Författare Ämne: Identifiering av jordfynd  (läst 3691 gånger)

Utloggad daggpil

• Novis
  • Antal inlägg: 13
Identifiering av jordfynd
« skrivet: maj 13, 2013, 21:42 »
Hej!

En god vän till min far har hittat föremålen på bilderna någon gång på 1970-talet i trakterna av Saxemara i Blekinge.

Första föremålet ser för mig ut att vara ett remändelsbeslag eller dylikt. Materielet är (hårt putsat av upphittaren) brons tror jag, trots att det blänker som guld men det är det (väl?) inte.. Jag tror att det varit granater eller andra stenar i hålen. Som den amatör jag är tror jag att stildragen pekar på vikingatid eller tidig medeltid.

Föremål två är ett bältesspänne i "kompositmateriel". Mässing/brons med baksida av järn. Mycket kraftigt utförande och jag tycker att det ser ålderdomligt ut. Ovan och undersida är sammanfogade på något sätt, ev vällt ihop eller lödat. Jag tippar på 17-1800-tal men i min mening är det svårbedömt då det saknar speciella tidstypiska stilelement.

Jag vore mycket tacksam om jag kunde få någon slags bedömning och ålder på båda sakerna!

Mvh/Daggpil

Utloggad daggpil

• Novis
SV: Identifiering av jordfynd
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2013, 21:43 »
En bild till; Den visar skarven mellan mässingen och järnet.

Utloggad daggpil

• Novis
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2013, 16:02 »
Igen som ens har en gissning? Mvh/Daggpil

Utloggad Adils

• Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2013, 20:01 »
Jag tror att det lilla spännet är finskt, det påminner inte så lte om kalevalasmycken. Det är nog inte så gammalt som från vikingatiden men fyra- femhundra år har det säkert på nacken. Granat är en vanlig smyckesten under vikingatiden. men om spännet är från Finland (eller Baltikum) kan det även ha suttit bärnstenar på det, om några alls. Jag vill gärna se det som tillhörande  en kvinnodräkt.

Bältesspännet tror jag är ett bondsmide, ett rejält och bra hemmafix. ;) Den typen av föremål ändras knappt alls från generation till generation, så det kan lika gärna vara från 1600-talet som från förra seklet.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Heinrich H

• Stammis
  • Antal inlägg: 100
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2013, 21:32 »
Ser ut som delar till seldon.
Jag ser inte att fördjupningarna har det utseendet som de skulle haft om det en gång suttit stenar i dom,
de är väldigt flacka.