Författare Ämne: Någon som sett filmen om järnåldern på Öland?  (läst 23861 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Någon som sett filmen om järnåldern på Öland?
« skrivet: oktober 07, 2011, 11:06 »
Någon som sett följande film?

Citera
Järnålderm blir film

SKÄFTEKÄRR
I ett år har Daniel af Wåhlberg arbetat med sin dokumentärfilm om Ölands järnålder, i den ingår glimtar av livet på en stormansgård för 1500 år sedan. I lördags var han på Skäftekärr för inspelning.

Bakgrunden till filmen är hans inblick i denna fascinerande tid var pojkåren på Skedemosse gård, där han växte upp.

http://www.olandsbladet.se/index.php?id=13786&placid=6&template=
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Någon som sett filmen om järnåldern på Öland?
« Svar #1 skrivet: oktober 07, 2011, 21:42 »
Den är helt OK och bitvis riktigt sevärd, såg den för några månader sedan.

//Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad ErilaR

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: Någon som sett filmen om järnåldern på Öland?
« Svar #2 skrivet: oktober 17, 2011, 10:49 »
Jag instämmer. Den är mycket saklig och man slipper alla märkliga ovetenskapliga tolkningar som ibland präglar liknande produktioner.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Någon som sett filmen om järnåldern på Öland?
« Svar #3 skrivet: december 09, 2011, 14:44 »
Ikväll kommer den på TV i Kunskapskanalen kl 22:00

Citera
Den svenska järnåldern

Dokumentär. Århundradena efter Kristi födelse upplever Sverige en storhetstid. Med fokus på Öland visar denna dokumentär på rikedomar, långväga kontakter och hur hövdingar styrde över stora byar och skaror av krigare.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Någon som sett filmen om järnåldern på Öland?
« Svar #4 skrivet: december 09, 2011, 23:46 »
Vem är väl jag att tycka, men nog ägnas stor del av långtgående tolkningar, och nog påvisas perspektiv som saknar referensramar.
 
Järnåldern var en grym tid sägs det.... nåja, det står sig rätt slätt mot 1900-talet... att järnåldern skulle vara våldsammare och grymmera än medeltid och alla tider tills idag måste vara helt taget ut luften.
Uttalandet är alltså helt perspektivlöst och ger lätt en felaktig uppfattning om att järnåldern är särskilt våldsam.
 
"Illustrationen" av ett överfall på en gård står också i total kontrast med påståendet att risken för överfall är överhängande. Om så var fallet hade man givetvis haft åtminstone vakthundar, och troligen minst en människa på vakt av ren självbevarelsedrift. Det är en bagatell men den väcker misstanke om att man inte låter tankebanor löpa färdigt.
 
Vidare är bilden av människooffer högst banal tycker jag och verkar påskina att döden är så naturlig att man inte räds den. Det står också i mycket hög kontrast till teorin att människooffer skulel vara offer av det mest dyrbara man hade. Att det rör sig om människooffer för att blidka gudarna är väl dessutom bara en hypotes.   
 
Önskar man skippade effektsökeriet, men tydligen måste järnålder handla om stormän, plundring och människooffer...     
 
Även om vissa partier var intressanta så är jag rätt besviken
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Någon som sett filmen om järnåldern på Öland?
« Svar #5 skrivet: december 10, 2011, 13:11 »
Jag såg programmet igår och vänder mig också mot att järnåldern skulle varit en speciellt grym tid. Det var särskilt jämförelsen mellan krigaridealet och dagens psykopat - vilket måste ha varit en högst personlig reflektion av vederbörande - som störde mig. Annars var det spännande och intressant.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad mojs

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Någon som sett filmen om järnåldern på Öland?
« Svar #6 skrivet: december 12, 2011, 09:22 »
"Järnåldern var en grym tid sägs det.... nåja, det står sig rätt slätt mot 1900-talet... att järnåldern skulle vara våldsammare och grymmera än medeltid och alla tider tills idag måste vara helt taget ut luften.
Uttalandet är alltså helt perspektivlöst och ger lätt en felaktig uppfattning om att järnåldern är särskilt våldsam."

