Författare Ämne: Nästa version av Samnordisk runtextdatabas  (läst 18171 gånger)

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Nästa version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #20 skrivet: november 27, 2013, 22:27 »
Av vilken anledning har de medeltida/förreformatoriska trärunristningarna från Dalarna fortfarande inte kunnat(?) tas med?
Avsikten är att lägga in fem inskrifter från Dalarna, detta indikeras med den gula markeringen på sidan 125 i loggboken, uppgifterna var dock inte då tillräckligt kompletta för att skriva närmare om det i loggboken.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Nästa version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #21 skrivet: november 27, 2013, 23:03 »
Kommer stenarna i söder fortfarande att heta DR xxx?  Christer Hamp har på sin sida ändrat om allt till exv.  DK Sk xxx fastän det står annat i Rundatabasen.
I loggboken på sidan 138 står "DK-nummer + länk har lagts in under Referens.", se också de följande sidorna i loggboken. Därmed kan man ta sig från direkt från runtextdatabasen till motsvarande post i Danske Runeindskrifter.
Vad som inte framgår (än) i loggboken är att det finns inlagda referensposter i runtextdatabasen från DK-nummer till DR-nummer.
Exempel, det finns en post: "DK SJy11" där det som tredje del av signum står "=DR_42". Därmed finns en knytning i runtextdatabasen från DK-nummer till DR-nummer. Såna referenser har funnits sen tidigare, se t.ex. på DR 411, skriver man det så får man se "DR 411 =Öl1" (i nästa databas står där istället "DR 411 =Öl_1").
Det nya i nästa version av Rundataprogrammet är att nu kan man direkt komma från det skrivna signumet, t.ex. "DK SJy11" till posten DR 42, man behöver bara skriva DK-signumet, trycka Enter, så kommer man dit automatiskt. (Detta funkar för alla signum som innehåller "=" som en del av "del 3" i signum.)

Ett skäl till att DK-signumen inte har ersatt DR-signumen är att man fortfarande är så "inkörd" på DR-signumen. Ett annat skäl är att DK-signumen består av tre delar. Nuvarande Rundataprogram kan bara hantera två delar av signumet (plus en tredje del som t.ex. anger "U" eller "M" - eller en referens till annat signum).
Med DK SJy11 avses egentligen DK SJy 11. Avsikten är dock att ändra detta till en framtida version av runtextdatabasen så att man lika gärna kan skriva "DK SJy 11" som "DR 42" och komma till samma post i databasen. Steget nu blir i alla fall en bit på vägen.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: Nästa version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #22 skrivet: november 28, 2013, 16:44 »
Så DK ska inte ersätta DR?
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: Nästa version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #23 skrivet: november 28, 2013, 16:49 »
Hittar inte loggboken..
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Nästa version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #24 skrivet: november 28, 2013, 23:33 »
Loggboken hittar man längst till höger på webbsidan http://www.nordiska.uu.se/forskn/samnord.htm.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Nästa version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #25 skrivet: november 28, 2013, 23:37 »
Så DK ska inte ersätta DR?
Det finns inget beslut om det. Tillsvidare kvarstår DR-numren av datortekniska skäl, när inte det längre är behövligt, då kan ett beslut fattas om att ändra. Men det är också upp till användarna att tycka till.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: Nästa version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #26 skrivet: december 15, 2013, 19:07 »
Jag vill att de ursprungliga numren skall vara kvar som huvudnummer men att de andra Dk xx kan vara som komplement
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: Nästa version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #27 skrivet: mars 22, 2014, 22:41 »
När du håller på med Rundata, kolla så att det funkar i Eniros kartor. De har precis gjort om sin sida verkar det som så man får inte upp GPS-punkten längre. F6 välj karttyp Eniro i Rundata.
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: Nästa version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #28 skrivet: mars 23, 2014, 12:41 »
Vet inte om RAÄ håller på att göra om sidor igen. Både igår och idag kom jag inte fram på bildlänkarna.
Exempel Vg 181: http://kmb.raa.se/cocoon/bild/show-image.html?id=16000300013820
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Nästa version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #29 skrivet: mars 23, 2014, 14:02 »
När du håller på med Rundata, kolla så att det funkar i Eniros kartor.
Det verkar som om man har gått ifrån att kunna använda koordinater i Rikets nät. Jag testade med koordinater i WGS84 (decimal) och det verkade fungera, men jag har passat på att fråga Eniro (plus Krak & Kvasir) om hur man bäst länkar till kartsidorna.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: Nästa version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #30 skrivet: mars 25, 2014, 09:04 »
Och vad gäller RAÄ bildlänkar?
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Nästa version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #31 skrivet: september 02, 2014, 22:51 »
Idag har den nya versionen av Samnordisk runtextdatabas (version 2014) med tillhörande Rundataprogram (version 3.0) släppts, läs mer här: http://www.nordiska.uu.se/forskn/samnord.htm