Författare Ämne: Hittade en gammal kniv med min metalldetektor  (läst 8535 gånger)

Utloggad Elskr

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
Hittade en gammal kniv med min metalldetektor
« skrivet: september 28, 2011, 16:10 »
Tjena!
Hittade denna kniven med min metalldetektor i skogsbrynet där jag bor, den låg på cirka 30 cm djup.
Jag ska till det lokala museet imorgon och lämna in kniven eller be dom ta en titt på den hursomhelst.

Vad tror ni om ålder?


Koordinater:
RT90:
X: 6399308, Y: 1272212
WGS84:
Lat N 57° 39′ 39″ Lon E 11° 59′ 16″
Decimal:
57.6610, 11.9879

(Jag har såklart fått tillstånd av länsstyrelsen)

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Hittade en gammal kniv med min metalldetektor
« Svar #1 skrivet: september 28, 2011, 20:26 »
Är det bara jag som inbillar mig, eller ser den kniven modern ut?

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Hittade en gammal kniv med min metalldetektor
« Svar #2 skrivet: september 28, 2011, 20:34 »
Fattningen verkar gjord i silver och jag skulle tro att kniven har ett par, trehundra år på nacken.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Elskr

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Hittade en gammal kniv med min metalldetektor
« Svar #3 skrivet: september 29, 2011, 07:08 »
Är det bara jag som inbillar mig, eller ser den kniven modern ut?
Beror nog på vad din definition av modern är.  :)

Citera
Fattningen verkar gjord i silver och jag skulle tro att kniven har ett par, trehundra år på nacken.
Skaftholken är som du säger med största sannolikhet gjord av silver.
Och det verkar vara otroligt svårt att datera knivar genom att bara titta.
Har kollat igenom hela kringlas databas efter knivar, men har inte hittat någon liknande, hyffsat ovanligt att man hittar dom med skaftholken intakt.
Får känslan av att den är från 16-1700-tal dock.

Kniven bredvid andra knivar som antagligen är tillverkade från 1800 till nutid.

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Hittade en gammal kniv med min metalldetektor
« Svar #4 skrivet: september 29, 2011, 11:18 »
Fattningen verkar gjord i silver och jag skulle tro att kniven har ett par, trehundra år på nacken.

Jag håller inte med. Silver som ligger i jord har en tendens att färgas svart, guld är den enda metallen som ser likadan ut som den dagen den grävdes ned. Om kniven har rengjorts så får jag ta tillbaka mitt antagande naturligtvis.

Jag tror kniven har 100 år på nacken max. Naturligtvis har jag varken kompetensen eller erfarenheten att uttala mig närmare, utan lämnar det åt de mer kunniga..


Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Hittade en gammal kniv med min metalldetektor
« Svar #5 skrivet: september 29, 2011, 14:37 »
Är skaftholken massiv - eller i kupad plåt?

Bladet är (av vad jag se på bilderna) ett parallellt knivblad, det vill säga att det har två parallella ytor mitt emot varandra bakom eggen (som på en Morakniv). Det är en bladtyp som är mer än 1000 år gammal.(Det finns även trekantiga knivblad, dvs att hela bladet profil är en ”trekant” och att parallella ytor därmed saknas).

Eggen verkar vara ganska bred – det bör innebära att det är en kniv för träarbete och att slipvinkeln varit låg – det vill säga att eggen varit vass, tunn för att penetrera trä på ett bra sätt – och olämplig att använda till annat än just träarbeten.

Bladet är en droppoint, dvs att knivnacken längst fram är bruten och vinklad ned mot spetsen.  (Jämför med en Morakniv som har en rak knivnacke). Det är ovanligt på äldre knivblad – men det är bra om man använder spetsen som borr i träarbeten – så detta är inget direkt hinder för att det kan vara en äldre kniv.

Jag har en misstanke om att detta är en Finsk kniv. Dels beroende på bladbredd, eggtyp – samt holkens design. Kan du se om det finns ”blodskåror” på de parallella ytorna?