Ja detta var något som vissa av oss som var med som statister i filmen framförde efter ha sett förhandsvisningen av den. Förstår inte varför det alltid ska sägas att det var hemskt under järnåldern, idag finns det många ställen som är minst lika våldsamma och farliga. Det är ganska lätt att störa sig på Monikanders uttalanden...

Tyvärr fick mycket ändras i manus under dagen då överfallet spelades in eftersom det vräkte ner snö dagen och kvällen innan så att många statister från fastlandet inte kunde komma fram... Sedan håller jag med om att nästan alla filmer om den här tiden är stöpta i samma mall.

Önskar att man själv hade medel att bekosta en film om helt andra aspekter under järnåldern.

//Micke

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Någon som sett filmen om järnåldern på Öland?
« Svar #7 skrivet: december 12, 2011, 09:40 »
Ett program helt i min smak. Faktiskt en av de bästa TV-produktioner om svensk arkeologi jag sett på länge. Fina bilder, bra kommentarer från arkeologerna, bra dramatiseringar. Programmet hade den där långsamheten både i bilder och kommentarer som jag tycker är nödvändig i såna här sammanhang, både för att ge tittaren chans att reflektera, och för att också så att säga komma ned till forntidens (sannolikt) lugnare tempo.

Tyckte inte att det här snacket om grymheten var så dominerande i programmet som ni andra tycker, men det tilläts ju avsluta sändningen, så det kanske är det som stannar kvar. Man kan förstås ifrågasätta om det var så här våldsamt på järnåldern. Programmakarna kan vara sanningen på spåren, eller kan måla upp en överdriven bild, men det hela motiverades och förpackades på ett så bra sätt att man är beredd att ge argumentationen en chans.

Vi har i annan tråd om Time Team diskuterat hur man ska nå ut med arkeologi-TV. Om man inte blir intresserad av arkeologi efter ett sådant här välgjort program, då kan det kvitta, tycker jag. Häftigare än så här är inte Sveriges forntid.

/Mats

Utloggad mojs

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Någon som sett filmen om järnåldern på Öland?
« Svar #8 skrivet: december 12, 2011, 19:32 »
Alla vi från Skäftekärr tackar och bockar  :)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Någon som sett filmen om järnåldern på Öland?
« Svar #9 skrivet: december 12, 2011, 21:26 »
Synd att denna produktion, som verkar vara mycket intressant, inte sänds svts vanliga kanaler, inte går att titta på i svt-play och har mindre lättåtkomliga sändningstider.

Thomas I

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Någon som sett filmen om järnåldern på Öland?
« Svar #10 skrivet: december 12, 2011, 22:07 »
Ett program helt i min smak. Faktiskt en av de bästa TV-produktioner om svensk arkeologi jag sett på länge. Fina bilder, bra kommentarer från arkeologerna, bra dramatiseringar. Programmet hade den där långsamheten både i bilder och kommentarer som jag tycker är nödvändig i såna här sammanhang, både för att ge tittaren chans att reflektera, och för att också så att säga komma ned till forntidens (sannolikt) lugnare tempo.

Tyckte inte att det här snacket om grymheten var så dominerande i programmet som ni andra tycker, men det tilläts ju avsluta sändningen, så det kanske är det som stannar kvar. Man kan förstås ifrågasätta om det var så här våldsamt på järnåldern. Programmakarna kan vara sanningen på spåren, eller kan måla upp en överdriven bild, men det hela motiverades och förpackades på ett så bra sätt att man är beredd att ge argumentationen en chans.

Vi har i annan tråd om Time Team diskuterat hur man ska nå ut med arkeologi-TV. Om man inte blir intresserad av arkeologi efter ett sådant här välgjort program, då kan det kvitta, tycker jag. Häftigare än så här är inte Sveriges forntid.

