Författare Ämne: St David-Västmanlands apostel-myt eller verklighet  (läst 3243 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
St David-Västmanlands apostel-myt eller verklighet
« skrivet: september 28, 2011, 10:16 »
Göran Hägg skriver att St David-Västmanlands apostel är helt legendarisk
Göran Hägg:Gud i sverige,Falun 2010 sid 45
Är detta ett faktum eller Häggs privata åsikt?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: St David-Västmanlands apostel-myt eller verklighet
« Svar #1 skrivet: september 30, 2011, 07:45 »
Det äldsta belägget för S:t David är mig veterligen från 1300-talet då han avbildades på en bronsdopfunt i Munktorps kyrka. Jag övernattade på kyrkans parkeringsplats med husbil för några år sedan i hopp om att på morgonen komma in i kyrkan och fotografera funten. Tji fick jag, bilden saknas fortfarande i mitt arkiv.

Det som dessutom gör det troligt att han verkligen levt i det området är att hans kvarlevor omtalas i samband med överflyttning från Munktorp till Västerås domkyrka efter mitten av 1400-talet. Han finns också med i Uppsalabrevariet från 1496 och i Västeråsbrevariet från 1513. Dessutom har han under medeltiden fått sin egen festdag den 25 juni. Han finns också med i ett parti av den s.k. Davidsmässan i en liturgisk bok från Västerås dominikanerkloster.

Nej, att bara avfärda honom som en fantasifull legend är nog inte rätt. 

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: St David-Västmanlands apostel-myt eller verklighet
« Svar #2 skrivet: september 30, 2011, 09:16 »
De äldsta beläggen är dock väldigt sena. De flesta av våra "stiftshelgon" (Eskil, Botvid, Staffan, Sigfrid, Elin, Erik) kan beläggas redan på 1100-talet. Staffan och Sigfrid nämns i en i princip samtida källa (Adam av Bremen) och Erik, Eskil och Botvid nämns som helgon inom någon generation efter sin död.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: St David-Västmanlands apostel-myt eller verklighet
« Svar #3 skrivet: september 30, 2011, 13:37 »
Helt rätt när det gäller det bevarade skriftliga källmaterialet.  Men just det faktum att man på 1300-talet sätter honom som ett avbildat helgon på en så dyrbar sak som en bronsfunt i en vanlig sockenkyrka där han påstås ha verkat måste indikera att han redan då varit ett viktigt helgon för just det området. Hur många lokala helgon finns avbildade ens i våra stendopfuntar? Ingen vad jag just nu kommer på. Rätta mig gärna om jag har fel. Det är utifrån detta faktum som jag menar att avfärda honom som en ren fantasilegend måste vara fel.