Om holken är av mässing eller gulmetall borde det vara en hyggligt modern Finsk kniv, max 100 år gammal. Holken är då av stansad mässingsplåt…

Tången verkar vara för bred för att vara en modern kniv – så det talar för en lite äldre kniv…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Elskr

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Hittade en gammal kniv med min metalldetektor
« Svar #6 skrivet: september 29, 2011, 16:33 »
Oj Carl, du hade ju massor av kunskap :)
Skaftholken är kupad.
Blodskåror kan jag inte se pga av rosten, men det ser inte ut som det funnits.
Tyvvär är den grundligt rengjord, vilket jag antagligen inte hade gjort om jag vetat att det var en kniv, men tyvvär var den så sönderrostad att att man inte ens såg att det var en kniv förräns jag kom hem och tvättat av det värsta, det var till och med nära att jag slängde den i närmaste papperskorg, men jag har som tur är, en policy att aldrig slänga något förräns man kommit hem och kollat lite extra.

Bladet påminner ju faktist ganska mycket om t.ex. http://medium.tradera.com/576/128843576_1.jpg

Var på museet idag som inte hade en aning hur man skulle göra vid inlämnade av fynd, så dom skickade mig till Riksantikvarieämbetet som inte heller hade en aning hur man skulle göra så dom hänvisade mig till konservatoriska ateljen(?) men det får bli nästa vecka.

Tack för era svar.  :)

Utloggad Elskr

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Hittade en gammal kniv med min metalldetektor
« Svar #7 skrivet: september 29, 2011, 17:14 »
Vill påpeka att jag inte vill lämna in det för att få pengar, utan snarare pga mitt egna historieintresse och lagen om fynd äldre än 100 år. Skadar ju inte heller att bilda någon slags relation med myndigheterna om jag ska fortsätta min hobby.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Hittade en gammal kniv med min metalldetektor
« Svar #8 skrivet: september 29, 2011, 17:53 »
http://www.cultur.nu/knivar/puukkomapp2006.htm

Denna länk går till en sida som visar Finska knivar. Titta på holkarna. Som du ser är de samma typ som den holk du har. Din är kortare – men mönstrad. Du ser också att Finska knivar oftast har halvmånformade holkar mot bladet, så som din kniv har. Det är en av de saker som jag tycker talar för en Finsk kniv (förutom själva bladdesignen). (De flesta knivar har en rak kant mot bladet).

Svenska knivars blad är oftast ca 9-10 cm långa och dess blad är oftast  20-25 mm breda. Finska knivar är oftast 11-12 cm långa och deras blad är något smalare, alltså ca 15-20 mm breda – samt de har nästan alltid en blodskåra – vilket Svenska knivar sällan har.

Ta kontakt med några Finska knivtillverkare, de är väldigt kunniga och de har ofta ett museum över sina knivar. Din holk har en speciell design – så det är inte otroligt att de kan identifiera din kniv.

Som alternativ, det har funnits många knivtillverkare i Eskilstuna – och om jag minns rätt så finns även ett knivmuseum där, jag tror att det är i privat regi – där kan du också leta eftersom man ofta ”snodde” design från alla möjliga håll…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Elskr

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Hittade en gammal kniv med min metalldetektor
« Svar #9 skrivet: september 29, 2011, 18:29 »
Ännu ett innehållsrikt inlägg från dig!

Jag samlar lite lätt på äldre knivar och här är en äldre finsk hästpuukko bredvid rostkniven  ;)
Tycker nästan man ser en blodskåra nu som blixten framhävde.


Men jag tycker ändå skaftholken är lite egendomlig, och som du säger kanske kan leda till viss identifikation, tack för tipsen!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Hittade en gammal kniv med min metalldetektor
« Svar #10 skrivet: september 29, 2011, 18:43 »
Lägg en Morakniv bredvid hästhuvud pukkon så ser du skillnaden i bladdesign mellan dem på ett bra sätt.

Tänk dig din upphittade kniv där bladet är lika brett som holken – så har du en lång slipad egg med en låg slipvinkel så som jag beskrev – smala parallella ytor bakom eggen + eventuellt en blodskåra -  alltså ett ganska typiskt Finskt blad.

Lycka till med sökandet!

Thomas
Historia är färskvara.