/Mats

Håller inte med, det är att förringa folks förmåga att utvärdera vad som sägs. Och alldeles oavsett tycker jag att effektsökeri inte får gå längre än att det man säger är väl underbyggt.  Frågan är varför man överhuvud taget tar med kommentarerna om en grym tid, och varför man fokuserar på rent hypotetiska människooffer. För att göra det spännande?  Nu framstod arkeologer som personer som skenar iväg i tanken mycket längre än vad deras fynd egentligen medger.  Knappast bra om man ska tvätta bort en flum-stämpel, och det ger onödig misstanke om att dessa arkeologer inte är specielt vetenskapliga av sig alls.
 
 Platsen med alla dess fynd är intressant och guldglimmande nog, det hade varit betydligt trevligare om man faktiskt koncentrerat sig på detta, kanske tagit sig tid att illustrera byggande av hus och försökt vissa dess plats i världen.
 
 
 
Jag håller dock med om att formatet i sig är relativt behagligt och ger chans att tänka efter vilket är viktigt.
Jämför jag med gårdagens program om slaget vid Harzhorn så tycker jag ändå att det finns en hel del att önska. Det var ett verkligt bra program!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad mojs

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Någon som sett filmen om järnåldern på Öland?
« Svar #11 skrivet: december 12, 2011, 23:23 »
Den skulle ju ha sänts i tisdags kl 18 i TV2, men blev bortplockat för alpin skidåkning...  >:D

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Någon som sett filmen om järnåldern på Öland?
« Svar #13 skrivet: december 13, 2011, 10:08 »
Synd att denna produktion, som verkar vara mycket intressant, inte sänds svts vanliga kanaler, inte går att titta på i svt-play och har mindre lättåtkomliga sändningstider.

Thomas I

Nu finns den på SVT Play:

http://svtplay.se/v/2639217/dokumentarfilm/den_svenska_jarnaldern
Ju äldre desto bättre.

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Någon som sett filmen om järnåldern på Öland?
« Svar #14 skrivet: december 13, 2011, 10:34 »
Såg ett avsnitt om på TV om en kille som reste runt och besökte folk ute i djungeln, Vad detta har med saken att göra skall jag förklara, låt mig berätta klart.

I varje hus han besökte möttes han av våld, med pilbågar, eller spjut eller någonting liknande som riktades mot honom, men efter en byteshandel med tobak slappnade de av oftast. De försvarade sitt hus med sitt liv som insats.. Att gå fram till en av dessa hyddor utan guider eller oanmäld = en grym död väntar

Poängen är att dessa familjer som han besökte hade aldrig sett en vit man innan. eller ens färgade kläder.. Oftast bar de en hud för att dölja sitt kön, men det var typ allt. De verkade ha fastnat på stenåldern för det enda som de hade var stenredskap

Med detta i åtanke så vågar jag nog påstå att hela vår historia varit lika blodig, och jag tror inte Järnåldern var någon skillnad. Den enda skillnad jag kan se är billiga vapen. Brons var vad jag förstår dyrt, och det var inte många som hade råd med ett bronssvärd. men järnet blev billigare, vilket innebär att även fler människor kunde köpa sig ett svärd. Förstå mig rätt här. Sannolikheten är ändå hyfsad att du överlever om du blir klubbad av en påk, men kanske inte lika hög om du blir huggen av ett svärd eller stucken med kniv.

