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: "Riv kyrkorna" skriver Hammar
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2011, 14:25 »
Självklart menar han det. Svenska kyrkan ska ju inte syssla med historia och kulturhistoria utan med framtiden. Det var i varje fall det svaret jag fick av ärkestiftet för en tid sedan när jag hade anledning att fråga dem om något.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: "Riv kyrkorna" skriver Hammar
« Svar #3 skrivet: oktober 12, 2011, 14:31 »
Jag fick också intryck av att han faktiskt menade allvar med sitt förslag.  ??? Nu tror jag att när det kommer till kritan så lär det bli svårt att riva medeltida kyrkor, men en och annan "Tegnérlada" från 1800-talet skulle säkert ligga risigt till.

/Mats

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: "Riv kyrkorna" skriver Hammar
« Svar #4 skrivet: oktober 12, 2011, 14:56 »
Jag fick också intryck av att han faktiskt menade allvar med sitt förslag.  ??? Nu tror jag att när det kommer till kritan så lär det bli svårt att riva medeltida kyrkor, men en och annan "Tegnérlada" från 1800-talet skulle säkert ligga risigt till.

/Mats

Helt i linje med dagens politik. Allt innan nyliberalismen är enbart barbari.


...sagt både med ironi och allvar :/


Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: "Riv kyrkorna" skriver Hammar
« Svar #5 skrivet: oktober 12, 2011, 16:39 »
Det är ju till syvende och sist länsstyrelsen som bestämmer om en kyrka (uppförd innan 1940) får rivas, och inte svenska kyrkan..

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: "Riv kyrkorna" skriver Hammar
« Svar #6 skrivet: oktober 12, 2011, 23:00 »
Om en kyrka ska bevaras (som kyrka) krävs det att den används och att den underhålls. Finns det ett intresse av att bevara kyrkorna - och om vi intresserade är beredda att satsa tid och pengar på det - så kommer de finnas kvar i många generationer än. Ett viktigt skäl till att jag vid senaste kyrkovalet engagerade mig "kyrkopolitiskt" var just önskan att bevara, i vårt fall, våra fyra medeltida kyrkor för framtida generationer - som levande gudstjänstrum.
Enligt Svenska kyrkans regler ska det i varje församling finnas ett gudstjänstrum och f.n. gäller regeln (dock ej utan undantag) att det det i varje församling ska firas en gudstjänst varje söndag. Detta är två skäl till att mängder av församlingar har slagits ihop sedan sekelskiftet. Nu sitter således många församlingar med fler kyrkor än man egentligen behöver. Men jag kommer i alla fall kämpa för att vi har kvar våra kyrkor som levande gudstjänstrum.
Under 2009 var bruttokostnaden för "drift, underhåll och övriga kostnader" för skötseln av "kyrkor och kapell" knappt 1,6 miljarder SEK, därtill kommer kostnaden för "kyrka o församlingshem gemensamt" (dvs när kyrkan är sammanbyggd med församlingshemmet) drygt 360 miljoner. (Källa: Svenska kyrkans strukturutredning.) Så det är en stor - men långt ifrån den största - posten i församlingarnas budget. Från det kan man sen bl.a. dra den kyrkoantikvariska ersättningen från staten och det inomkyrkliga kyrkobyggnadsbidraget.
Till sist, läs gärna H.B. Hammars slutreplik i Svenska Dagbladet den 8 oktober. Han tycker att vi har för många kyrkor, det tycker inte jag. Tillsammans kan vi värna dem och det tror jag vi är många som vill göra.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: "Riv kyrkorna" skriver Hammar
« Svar #7 skrivet: oktober 13, 2011, 09:14 »
Ja, jag säger då det, "spränga med förstånd så det blir en vacker ruin".  ???  :'(

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: "Riv kyrkorna" skriver Hammar
« Svar #8 skrivet: oktober 13, 2011, 12:26 »
Snart föreslår något stolpskott säkert att man ska göra om kyrkorna till moskéer också, men saken är den att vi inte har någon avsakriliseringsritual för sånt i Sverige; en plats som blivit invigd till kyrka kommer alltid att vara helig, speciellt de platser som signats av katolska prelater.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: "Riv kyrkorna" skriver Hammar
« Svar #9 skrivet: oktober 13, 2011, 13:29 »
I kapitel 27 i Svenska Kyrkans kyrkoordning står:
Citera
Hur ett kyrkorum tas ur bruk
3 § När ett kyrkorum inte längre ska användas för församlingens gudstjänster ska det tas ur bruk vid
en gudstjänst där detta tillkännages.
Gudstjänsten ska ledas av biskopen eller en präst som biskopen utser.
Beslutet om att ta en kyrka ur bruk fattas av församlingen (eller samfälligheten) och ska sedan prövas och beslutas i stiftsstyrelsen. Innan dessa ska bl.a. länsstyrelsen ges tillfälle att yttra sig. (Se kap. 40 i Kyrkoordningen.)
Jag tror det är ca 20 kyrkor som har tagits ur bruk sedan sekelskiftet - å andra sidan har under samma period också 16 nya kyrkor tillkommit.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: "Riv kyrkorna" skriver Hammar
« Svar #10 skrivet: oktober 13, 2011, 17:28 »
Det är inte det jag avser, utan att vi de facto saknar en ritual för att avsakralisera rummet ifråga; så kan t.ex. Skeppsholmskyrkan inte användas till vadsomhelst.
Hell thir regin donaraz!