Författare Ämne: Varför återskapa en vikingastad?  (läst 2750 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Varför återskapa en vikingastad?
« skrivet: september 26, 2011, 15:36 »
Varför återskapa en vikingastad? Den frågan får jag ibland.
Uppenbarligen är vikingatiden den första tid vi vet något om i skriftliga källor;
I en rekonstruerad by från sten, brons eller förromersk järnålder vet vi knappast något om vad folk tänkte och tyckte eller ens detas namn.
Visst kunde det vara kul att göra en reenactment av akrobaterna på bronsåldersbåten som återges i en hällristning, men vi vet inte mycket om vad den seremonin betyder.

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
SV: Varför återskapa en vikingastad?
« Svar #1 skrivet: mars 07, 2012, 09:55 »
Man borde bygga ihop små team med arkeologer och olika sorters konstnärer som tillsammans får skapa varsin version av forntiden, som senare ställs ut tillsammans, snarare än att bygga upp en bronsåldersby som visar en bild av hur det kan ha varit.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Varför återskapa en vikingastad?
« Svar #2 skrivet: mars 07, 2012, 14:19 »
Här är en artikel i SvD av Dick Harrison som tar upp frågan om rekonstruktioner. Den är en recension av en avhandling som heter Föreställningar om det förflutna av arkeologen Bodil Petersson som bl a tar upp Foteviken och Lejre:

Historia in på skinnet
http://www.svd.se/kultur/litteratur/historia-in-pa-skinnet_28086.svd

Abstract och info om avhandlingen:
http://www.lu.se/o.o.i.s?id=12588&postid=21135

Citera
Avhandlingen behandlar försök att i full skala återge hur det förflutna kan ha tett sig. Som objekt för undersökningen har jag valt stenåldersbyar, bronsåldershus, järnåldersmarknader, vikingafestivaler och medeltidsveckor. Några skånska exempel är Glimmingehus medeltidsfestival, vikingabyn i Hög och Fotevikens vikingareservat, företeelser som med utgångspunkt i en plats eller i årligen återkommande händelser försöker återskapa det förflutna såväl fysiskt som mentalt.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför återskapa en vikingastad?
« Svar #3 skrivet: mars 07, 2012, 14:35 »
En gång i min ungdom uppsökte jag en medeltidsmarknad i Nürnberg i Tyskland. Jag kom till en gata med medeltida korsvirkeshus i smala gränder, riktigt autentiskt,tyckte jag. Men jag förvånades över att ett medeltidshus sålde moderna tidningar - och ack, jag hade gått fel, detta var ett "vanligt" hörn av staden som undgått bomberna. Den verkliga medeltidsmarknaden såg bara hälften så äkta ut. Detta har väl något med illusion och förväntningar att göra.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Varför återskapa en vikingastad?
« Svar #4 skrivet: mars 07, 2012, 15:07 »
Vilken tycker ni här på forumet är den bästa rekonstuerade stad, by, hus eller bosättning ni sett?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför återskapa en vikingastad?
« Svar #5 skrivet: mars 07, 2012, 15:54 »
Gamla staden i Warsawa är en av dem

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Varför återskapa en vikingastad?
« Svar #6 skrivet: mars 08, 2012, 14:08 »
En gång i min ungdom uppsökte jag en medeltidsmarknad i Nürnberg i Tyskland. Jag kom till en gata med medeltida korsvirkeshus i smala gränder, riktigt autentiskt,tyckte jag. Men jag förvånades över att ett medeltidshus sålde moderna tidningar - och ack, jag hade gått fel, detta var ett "vanligt" hörn av staden som undgått bomberna. Den verkliga medeltidsmarknaden såg bara hälften så äkta ut. Detta har väl något med illusion och förväntningar att göra.

Ibland, när jag går förbi en antikaffär, får jag syn på en sån där gammal radioapparat eller radiogrammofon som skulle göra sig väl i vardagsrummet, men jag brukar slå tanken ur hågen, eftersom jag vet att jag bara kommer att kunna lyssna på modern smörja......
Hell thir regin donaraz!