Om det blir lättare för allmänheten att få tag i vapen borde det även innebära att fler som absolut inte skall ha vapen får tag på dessa, och vad jag förstår fanns det inte som det idag finns nämligen någon typ av regelverk som  hindrar att vissa personer får tag i vapen

Visst Blodigare blev det ju med att fler fick tillgång till vapen, men vi blev inte blodtörstigare

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Någon som sett filmen om järnåldern på Öland?
« Svar #15 skrivet: december 13, 2011, 11:49 »
Är de så hypotetiska?

http://forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelanden/valdochofferritualervidjarnaldernsskedemossepaoland.5.25381304128c8ef224c8000396.html

/Mats

Ja de är helt hypotetiskt åtminstone om man ser till formen och ändamålet.  Om det rör sig om människo-offer eller bestraffning eller om en del i krig är inte entydigt, och ingen konsensus finns väl om detta.
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Någon som sett filmen om järnåldern på Öland?
« Svar #16 skrivet: december 13, 2011, 12:29 »
Man undviker att lyfta fram den nyanserade bild som på senare år har börjat växa fram ute i Europa där de  nordeuropeiska   järnålders-samhällena   framställs som raffinerade och  socialt mycket  komplexa . 

De Svenska TV-produktionerna  följer  en politisk agenda där Svensk historia absolut inte får glorifieras.  Det är viktigt att vårt ursprung och historia l i dessa dagar  framställs i termer av  efterblivenhet, barbari , råhet och primitivitet.  DVS.  samma syn som var förhärskande bland romarna  för ca: 2000 år sedan.

Att ägna ett helt program enbart åt frosseri  i människo-offrande  och ”barbariska” riter, ringborgar, död och strider känns bara efterblivet år 2011 då det finns så mycket nytt och spännande att lyfta fram inte minst när det gäller synen på de sociala strukturerna.  Dessutom bör sådana här produktioner sättas in i ett större sammanhang  b.la  med det som händer nere på kontinenten. Nu berördes detta förvisso till en del men tyvärr alltför ytligt.
Nu har det varit två sådana program på raken.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Någon som sett filmen om järnåldern på Öland?
« Svar #17 skrivet: december 13, 2011, 12:33 »
Om det rör sig om människo-offer eller bestraffning eller om en del i krig är inte entydigt, och ingen konsensus finns väl om detta.

Oj, oj. Sen när behövde en TV-dokumentär enbart framställa sådant som det finns konsensus om, och som är helt entydigt?

/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Någon som sett filmen om järnåldern på Öland?
« Svar #18 skrivet: december 13, 2011, 12:59 »
Om det blir lättare för allmänheten att få tag i vapen borde det även innebära att fler som absolut inte skall ha vapen får tag på dessa, och vad jag förstår fanns det inte som det idag finns nämligen någon typ av regelverk som  hindrar att vissa personer får tag i vapen

Dock nämner Tacitus en viss vapenreglering hos Suiones (om man nu kan tro på hans uppgifter):

Citera
Också är bärandet av vapen icke, såsom hos övriga germaner, vars och ens rättighet, utan vapnen förvaras inneslutna under bevakning, vilken till på köpet förrättas av en träl. Alla oförutsedda angrepp från fiendehåll hindras nämligen av oceanen, och dessutom göra sig sysslolösa hopar av väpnade lätt skyldiga till självsvåld. Säkerligen är det därför mycket klokt och förnuftigt av konungamakten att varken anförtro en ädelboren eller en friboren eller ens en frigiven tillsynen över vapnen.

Tacitus Germania kap 44 (i N E Hammarsteds översättning: http://cornelius.tacitus.nu/rom/germania/44.htm )
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Någon som sett filmen om järnåldern på Öland?
« Svar #19 skrivet: december 13, 2011, 13:03 »
Oj, oj. Sen när behövde en TV-dokumentär enbart framställa sådant som det finns konsensus om, och som är helt entydigt?

/Mats

Det behöver dom väl inte. Men då är det ju hypotser man framställer, precis som jag skrev. Eller?  Och då kvarstår väl frågan varför man fokuserar på det? 
 
När man i nästa andetag säger att perioden var väldigt grym så liknar det effektsökeri eller något slags naturalism som syftar till att poängtera det hemska.  Vad är meningen med det?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"