Jo, I de få fall som man verkligen har kunnat belägga sambanden dvs anläggningar som de mesoamerikanska och egyptiska, så har man haft tillgång till texter, tecken eller artefakter som bildar en kedja av belägg.
Vilka tillfellen känner du till der arkeo-astronomerna har haft tillgång till förklarande texter av konkreta, astronomiska anläggningar?
Er det inte häller så att astro-arkeologin får stå på egna ben - och skapa "kedjor av belägg" från det antal relevanta
mätningar oc enbart mätningar. Det räcker länge, så snart man kan knyta grundläggande orienteringar - entydigt och exakt - till astronomiska riktningar och tidevarv. I endera komplexa fornfynd - typ Stonehenge - är det ingen tvekan om att det finns ett antal riktgivande linjer knuten till bestämda himlakroppars banor och tidevarv. Alla fakta är alltså hämtat ut från konstruktionen - och dennes relation till årstiderna och/eller gamla stjärnkartor.
Eftersom dessa teman tycks vara närmast frånvarande inom nordisk arkeologi kan man knappt förvänta att vi skulle hitta den "hela och fulla sanningen" om dessa frågor - innan vi tagit itu med temat. Sen får ju analysena visa om här finns astronomiska relationer i ett antal monumentala stensättningar, bygg eller gravhögar. Hittar man sen en cirkulär anläggning - med 12 jämstora sektorer ikring ett gemensamt centrum och i perfekt relation med himlariktningarna (N-S/Ö-V) - så VET vi utan vidare vad denna konstruktion bygger på UTAN ytterligare "bevis". En sådan konstruktion visar att fornmänniskorna hade ett mått på 'tid' - eftersom anläggningen med sin blotta existens visar upp ett 12-delad solur. Endera gånger kan man faktisk lita på ens egna ögon...
Jag ska samtidigt säga att jag tycker om att du fantiserar kring detta för du kan ju faktiskt ha rätt. Jag skulle vilja se en runrad med text om soluppgång som kan kopplas hit eller kanske ännu hellre en bildsten med illustration. Kanske är det något sådant som avbildas på Sparlösastenen men vad jag vet står där inget om midsommarsolstånd.
Som sagt ideerna är bra men jag är rädd att det inte blir mer än just det.
Ja antar att du med "fantisera" menar 'resonera' - eftersom jag enbart diskuterat kända fakta. Av just den orsak er det möjligt att man kan 'ha rätt' - så länge vi fokuserar på realistiska och logiska sammanhang. Vi får ju utgå från att de kommer uppstå 'giltiga tolkningar' av dom observationer och analyser som nu för tiden kan utföras med IT-verktyg...
Vi saknar - så vitt jag vet - närmare undersökningar och analyser av möjliga samband mellan skandinaviska monument och astronomiska markeringar. Dess större orsak att resa frågan och ge temat ett närmare koll - baserad på de ideer som redan finns, givetvis, inom detta ämnesområdet.
Parallellerna till den kulturhistoriska utvecklingen i Tyskland och Skandinavien står på många sätt varann nära - genom alla dom historiska perioderna. Vi kan kanske l¨ra ett och annat från deras senare rön med arkeo-astronomin.
Efter fynden av Nebra-diskusen gör tysk arkeologi ständigt nya analyser av möjliga astronomiska modeller som utgångspunkt för placering av forntida monument. Nyligen letade man efter MÖJLIGA astronomiska markeringar ikring en keltisk 'kungagrav' från Schwarzwald. Resultaten kan kanske vara ett exempel på hur mycket man kan slå fast genom att göra dom rätta analyser av dom relevanta anläggningar:
http://www.pasthorizonspr.com/index.php/archives/10/2011/iron-age-royal-tomb-shows-lunar-alignment En även äldre arkeo-astronomisk fynd finns i England:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aubrey_holes