Jag sitter och skakar på huvudet just nu - och skrattar för mig själv…
Jag använder Google Earth (prova själva) och satte ”linjalen” som man mäter avstånd med, på skeppssättningen i Badelunda, drog strecket tvärs igenom de båda skeppssättningarna och vidare till Gamla Uppsala och längs med de tre Kungshögarna (zooma in på Badelunda, klicka fast linjalen på skeppssättningen, zooma ut så att du ser GU, zooma in och för strecket längs kungshögarna, klicka fast linjalen. Det gula ”mätstrecket” går nu genom centrum av de båda skeppen i Badelunda och längs med de tre högarna i GU. Avståndet är 63 kilometer.
Fistol har alltså rätt, de ligger i samma riktning – på 63 kilometers avstånd från varandra. Men, det skiljer 4,5 meter i skeppssättningens andra sida, alltså från dess stävsten.
Skeppssättningarna är byggda under yngre järnåldern, låt oss då säga att det byggdes 1000 f.kr. Uppsala Högar byggdes ca 1500 år senare (liksom Anundshög). Kan dessa 4,5 meters skillnad i riktning (söderut) komma sig av att riktningen förändrats ca: 4,5 grader på 1500 år? Eller, har dessa skepp restaurerats fel?
Notera att Anundshög är byggd så att den ligger i linje med skeppssättningarna – det kanske betyder att det fortfarande (eller igen) var viktigt med denna riktning 1500 år efter att skeppssättningarna byggdes?
Oberoende av om detta är tillfälligheter eller inte – det är värt att ha i bakhuvudet i framtiden, kanske har det en betydelse som vi inte förstår idag? I just den riktningen steg solen upp på midsommardagens morgon – och vi firar midsommar än idag.
(Tittade även lite på Ale Stenar, de ligger som andra armen i ett X jämfört med Badelunda och GU. Tvärtom alltså).
Thomas