Författare Ämne: viktiga platser  (läst 52108 gånger)

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: viktiga platser
« Svar #140 skrivet: oktober 20, 2011, 18:13 »
Ja, någonstans vid Ängelholm kanske vore logiskt.

Uppåkras maktdomäner måste väl rimligen ha innefattat en stor del av sydvästra Skåne?? Hamnen var kanske i Lomma och vem vet hur många järnåldersvrak som ligger nedsänkt djupt ner i Höje ås mynningsdy. Nån som letat?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: viktiga platser
« Svar #141 skrivet: oktober 20, 2011, 22:34 »
Vad jag har förstått är miljön runt Rönne ås utlopp inte stabil, flygsand påverkar krafrigt landskapet vilket kan ha motverkar bildning av en kontinuerlig definierad centralplats.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: viktiga platser
« Svar #142 skrivet: oktober 20, 2011, 22:46 »
Yngwe. Flygsanden är senare än Vikingatid. Fanns en plats, Luntertun. som övergavs på 1500-talet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Luntertun

Barkårkra ligger vid Rössjöholmsån, en tidig avknoppning från Rönneå.

Thomas I

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: viktiga platser
« Svar #143 skrivet: oktober 20, 2011, 23:19 »
Vare sig det funnits flygsand eller inte är Rönneå  segelbar, och borde varit ännu mer segelbar i äldre tider när vattenflödet   var större.  Det finns en kungsgård i Kvidinge,  men jag tycker  att det är alldeles för långt uppströms.   Den rimliga platsen borde vara  "i höjd med"   Munka Ljungby.   
Men som sagt, jag känner inte till någon sådan plats, har inte läst om någon och inte sett någon när jag paddlat där.
Luntertun är ju en möjlig plats, eller ön som ligger strax uppströms, men fynden är få vad jag vet. 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: viktiga platser
« Svar #144 skrivet: oktober 20, 2011, 23:34 »
Rönne å är utan tvekan farbar ända upp till Ringsjön.  Ringsjön i sig är ju en kandidat, men jag har aldrig hört om någon speciell plats där. 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: viktiga platser
« Svar #145 skrivet: oktober 21, 2011, 11:28 »
Lite OT:
Flygsandsproblematiken förekommer lite nu och då. Vi har mesolitiska lokaler i södra halland som överlagras med ett par meter flygsand, ovanpå vilken det finns neolitiska och yngre lämningar.... Man får antagligen se det som ett periodiskt återkommande (sannolikt lokalt/regionalt) problem. Tricket är att försöka förstå hur topografin ser ut under flygsanden vilket inte är det lättaste (Staffan Ahnberg lyckades rätt bra med detta, han är en av få som systematiskt hittat mesolitiska boplatser i södra hallands slätt/kust-bygd). Givetvis kan georadar vara ett hjälpmedel i en sådan situation, men då skall man helst ha en väl underbygd idé på förhand. Att bara gå ut och leta på måfå mha georadar är inte ekonomiskt försvarbart.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: viktiga platser
« Svar #146 skrivet: oktober 21, 2011, 13:13 »
Vad jag tänker är att återkommande flygsand säkert innebär svårigheter i att ha en etablerad plats över lång tid och att eventuella centralplatser då skulle vara "rörliga".  Frågan är då om det ens finns förutsättningar då att utveckla någon större centralplats.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: viktiga platser
« Svar #147 skrivet: oktober 21, 2011, 17:14 »
Leif och Yngwe. Det stämmer med flygsandsproblem långt tidigare än under medeltiden. Läste nyss om fornlämningar vid Löddeköpinge i Skåne och där finns det också flygsand mellan kulturlager. Det förvånar mig att även Löddeköpinge var drabbat eftersom det ligger en bit från kusten.

Tills idag trodde jag att det var ett medeltidsproblem men skogar har tydligen huggits ner långt tidigare som under stenåldern.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: viktiga platser
« Svar #148 skrivet: november 18, 2011, 18:05 »
Hittade lite mer information om Ravlunda, från en recension av en artikel av Charlotte Fabech, som jag nämnde här tidigare:

Saxat från:
www.fornvannen.se/pdf/1990talet/1998_litt_b.pdf

Citera
Kanske är detta att överdriva en smula, men eftersom
platsen tycks ha en dignitet som låter den jämföras
med Gudme eller Uppåkra är det märkligt
att ingen mer omfattande undersökning
har genomförts där.

Fabech ger en samlad bild
av områdets fynd och fornlämningar samt diskuterar
det äldre kartmaterialet och de namn
som finns i detta. Bland annat förekommer
namn med anknytning till kult och rättsskipning.
Hon tar även med det historiska källmaterialet,
och dessa källor ger en relativt entydig
bild: Ravlunda har under en lång tid under
yngre järnålder och medeltid varit en centralplats
eller knutpunkt Detta ses inte minst av
att det under medeltiden ligger i kunglig ägo.
Fabech sträcker sig till och med så långt som till
att anta att det nära kusten vid Ravlunda legat
en centralplats av överregional karaktär, där
kult utövats och tinget sammanträtt.

Fabech sträcker sig till och med så långt som till
att anta att det nära kusten vid Ravlunda legat
en centralplats av överregional karaktär, där
kult utövats och tinget sammanträtt.

Thomas I